Citat:
Ursprungligen postat av
kortet
Ämnet verkar innefatta mer än jag hade trott. Men folkrätt är det jag menar.
Vidare bör väl sägas att jag ämnar att söka till en internationell politisk organisation därav mitt intresse. Och som jag skrev tidigare, pga min naturvetenskapliga utbildning känner jag att ett visst juridiskt komplementerande vore på sin plats.
Tack för tipset. Den kommer definitivt införskaffas.
Som ett alternativ kan nämnas Martin Dixons Textbook on International Law. Om den är bättre eller sämre än andra böcker på ämnet vet jag inte men jag gillade den när jag läste "inträtten" på sillköping folkhögskola (GU). Den börjar verkligen från början med att fråga sig om folkrätt alls existerar, och vad den isåfall är, med fel och brister. För att ge ett hum om boken listar jag kapitelrubrikerna:
1. The nature of international law and the international system
2. The sources of international law
3. The law of treaties
4. International law and national law
5. Personality, statehood and recognition
6. Jurisdiction and sovereignty
7. Immunities from national jurisdiction
8. The law of the sea
9. State responsibility
10. The peaceful settlement of disputes
11. The use of force
12. Human rights
Är du sedan intresserad av att fördjupa dig beträffande internationella organisationer kommer jag att tänka på Jan Klabbers bok An introduction to international institutional law. Boken börjar med en historia över framväxten av internationella organisationer. Resonerar kring varifrån de får sina befogenheter, vad som gäller för ändringar efter instiftandet. Vad de har för ställning i/ vid sidan av staterna. Hur de styrs internt. Hur konflikter löses med mer, med mer.