Tack för svaren!
Citat:
Ursprungligen postat av
Pappersvargen
Om du gillar starkt kaffe kan jag rekommendera Zoegas Forza. När jag brygger så kör jag fyra koppar vatten och typ 4,5 kaffemått kaffe. När jag brygger på Moccamaster blir det på mediumdropp.
Det skall provas! De måtten är ju ungefär de jag brukar ha; ska nog fortsätta på det! Förresten, blir det alltid väldigt lite färdigt kaffe när du brygger med Moccamastern? Som jag skrev i trådstarten så blir 4 koppar uppmätt vatten ungefär en stor färdig kopp kaffe.
Citat:
Ursprungligen postat av
Köse
Använd kvalitetsfilter och "tvätta" filtret innan, skölj alltså igenom med vatten innan du har i kaffet.
Tänk på att det medföljande kaffemåttet till en Moccamaster är betydligt större än vad som brukligt rekommenderas till en vanlig kaffekopp.
Till en vanlig kopp kaffe använder du i regel 7-8 gram kaffe. Har för mig att den skopan som följer med Moccamaster innehåller runt 12 gram.
Har för mig att du enligt bruksanvisningen ska köra precis som du gör med halv dropp om du gör mindre än fyra koppar.
Jaha, där ser man! Varför ska man skölja igenom kaffefiltret? Av ren nyfikenhet. Än så länge har jag använt de kaffefilter (några stycken) som följde med kaffebryggaren, och de ska ju vara väldigt bra.