2013-09-27, 14:16
Medlem
Vad hade reaktionerna blivit om han istället sagt att han aldrig tänker ha någon hopplös singelkille som äter pasta ensam i reklamerna? Väldigt upprörande.
Citera
2013-09-27, 14:19
Bannlyst
Stackars herr "barilla" har ju blivit totalt massuppfittad här ju av en reporter som lurade honom genom att ställa frågor som var designade att ge ett "politiskt felaktigt" svar.

Detta hade lika gärna kunnat handla om varför L'oreal inte har negrer i sin reklam för solskyddskräm.
Citera
2013-09-27, 14:22
Medlem
sanchoos avatar
Om ni kollar på Barillos officiella svenska facebooksida, kommenterar 99% av alla att dom tänker bojkotta.... Så ingen direkt vinst som vissa av ni påstår
Citera
2013-09-27, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Om ni kollar på Barillos officiella svenska facebooksida, kommenterar 99% av alla att dom tänker bojkotta.... Så ingen direkt vinst som vissa av ni påstår

Det beror på samhällsklimatet. Det är väldigt OK att vara homosexuell eller rom (att vara båda kan dock bli problematiskt, skulle jag tro), men prova vädra konservativa åsikter på Södermalm så ska du få se på utfrysning.
Citera
2013-09-27, 14:39
Medlem
norces avatar
Jag kommer antagligen inte köpa något från dem i framtiden(inte för att jag riktigt gjorde det innan heller). Men det har inget att göra med att jag känner mig kränkt eller diskriminerad. Tvärtom tycker jag att trycket på att inkludera homosexuella bara för att de är homosexuella är fånigt. Ska en minoritet vara med på något ska det vara för hur de t.ex är som skådespelare, och inte för att de helt enkelt är homosexuella.

Men anledningen till att jag inte kommer köpa något från dem är helt enkelt för att han praktiskt taget sa åt mig att inte göra det. Det betyder inte att jag inte respekterar hans åsikt.
Citera
2013-09-27, 14:56
Medlem
PH1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M4gnusson
Jag skulle säga att det finns en skillnad mellan att erkänna ett människovärde och att acceptera allt människor med sagda värde hittar på, människor har ett värde, men de kan dels förbryta sig mot samhället eller den enskilde så att de måste avlägsnas tillfälligt eller permanent, då får deras människovärde stå mot deras handlingar vid bedömningen.

Du blandar om värde med värdighet. Många kriminella är värda noll i mina ögon, men de har för den skull rätt till att ges rättvisa rättegångar. Inte bara för deras, men även för hela samhällets, värdighet.

FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna är felöversatt till svenska:

Originalet på engelska:
All human beings are born free and equal in dignity and rights.

Svenska felöversättningen:
Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter.

Felöversättningen är en stor anledning till att lögnen om "allas lika värde" blivit en populär floskel, och dels för att den är användbar för att upprätthålla schimären om att den förda invandringspolitiken är en naturlag. I verkligheten är det helt normalt att värdera närstående och älskade högre än främlingar och kriminella, men att behandla andra med värdighet och respekt är nödvändigt för att vi inte ska få ett pöbelvälde.
Citera
2013-09-27, 15:07
Medlem
Jacquouilles avatar
Läste det på pendeln i morse, tyckte det var jävligt kul. Även mina vanligen väldigt politiskt korrekta klasskamrater, tyckte det var till viss mån bra agerat av Barilla!
Citera
2013-09-27, 15:25
Medlem
Tigertankens avatar
Bra Barilla. Vill ni inte ha homo-familjer i reklamen ska ni självklart få slippa det. HBT-rörelsen skämmer ut sig som vanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av samjang
Vad hade reaktionerna blivit om han istället sagt att han aldrig tänker ha någon hopplös singelkille som äter pasta ensam i reklamerna? Väldigt upprörande.
Tvivlar stark på att det hade blivit någon reaktion alls.
Citera
2013-09-27, 15:26
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TailgunnerJoe
Homosexuella är människor om du inte visste det. De har lika MÄNNISKOVÄRDE som du och jag, därav ska de också visas i reklam då och då. Reklam ska vara representativ. Det förstår inte Barilla.

Ska de göra reklam för sin produkt eller bögeri?
Citera
2013-09-27, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Snarare borde IKEA pusha för att sälja fler garderober.

Som går att låsa........från utsidan.
Citera
2013-09-27, 15:30
Medlem
CpPraktikantens avatar
Jag tycker personligen det var bra gjort. Man ska alltid stå på sig med sin åsikt.

Däremot kommer de förlora enormt mycket på detta ur ett affärsmässigt perspektiv. Om man driver ett stort företag och vill fortsätta med det ger man helt enkelt fan i att dra till med såna här magstarka uttalanden.
Citera
2013-09-27, 15:33
Bannlyst
Någon som vill starta en insamling så jag kan köpa stora kvantiteter av denna svenskvänliga pasta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in