2012-01-01, 22:47
Medlem
vidLimess avatar
När vi är inne på ämnet passar jag på att fråga: hur uppnår man en sakrättsligt giltig panträtt i en bostadsrätt? Både tradition och denuntiation kräver ju ett rådighetsavskärande och får inte innebära någon rätt för pantsättaren att förfoga över egendomen.
Citera
2012-01-02, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomten_på_lofte
Jag åker motorcykel, en långtradare åker förbi och en skärm från den lossnar och träffar mig, både jag och motorcykeln skadas. Jag bryter armen och sjukskriver mig.

SKL - 1:1
2:1
5:1
5:7
+ Lag som reglerar ansvar yrkesförare?
Jag skulle snarare säga att han inte får skadestånd då hela situationen känns som en olyckshändelse, casus. Men det beror väl på hur du resonerar. Hur har du exempelvis uppfyllt den adekvata kausaliteten och hur har du resonerat gällande vårdslösheten och uppståtet i situationen?
Senast redigerad av Gummisnodden 2012-01-02 kl. 14:03.
Citera
2012-01-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidLimes
När vi är inne på ämnet passar jag på att fråga: hur uppnår man en sakrättsligt giltig panträtt i en bostadsrätt? Både tradition och denuntiation kräver ju ett rådighetsavskärande och får inte innebära någon rätt för pantsättaren att förfoga över egendomen.

Denuntiation till bostadsrättsföreningen
Citera
2012-01-02, 15:51
Medlem
Blacknesss avatar
Har en liten fråga här.

Åkte in i arresten efter att en utekväll och blev misstänkt för ringa narkotika, var totalt oskyldig vilket självklart analysresultaten visade. Problemet är att min mor har en vän som jobbar på intaget (kan kalla den person Åke) och Åke gick till mor och berättade att jag hamnat i arresten och kom med uppgifter om jag tydligen skulle varit positiv på diverse substanser. Detta antar jag är både ett fall av brott mot tystnadsplikt (får man berätta för vem som helst vilka som hamnar på arresten?) och ett fall av förtal?

Är detta något jag kan komma någonstans med i rätten, har en grymt duktig advokat, men vet att det kan vara väldigt svårt att vinna mot personer som är anställda av myndigheter och vad kommer tror ni blir det blir för rättsliga påföljder för Åke? Kan jag kräva skadestånd?

Tack i förhand!
Citera
2012-01-02, 15:56
Medlem
Vilken rättighet består alltid mot ny ägare av fastighet efter exekutiv försäljning? Tacksam för lagrumshänvisning!
Citera
2012-01-02, 17:10
Medlem
vidLimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juridikstudent
Vilken rättighet består alltid mot ny ägare av fastighet efter exekutiv försäljning? Tacksam för lagrumshänvisning!
Kan det vara denna regel du är ute efter, 7:16 JB:
Efter exekutiv försäljning av fastighet gäller upplåtelse av nyttjanderätt, servitut eller rätt till elektrisk kraft mot den nye ägaren endast om försäljningen skett under förbehåll om rättighetens bestånd enligt 12 kap. utsökningsbalken eller rättigheten enligt samma kapitel är skyddad utan förbehåll. Är fastigheten taxerad som hyreshusenhet, gäller dock upplåtelser som avser hyra av en bostadslägenhet med obestämd hyrestid och som grundar sig på en skriftlig handling alltid mot den nye ägaren, om hyresgästen har tillträtt lägenheten före den exekutiva försäljningen.
Bestämmelser om verkan av underlåtenhet att uppsäga arrende- eller hyresavtal som enligt första stycket ej gäller mot ny ägare finns i 12 kap. utsökningsbalken

Citera
2012-01-03, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackness
Har en liten fråga här.

Åkte in i arresten efter att en utekväll och blev misstänkt för ringa narkotika, var totalt oskyldig vilket självklart analysresultaten visade. Problemet är att min mor har en vän som jobbar på intaget (kan kalla den person Åke) och Åke gick till mor och berättade att jag hamnat i arresten och kom med uppgifter om jag tydligen skulle varit positiv på diverse substanser. Detta antar jag är både ett fall av brott mot tystnadsplikt (får man berätta för vem som helst vilka som hamnar på arresten?) och ett fall av förtal?

Är detta något jag kan komma någonstans med i rätten, har en grymt duktig advokat, men vet att det kan vara väldigt svårt att vinna mot personer som är anställda av myndigheter och vad kommer tror ni blir det blir för rättsliga påföljder för Åke? Kan jag kräva skadestånd?

Tack i förhand!

Förtal.
BrB 5:1
Han har utpekat dig som brottslig eller klandervärd.

Gränsfall blir ju nu om han bara berättat att du var i aresten, vilket du var.

Detta skulle endast kunna ses som någon form av tjänstefel, BrB 20:1, kanske i kombination med deras reglemente på häktet om vad som är rätt och fel.

Lämna in en polisanmälan om förtal och tjänstefel mot honom så kommer polis/åklagare att hjälpa dig med vilka brott som skall utredas.
Citera
2012-01-03, 12:49
Medlem
Har en fråga gällande successionsrätt. När make A dör har Make B alltid rätt till kvarlåtenskapen (med fri förfoganderätt)? Och när gäller inte detta?
Citera
2012-01-03, 13:39
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummisnodden
Har en fråga gällande successionsrätt. När make A dör har Make B alltid rätt till kvarlåtenskapen (med fri förfoganderätt)? Och när gäller inte detta?
Det gäller inte om make A har särkullsbarn.

Och make B har inte alltid rätt till kvarlåtenskapen som mer än att förfoga över den. Det är inte så att make B ärver allt.
Citera
2012-01-03, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det gäller inte om make A har särkullsbarn.

Och make B har inte alltid rätt till kvarlåtenskapen som mer än att förfoga över den. Det är inte så att make B ärver allt.
Vi säger att inga särkullbarn finns och testamente saknas, enbart bröstarvingar finns, får make B då kvarlåtenskapen enligt 3kap ÄB om inget annat är avtalat? Tack!
Citera
2012-01-03, 18:04
Medlem
KahluaOctaviuss avatar
Hej vänner

Här har jag en uppgift där jag behöver hjälp med att komma in på rätt resonemang, blev underkänd med kommentaren att jag hamnat fel i mitt resonemang.

Uppgiften:

Här är mitt felaktiga resonemang:

pliis?
Citera
2012-01-03, 18:36
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KahluaOctavius
Hej vänner

Här har jag en uppgift där jag behöver hjälp med att komma in på rätt resonemang, blev underkänd med kommentaren att jag hamnat fel i mitt resonemang.

Uppgiften:

Här är mitt felaktiga resonemang:

pliis?

Ta en titt i konsumentkreditlagen och se om du hittar något användbart. Och kanske NJA 1986 s. 696...
Senast redigerad av Sjuklig Bäver 2012-01-03 kl. 18:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in