2013-09-27, 18:42
Medlem
TailgunnerJoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Vad då "ska vara"? Är det ni vänsterpartister som har bestämt detta?

Nej, det är en vedertagen självklarhet för människor som har lite pathos och har någon form av moral.

Citat:
Ursprungligen postat av LibertasEtJustitia
Du har ingenting att göra med vem/vad/vilka privata företag vill visa i sina reklamer. Vitsen med företag är att göra maximal vinst, inte att tjäna minoriteter.

Detta uttalandet var hursomhelst dumt.

Ett företag som Barilla gör hur många reklamfilmer som helst. Då måste ju iaf några stycken vara så, för att det är representativt för hela befolkningen och bra goodwill.

Du kan kalla mitt uttalande dumt, men då är du på samma sida som Barilla.

Citat:
Ursprungligen postat av Silbershmuck
Man kan väl ändå inte kräva av ett företag att de skall visa reklam av en viss typ som vänder sig till en minoritet när företaget har sin marknad i majoriteten? De har rätt att marknadsföra vad de vill och hur de vill, precis som en butiksägare har rätt att vägra dig inträde baserat på sin åsikt om hur dina skor ser ut om denne vill det. I övrigt undrar jag lite över hur du lyckas blanda in värde i det hela och i synnerhet då "människovärde". Vilket värde antar variabeln "människovärde"?

Det är möjligt att göra så - men det är fel, en uteslutande marknadsföring ska innebära repressalier från domstolar och annat. Det är diskriminering.

Alla människor är lika mycket värda. Även minoriteter ska med jämna mellanrum dyka upp i reklamsammanhang. Läs FN-konventionerna. Det finns en lättläst version på Regeringens webbplats. http://www.regeringen.se/content/1/c...2/6890d638.pdf
Citera
2013-09-27, 18:48
Medlem
trtrtrtrs avatar
Varför ska alla dessa ryggradslösa amöbor ta tillbaka allt? Som om han inte visste att bögjävlarna skulle skrika sig hesa. Hans patetiska ursäkt kommer inte spela nån roll då bögarna inte kommer ändra sig. Dessutom kommer jag skita i Barilla nu bara för han gjorde en så patetisk avbön.
Citera
2013-09-27, 19:17
Medlem
Aftonhoran gör i vanlig ordning sitt yttersta för att få åsiktsavikare att framstå som värre än de i själva verket är. Utländsk press är som vanligt lite mer nyanserade i sin rapportering:

Citat:
"I would never make a spot with a homosexual family," Guido Barilla said on the Italy radio program La Zanzara (The Mosquito), according to Italian news agency ANSA. "Not out of a lack of respect but because I do not see it like they do. (My idea of) family is a classic family where the woman has a fundamental role."

Citat:
ANSA reported that when the show's hosts noted gays and lesbians eat pasta, Barilla responded, "That's fine if they like our pasta and our communication, they can eat them. Otherwise, they can eat another pasta."

Citat:
Barilla [...] also said, "I respect everyone who does what they want to do without bothering others," ANSA reported. He said he supported gay marriage "but not adoption in gay families."

Källa: http://www.rgj.com/article/20130927/...pasta-boycott-

Personligen tycker jag det låter fullt rimligt resonemang för en person i herr Barillas position. Att försöka kränga pasta med på regnbågsfamiljevinkel vore naturligtvis helt sinnessjukt.
Citera
2013-09-27, 19:19
Medlem
utforskarens avatar
Sedan när började vi dra likhetstecken mellan tidningsartiklar och sanning?
Om jag känner media rätt så kan Mr Barilla lika gärna ha sagt nåt i stil med att deras största målgrupp är "typiska kärnfamiljer", och att man därför valt "en sådan approach" i sina reklamfilmer.

Dvs, precis som alla andra företag gör hela tiden - anpassar reklamen efter sin största målgrupp, eller efter en ny målgrupp man vill nå.

(Men har han sagt det som står, så tycker jag att han är störd i huvudet).
Citera
2013-09-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Sedan när började vi dra likhetstecken mellan tidningsartiklar och sanning?
Om jag känner media rätt så kan Mr Barilla lika gärna ha sagt nåt i stil med att deras största målgrupp är "typiska kärnfamiljer", och att man därför valt "en sådan approach" i sina reklamfilmer.

Det är förmodligen delvis vad han försökte säga. Jag tror dessutom att det är smart av Barilla att försöka sälja på den perfekta och idylliska kärnfamiljen. Nu är ju de flesta familjer varken perfekta eller särskilt idylliska, men det är nog en och annan mamma där ute som önskar att hennes familj vore det. Så när hon står där i butiken och skall välja pasta lär hon ju heller välja en som påminner om det än en vars budskap inte är mycket mer än "det är okay med gay".
Citera
2013-09-27, 20:11
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TailgunnerJoe
Ett företag som Barilla gör hur många reklamfilmer som helst. Då måste ju iaf några stycken vara så, för att det är representativt för hela befolkningen och bra goodwill.

Nej, det behöver dem inte. Bara för att en minoritet är homosexuella så behöver de inte göra reklamfilm där de visar att det finns homosexuella och att det ska representera samhället genom deras reklamsnutt. Det är upp till dem. Vill dem inte så vill dem inte. Enkelt att förstå.
Citera
2013-09-27, 20:20
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TailgunnerJoe
]
Kan du ge mig en vettig anledning till varför de skulle vara tvungna att göra sina reklamer på ett särskilt sätt?
Citera
2013-09-27, 20:33
Medlem
Mr-Gays avatar
Varför är det artikeln borttagen från tidningarna nu.. Kommer det en stämning eller? Eller har man förstört ett företag nu och går vidare till nästa objekt.

Försöker så gott jag kan att få folk att sluta läsa Aftonbladet och upplysa folk om andra informations forum.

Men det är tufft att bryta vanor. Köper ett paket Barilla ikväll för att stödja de mobbade.

Folk sitter med hela internet framför sig men utnyttjar 0,1% av det. Skrämmande!
Citera
2013-09-27, 20:35
Medlem
Vad är det för människor som skriver härinne egentligen?
Var finns alla dessa böghatande rasister i verkligheten? Går ni aldrig utanför dörren?
Citera
2013-09-27, 20:38
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peoparteno
Vad är det för människor som skriver härinne egentligen?
Var finns alla dessa böghatande rasister i verkligheten? Går ni aldrig utanför dörren?
Vadå! vilka syftar du på?
Citera
2013-09-27, 20:56
Medlem
Tyckte det lät illa av Barilla.
Visst, de behöver inte ha homosexuella i sin reklam. Men att utrycka sig som den mannen gjorde känns mer som hat. En liten hater alltså och sådana kan fara o flyga..

Han kan ju istället prata om svarta.. vi har inget problem med svarta.. men de kommer aldrig någonsin vara med i en reklamfilm för oss.. För vi står får europeiska ideal.

Ingen mer Barilla för mig tack.. Det är väl de med blå förpackning va..
Detta kommer kännas som fan för dem. Ska bli kul att läsa deras aktiekurs om 3-6 månader
Citera
2013-09-27, 21:20
Medlem
Pestdoktors avatar
Då var det bestämt, Barilla blir det enda företaget som jag köper pasta från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in