2013-09-27, 15:57
Medlem
Hej!

Jag kontaktade min bank (Swedbank) och sade att jag inte klarade av att amortera 3000 månaden utan ville amortera 1500 månaden eftersom jag blev arbetslös. Det gick helt okey enligt banken, men så fick jag papper hemskickat till mig angående (låneförsäkring) som jag tydligen betalat som säkerhet ifall jag skulle trilla av pinnen eller typ förloa jobbet.

Dem ville då ha massa avskedningsbevis och a-kasse bevis och hej och hå. Jaha tänkte jag så jag skickade in alla dessa papper. Jag har ingen aning om vad detta är men kan det hända att man får ut pengar ur detta eller vad?
Citera
2013-09-27, 16:32
Medlem
Antar att det är betalskydd du har?
Isf är det:
"Betalskydd ingår som betalar en del av din lånekostnad om du blir sjuk eller arbetslös."
Citera
2013-09-27, 16:34
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Dem ville då ha massa avskedningsbevis och a-kasse bevis och hej och hå. Jaha tänkte jag så jag skickade in alla dessa papper. Jag har ingen aning om vad detta är men kan det hända att man får ut pengar ur detta eller vad?

Det finns lite olika varianter, men en ganska vanlig är att du med en sådan försäkring inte behöver betala på lånet medan du är arbetslös (det finns såklart maxtider...), oftast tickar räntan på under tiden dock.

Sen finns det andra försäkringar som inte ersätter hela amorteringen utan delar osv osv osv.

Så du kommer inte att "få pengar", men du kommer i alla fall inte att behöva betala lika mycket, eller alls under en tid.
Citera
2013-09-27, 16:50
Medlem
Jaha det är ju positivt, fast då hoppas jag hellre att jag får hjälp med en del utav lånet istället för att "slippa betala" för jag klarar av att amortera 1500 i månaden i alla fall. Beloppet när jag tog lånet var lixom 110k men nu ligger det på 18,5k endast....
Citera
2013-09-27, 18:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
hellre att jag får hjälp med en del utav lånet istället för att "slippa betala" för jag klarar av att amortera 1500 i månaden i alla fall.

Då kan du ju alltid följa försäkringen (och inte betala eller hur det nu blir) och sen göra en frivillig amortering på 1500kr/mån.

Alla nöjda och glada
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in