Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-27, 11:16
  #1
Medlem
Betongbarns avatar
Eftersom andra bolag på Aktietorget har sina egna trådar så tycker jag det är dags att MavShack får en egen...

Om Bolaget
MavShack AB är ett bolag som likt Netflix/ViaPlay hyr ut film på internet genom streaming, den stora skillnaden är att MavShack riktar in sig på den asiatiska marknaden. Filmerna som MavShack tillhandahåller går att se på datorn och i mobilen.

Ursprungligen grundade sig affärsidén på att streama film till Filippinska emigranter som hade behov av att se film hemifrån fast de bodde utomlands. Detta ändrades dock och MavShack började streama även till folk boendes i Filippinerna och har nu även öppnat upp i Indien. Det verkar finnas planer på att expandera i fler länder.


Väsentliga händelser senaste året
MavShack Filippinerna öppnas upp globalt -> http://aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=65937
MavShack ingår strategisk allians med världsberömd filippinsk filmregissör -> http://aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=65938
Mavshack tecknar avtal med Filippinernas största mobiltelefondistributör -> http://aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=66274
MavShacks samarbete med mobiltelefondistributör uttökas -> http://aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=66436
MavShack halvårsrapport 20130630 -> http://aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=66473
MavShack lanserar MavShack.com för den Indiska marknaden -> http://aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=66737
MavShack förstärker filmutbudet med 2000 filmer -> http://aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=66910



Personligen så tycker jag företaget är riktigt intressant, de ligger i uppstartsfasen och det är "nu de ska ut och haffa kunder" för att skapa intäkter så kommande år är mycket kritiskt men går det väl kan detta bli riktigt stort.

En bra indikator på att det faktiskt _bör_ gå bra är att VDn sitter på 90 miljoner aktier och fortsätter att köpa på sig mer med jämna mellanrum.

Nästa rapport (q3) kommer den 22 november 2013.


Vad tycker ni om bolaget?
Citera
2013-09-27, 11:42
  #2
Medlem
Bra initiativ att starta denna tråden och bra beskrivning av Mavshack!

Som tillägg till din information så har jag också skrivit lite text om Mavshack på min blogg:
http://skovdeinvest.se/category/mavshack.html


Som svar på din fråga tycker jag företaget är kanonbra och ser med spänning på framtiden!
Nu hoppas vi att denna tråden hålls vid liv.

ha de fint så länge
Citera
2013-09-27, 13:22
  #3
Medlem
Personligen kan jag inte förstå hur folk kan betala så mycket för aktien, bolaget värde just nu, 234 milj kr. Endast en omsättning på 2,05 milj kr första halvåret. Många av sina pressmeddelanden går ut på hur många facebookanvändare det finns i respektive länder som man lanserar i. Eller att man har en halv miljon likes på sin facebooksida. Trots allt, ett företag överlever på sina intäkter, inte likes på facebook

Men jag har haft fel förr, jag kanske sitter där om 10 år och betalar för någon tjänst från dom
Citera
2013-09-27, 13:53
  #4
Medlem
Företaget har bara funnits i sin nuvarande form i en kortare tid. Mavshack Filippinerna öppnades upp i somras. De har 640 K likes på filippinerna på facebook nu.

Med framgångssagan Netflix i ryggen kan man dra slutsatsen att Mavshacks koncept med mycket hög sannolikhet kommer dra till sig många kunder. Det är därför folk investerar, för dom förstår att det finns hög sannolikhet att tjäna pengar.

Den som väntar på bekräftelsen i rapporten som kommer 2 månader efter kvartalets utgång kommer tappa mycket avkastning.

Jag förstår absolut varför kursen ligger där den gör, borde vara ännu högre tycker jag med alla avtal som dom signat.
Citera
2013-09-27, 13:58
  #5
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbert
Personligen kan jag inte förstå hur folk kan betala så mycket för aktien, bolaget värde just nu, 234 milj kr. Endast en omsättning på 2,05 milj kr första halvåret. Många av sina pressmeddelanden går ut på hur många facebookanvändare det finns i respektive länder som man lanserar i. Eller att man har en halv miljon likes på sin facebooksida. Trots allt, ett företag överlever på sina intäkter, inte likes på facebook

Men jag har haft fel förr, jag kanske sitter där om 10 år och betalar för någon tjänst från dom

Jag förstår hur du menar, vad som däremot är viktigt att tänka på är att de är i uppstartsfasen, omsättning på 2.05miljoner är _inte_ imponerande men en imponerande omsättning är inte vad de har jobbat för under året, det som varit prio har varit slutande av avtal som bäddar inför framtiden och på detta plan verkar MavShack ha lyckats väldigt bra (avtal med regissör, avtal med telefondistributör, fyller på med mer filmer etc).

VD har satt upp målet 150.000 betalande kunder/månad till 20131231, detta ska ställas i relation till att det 20130630 endast fanns 10.000 betalande kunder, det krävs alltså en ökning med 140.000 kunder / månad. Om detta är realistiskt eller inte vet i dagsläget bara de som har insiderinformation men om man tar ett räkneexempel.

150.000 betalande kunder X 5 USD / månad = 750.000USD / månad = 5.000.000:- SEK / månad = 60.000.000 / år.

För att nå ett break-even baserat på dagens börsvärde behövs 650.000 betalande kunder per månad.

Jag säger inte att MavShack kommer att slå igenom, men jag säger däremot att om det slår igenom så är nog 650.000 betalande kunder en kvantitet som ryker i bara farten.


Hur många abonnenter har NetFlix idag?, över 1 miljard!


EDIT: Personligen håller jag med om att detta med Likes på FaceBook är lite overkill, jag intresserar mig inte av det (även om det ger lite intäkter), därför har jag hållt det utanför mina tankar ovan.
Citera
2013-09-27, 16:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Jag förstår hur du menar, vad som däremot är viktigt att tänka på är att de är i uppstartsfasen, omsättning på 2.05miljoner är _inte_ imponerande men en imponerande omsättning är inte vad de har jobbat för under året, det som varit prio har varit slutande av avtal som bäddar inför framtiden och på detta plan verkar MavShack ha lyckats väldigt bra (avtal med regissör, avtal med telefondistributör, fyller på med mer filmer etc).

VD har satt upp målet 150.000 betalande kunder/månad till 20131231, detta ska ställas i relation till att det 20130630 endast fanns 10.000 betalande kunder, det krävs alltså en ökning med 140.000 kunder / månad. Om detta är realistiskt eller inte vet i dagsläget bara de som har insiderinformation men om man tar ett räkneexempel.

150.000 betalande kunder X 5 USD / månad = 750.000USD / månad = 5.000.000:- SEK / månad = 60.000.000 / år.

För att nå ett break-even baserat på dagens börsvärde behövs 650.000 betalande kunder per månad.

Jag säger inte att MavShack kommer att slå igenom, men jag säger däremot att om det slår igenom så är nog 650.000 betalande kunder en kvantitet som ryker i bara farten.


Hur många abonnenter har NetFlix idag?, över 1 miljard!


EDIT: Personligen håller jag med om att detta med Likes på FaceBook är lite overkill, jag intresserar mig inte av det (även om det ger lite intäkter), därför har jag hållt det utanför mina tankar ovan.

Kul att du är positiv till Mavshack, det är jag också men det är nog dags att du kommer ner på jorden ett tag. För det första har Netflix omkring 36-37 miljoner användare vilket är långt ifrån de 1 miljard du pratar om. Sedan kan man absolut inte räkna med att Mavshacks intäkter blir 5$/användare, en stor del går ju också till filmskaparna.

Jag tror mycket på Mavshacks koncept och man verkar ha ett bra team med en bra marknadsföringsstrategi, ska bli intressant att se kommande kvartalsrapporter då det stora inflödet av kunder borde börja. Frågan är bara om Asienmarknaden är redo för streamad film, har lite svårt att uppskatta hur stort kundutbudet är i dessa länder. Det är ofta lätt att titta på en affärsmodell som funkar i västvärlden och sedan kopiera den till en ny kontinent/folkgrupp men glömma levnadsstil/levnadsstandard och hur samhället i stort fungerar. Men samtidigt är kultur någonting som alltid efterfrågas, därför är jag positiv till Mavshack.
Citera
2013-09-27, 18:01
  #7
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawkq
Kul att du är positiv till Mavshack, det är jag också men det är nog dags att du kommer ner på jorden ett tag. För det första har Netflix omkring 36-37 miljoner användare vilket är långt ifrån de 1 miljard du pratar om. Sedan kan man absolut inte räkna med att Mavshacks intäkter blir 5$/användare, en stor del går ju också till filmskaparna.

Jag tror mycket på Mavshacks koncept och man verkar ha ett bra team med en bra marknadsföringsstrategi, ska bli intressant att se kommande kvartalsrapporter då det stora inflödet av kunder borde börja. Frågan är bara om Asienmarknaden är redo för streamad film, har lite svårt att uppskatta hur stort kundutbudet är i dessa länder. Det är ofta lätt att titta på en affärsmodell som funkar i västvärlden och sedan kopiera den till en ny kontinent/folkgrupp men glömma levnadsstil/levnadsstandard och hur samhället i stort fungerar. Men samtidigt är kultur någonting som alltid efterfrågas, därför är jag positiv till Mavshack.

Jag ber verkligen om ursäkt för att ha skrivit en miljard!, slog upp det på Google och stötte på en falsk sida. Efter ett nytt försök hittar jag precis som du ca 35 miljoner, my bad!

Jag har aldrig någonsin sagt att 5USD/månad är rena intäkter för Netflix, givetvis förstår jag också att de har utgifter. Jag pratade endast om försäljningen.

Jag undrar hur många av dessa 4.99USD som de själva får behålla.
__________________
Senast redigerad av Betongbarn 2013-09-27 kl. 18:05.
Citera
2013-09-27, 21:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasManU
Företaget har bara funnits i sin nuvarande form i en kortare tid. Mavshack Filippinerna öppnades upp i somras. De har 640 K likes på filippinerna på facebook nu.

Med framgångssagan Netflix i ryggen kan man dra slutsatsen att Mavshacks koncept med mycket hög sannolikhet kommer dra till sig många kunder.
Det är därför folk investerar, för dom förstår att det finns hög sannolikhet att tjäna pengar.

Den som väntar på bekräftelsen i rapporten som kommer 2 månader efter kvartalets utgång kommer tappa mycket avkastning.

Jag förstår absolut varför kursen ligger där den gör, borde vara ännu högre tycker jag med alla avtal som dom signat.

Om det är den största anledningen till att folk investerar så ska man nog se upp. Ett annat bolags framgång säger absolut ingenting om nämnda bolags möjligheter. För varje GM och Ford gick hundratals om inte tusentals andra biltillverkare i konkurs.
Citera
2013-09-29, 13:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Om det är den största anledningen till att folk investerar så ska man nog se upp. Ett annat bolags framgång säger absolut ingenting om nämnda bolags möjligheter. För varje GM och Ford gick hundratals om inte tusentals andra biltillverkare i konkurs.

Den största anledningen är nog att de är ensamma i i Filippinerna, Indonesien och Thailand med sin tjänst. I Indien har vi lyckats hitta en konkurrent, Bigflix som verkar hyfsat stort. I Kina vet jag inte hur det ser ut.

Går inte direkt att jämföra streaming med bilar heller det krävs mycket R&D och stora fasta kostnader generellt för att kunna kunna överleva som en kommersiell biltillverkare. Du har inte dessa stora kostnader i streamingteknologi. Mycket mindre risk i streamingföretag och vi kommer se mycket mindre antal konkurser inom den industrin än inom bilindustrin, det är jag övertygad om.
Citera
2013-10-05, 20:51
  #10
Medlem
En annan viktig sak som man skall komma ihåg är att de Likes som man ibland presenterar i sina PM är inkomstbringande i olika grader. När jag skriver "olika grader" menar jag att det har och är uttalat 1kr per likes för de som betalar annonsplats.

MEN att det säkert finns olika grader av rabatter för dessa likes. Men det får vi ev veta den 22november. Men man skall också ha i åtanke att VDn tankar aktier I de nedgångars som ibland kommer och att han fortfarande inte har backat i uttalande om 4milj likes innan årets slut och att Mavshack-China skall komma igång under hösten.



Jag sitter själv med ett relativt stort innehav om man utgår från att jag är en småsparare som hoppas på en riktigt vinstlott i denna aktie. Därav kan mina inlägg i denna tråd verka lite för optimistiska. Men självklart ser jag också att fler betalande användare skulle kunna presenterats i förra rapporten.

Men då jag litar på vad jag läser om Mavshack i olika forum och tidskrifter så sitter jag lugn. Har även personer min närhet som handlat med aktier och mer kunniga om aktier än mig som gått in med skapligt stor belopp i Mavshack.
Citera
2013-10-07, 20:09
  #11
Medlem
Idag har Mavshack ungefär 1 200 000 ranking på alexa.com. Den har klättrat med ungefär 400 K senaste veckan bara. Hoppas det håller i sig

http://www.alexa.com/siteinfo/mavshack.com
Citera
2013-10-07, 20:30
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasManU
Idag har Mavshack ungefär 1 200 000 ranking på alexa.com. Den har klättrat med ungefär 400 K senaste veckan bara. Hoppas det håller i sig

http://www.alexa.com/siteinfo/mavshack.com



Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka "Alexa" i vissa forum eller rättare sagt i Avanzas forum om Mavshack så sägs det ibland att man inte skall lägga allt för stor vikt kring Alexa. Då den är baserad på en en längre tid. Men att Mavshack klättrat och klättrar måste bara vara positivt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback