2013-09-27, 11:35
Medlem
Patriarch Ks avatar
Jag har köpt en ny dator som jag är mycket nöjd med, men av någon anledning så blev skärmen väldigt mörk när jag installerade fedora på den. Jag kör max på min "externa" brightnessknapp och i system settings i fedora så står mätaren på max där också.
Jag funderar på om det går att komma åt dessa brightnesssignaler på något vis och öka den lite till så att det blir lite mer behagligt ljus?
Citera
2013-09-27, 11:52
Moderator
vhes avatar
Vad rapporterar programmet xbacklight? (körs från terminalemulator)
Citera
2013-09-27, 13:24
Medlem
Patriarch Ks avatar
Den rapporterar 100.00. Det går att ändra neråt, men inte uppåt av uppenbara anledningar. Det kan inte vara så att den här skärmen är så mörk från början. Det vita är ju snarare blågrått än vitt. Ungefär som när en normal dator kör på hälften i brightness
Citera
2013-09-27, 14:14
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Den rapporterar 100.00. Det går att ändra neråt, men inte uppåt av uppenbara anledningar. Det kan inte vara så att den här skärmen är så mörk från början. Det vita är ju snarare blågrått än vitt. Ungefär som när en normal dator kör på hälften i brightness

Då har jag tyvärr inte en susning, är jag rädd :-( Jag skulle nog googlat lite på "linux brightness <datormodell>" och se om det dyker upp nått som kan ge en ledtråd.
Citera
2013-09-28, 17:00
Medlem
Patriarch Ks avatar
Okej, tack ändå! Verkar som om det har med några uppdateringar att göra i alla fall för något, men jag vet inte vad direkt. Grafik-kortet troligtvis såklart, men jag vet inte om det hjälper direkt. Hmm...det är inte så illa att datorn är obrukbar, men det är hemskt störande.
Citera
2013-09-28, 18:54
Medlem
echel0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Okej, tack ändå! Verkar som om det har med några uppdateringar att göra i alla fall för något, men jag vet inte vad direkt. Grafik-kortet troligtvis såklart, men jag vet inte om det hjälper direkt. Hmm...det är inte så illa att datorn är obrukbar, men det är hemskt störande.
Du kan se olika "backlightenheter" i /sys/class/backlight, du kan titta där och (som root) skriva lite högre värden till /sys/class/backlight/<blah>/brightness.
Exempel på min laptop:
Kod:
# cd /sys/class/backlight
# ls -FL
acpi_video0/  intel_backlight/
# cd intel_backlight
# ls
actual_brightness  brightness  max_brightness  subsystem  uevent
bl_power           device      power           type
# cat brightness 
2000
# echo 4000 > brightness
# cat max_brightness > brightness 
Notera att root krävs för att skriva till brightness, så du får su'a dig till root.

Det mest intressanta för dig borde vara det sista, cat max_brightness > brightness vilket helt enkelt sätter maximal ljusstyrka. Jag bidrar med en liten loop för att sätta alla backlights till max.
Kod:
# for d in /sys/class/backlight/*; do cd "$d"; cat max_brightness > brightness; done
Jag vet inte om det bidrar till en långsiktig lösning, men om loopen gör skärmen ljusare finns det förmodligen backlights som systemet inte använder sig av i sina inställningar i vanliga fall.

Edit: Borde kanske också nämna att jag spelar single-player Snillen Spekulerar här, men det kan ju leda till något positivt i alla fall.
Senast redigerad av echel0n 2013-09-28 kl. 19:19.
Citera
2013-10-01, 21:34
Medlem
whaks avatar
Testat fn + f7?
Citera
2013-10-03, 21:19
Medlem
Patriarch Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echel0n
Du kan se olika "backlightenheter" i /sys/class/backlight, du kan titta där och (som root) skriva lite högre värden till /sys/class/backlight/<blah>/brightness.
Exempel på min laptop:
Kod:
# cd /sys/class/backlight
# ls -FL
acpi_video0/  intel_backlight/
# cd intel_backlight
# ls
actual_brightness  brightness  max_brightness  subsystem  uevent
bl_power           device      power           type
# cat brightness 
2000
# echo 4000 > brightness
# cat max_brightness > brightness 
Notera att root krävs för att skriva till brightness, så du får su'a dig till root.

Det mest intressanta för dig borde vara det sista, cat max_brightness > brightness vilket helt enkelt sätter maximal ljusstyrka. Jag bidrar med en liten loop för att sätta alla backlights till max.
Kod:
# for d in /sys/class/backlight/*; do cd "$d"; cat max_brightness > brightness; done
Jag vet inte om det bidrar till en långsiktig lösning, men om loopen gör skärmen ljusare finns det förmodligen backlights som systemet inte använder sig av i sina inställningar i vanliga fall.

Edit: Borde kanske också nämna att jag spelar single-player Snillen Spekulerar här, men det kan ju leda till något positivt i alla fall.

Verkade tyvärr inte fungera så bra ändå Tack ändå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in