2013-09-26, 20:27
Medlem
Kluffs avatar
Jag spontanköpte ovan nämnda kaffebryggare i förrgår efter att ha läst fantastiska recensioner. Nu är det så här: jag har vuxit upp i ett hem där enbart snabbkaffe (usch!) har inmundigats och är alltså helt ovan med bryggkaffe. Med tanke på att Moccamastern räknas som en av de bättre/bästa bryggarna så vill jag ju självklart ha ett bra resultat.

Hur skall man göra för att få en perfekt kopp kaffe? För lite diskussionsunderlag och mått: vad föredrar ni för vatten/kaffe-ratio? Vilken styrka på kaffet föredrar ni? Jag gillar starkt kaffe!

Vilken droppnivå skall användas på Moccamastern? Jag brukar mäta upp/brygga ungefär fyra koppar och ha i fem skopor kaffe, och har droppmängden på medium. Kaffet blir ju helt klart riktigt gott, men eftersom jag levt på snabbkaffe under min uppväxt kanske det går att få bryggkaffet mycket godare!

En sak till jag tycker är lite konstigt; av fyra koppar uppmätt vatten blir det ungefär en stor kopp färdigt kaffe. Det känns väldigt lite. Vad gör jag för fel?

Jag skaffade även en elektrisk kaffekvarn och använder mig av Zoegas kaffesorter Intenzo och Mollbergs Blandning (hela bönor, så klart). Jag brukar mala bönorna i 3-4-sekundersintervaller kanske 5 gånger. Är det nog?

EDIT: Andra tips och råd angående Moccamaster KB 741 skulle uppskattas!
Senast redigerad av Kluff 2013-09-26 kl. 20:30.
Citera
2013-09-26, 20:49
Medlem
Pappersvargens avatar
Om du gillar starkt kaffe kan jag rekommendera Zoegas Forza. När jag brygger så kör jag fyra koppar vatten och typ 4,5 kaffemått kaffe. När jag brygger på Moccamaster blir det på mediumdropp.
Citera
2013-09-26, 21:34
Medlem
EugeneHutzs avatar
http://www.moccamaster.com/frequently-asked-questions/
Citera
2013-09-26, 21:38
Medlem
Köses avatar
Använd kvalitetsfilter och "tvätta" filtret innan, skölj alltså igenom med vatten innan du har i kaffet.

Tänk på att det medföljande kaffemåttet till en Moccamaster är betydligt större än vad som brukligt rekommenderas till en vanlig kaffekopp.

Till en vanlig kopp kaffe använder du i regel 7-8 gram kaffe. Har för mig att den skopan som följer med Moccamaster innehåller runt 12 gram.

Har för mig att du enligt bruksanvisningen ska köra precis som du gör med halv dropp om du gör mindre än fyra koppar.
Citera
2013-09-26, 23:13
Medlem
Kluffs avatar
Tack för svaren!

Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Om du gillar starkt kaffe kan jag rekommendera Zoegas Forza. När jag brygger så kör jag fyra koppar vatten och typ 4,5 kaffemått kaffe. När jag brygger på Moccamaster blir det på mediumdropp.
Det skall provas! De måtten är ju ungefär de jag brukar ha; ska nog fortsätta på det! Förresten, blir det alltid väldigt lite färdigt kaffe när du brygger med Moccamastern? Som jag skrev i trådstarten så blir 4 koppar uppmätt vatten ungefär en stor färdig kopp kaffe.

Citat:
Ursprungligen postat av Köse
Använd kvalitetsfilter och "tvätta" filtret innan, skölj alltså igenom med vatten innan du har i kaffet.

Tänk på att det medföljande kaffemåttet till en Moccamaster är betydligt större än vad som brukligt rekommenderas till en vanlig kaffekopp.

Till en vanlig kopp kaffe använder du i regel 7-8 gram kaffe. Har för mig att den skopan som följer med Moccamaster innehåller runt 12 gram.

Har för mig att du enligt bruksanvisningen ska köra precis som du gör med halv dropp om du gör mindre än fyra koppar.
Jaha, där ser man! Varför ska man skölja igenom kaffefiltret? Av ren nyfikenhet. Än så länge har jag använt de kaffefilter (några stycken) som följde med kaffebryggaren, och de ska ju vara väldigt bra.
Citera
2013-10-02, 22:10
Moderator
Fear2bes avatar
Vita kaffefilter eller guldfilter.

Prova Bourbon Jungle.

Diskussionsforum : http://www.riktigtkaffe.se/content.php
Citera
2013-10-20, 20:34
Medlem
Köses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Tack för svaren!

Jaha, där ser man! Varför ska man skölja igenom kaffefiltret? Av ren nyfikenhet. Än så länge har jag använt de kaffefilter (några stycken) som följde med kaffebryggaren, och de ska ju vara väldigt bra.

Jag sköljer igenom så att inte onödigt vatten ska gå åt till att blöta ned filtret, sen kan filtren vara dammiga av pappersdamm.
Citera
2013-10-21, 18:44
Medlem
hesons avatar
En metod jag inte provat seriöst är att blöta pulvret med en halv kopp hett vatten (dvs precis så mycket vatten att det inte börjar rinna igenom), sedan vänta 5 minuter innan man startar bryggningen.

Angående malningsgraden så är det ju enkelt att prova om man har smakminne annars får du hälla upp på termos och parallellprova. Min uppfattning är att finmalet ger mer chokladtoner och oljor.

Brygg, smaka, notera, justera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in