2013-09-26, 20:27
Medlem
Kluffs avatar
Jag spontankpte ovan nmnda kaffebryggare i frrgr efter att ha lst fantastiska recensioner. Nu r det s hr: jag har vuxit upp i ett hem dr enbart snabbkaffe (usch!) har inmundigats och r allts helt ovan med bryggkaffe. Med tanke p att Moccamastern rknas som en av de bttre/bsta bryggarna s vill jag ju sjlvklart ha ett bra resultat.

Hur skall man gra fr att f en perfekt kopp kaffe? Fr lite diskussionsunderlag och mtt: vad fredrar ni fr vatten/kaffe-ratio? Vilken styrka p kaffet fredrar ni? Jag gillar starkt kaffe!

Vilken droppniv skall anvndas p Moccamastern? Jag brukar mta upp/brygga ungefr fyra koppar och ha i fem skopor kaffe, och har droppmngden p medium. Kaffet blir ju helt klart riktigt gott, men eftersom jag levt p snabbkaffe under min uppvxt kanske det gr att f bryggkaffet mycket godare!

En sak till jag tycker r lite konstigt; av fyra koppar uppmtt vatten blir det ungefr en stor kopp frdigt kaffe. Det knns vldigt lite. Vad gr jag fr fel?

Jag skaffade ven en elektrisk kaffekvarn och anvnder mig av Zoegas kaffesorter Intenzo och Mollbergs Blandning (hela bnor, s klart). Jag brukar mala bnorna i 3-4-sekundersintervaller kanske 5 gnger. r det nog?

EDIT: Andra tips och rd angende Moccamaster KB 741 skulle uppskattas!
Senast redigerad av Kluff 2013-09-26 kl. 20:30.
Citera
2013-09-26, 20:49
Medlem
Pappersvargens avatar
Om du gillar starkt kaffe kan jag rekommendera Zoegas Forza. Nr jag brygger s kr jag fyra koppar vatten och typ 4,5 kaffemtt kaffe. Nr jag brygger p Moccamaster blir det p mediumdropp.
Citera
2013-09-26, 21:34
Medlem
EugeneHutzs avatar
http://www.moccamaster.com/frequently-asked-questions/
Citera
2013-09-26, 21:38
Medlem
Kses avatar
Anvnd kvalitetsfilter och "tvtta" filtret innan, sklj allts igenom med vatten innan du har i kaffet.

Tnk p att det medfljande kaffemttet till en Moccamaster r betydligt strre n vad som brukligt rekommenderas till en vanlig kaffekopp.

Till en vanlig kopp kaffe anvnder du i regel 7-8 gram kaffe. Har fr mig att den skopan som fljer med Moccamaster innehller runt 12 gram.

Har fr mig att du enligt bruksanvisningen ska kra precis som du gr med halv dropp om du gr mindre n fyra koppar.
Citera
2013-09-26, 23:13
Medlem
Kluffs avatar
Tack fr svaren!

Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Om du gillar starkt kaffe kan jag rekommendera Zoegas Forza. Nr jag brygger s kr jag fyra koppar vatten och typ 4,5 kaffemtt kaffe. Nr jag brygger p Moccamaster blir det p mediumdropp.
Det skall provas! De mtten r ju ungefr de jag brukar ha; ska nog fortstta p det! Frresten, blir det alltid vldigt lite frdigt kaffe nr du brygger med Moccamastern? Som jag skrev i trdstarten s blir 4 koppar uppmtt vatten ungefr en stor frdig kopp kaffe.

Citat:
Ursprungligen postat av Köse
Anvnd kvalitetsfilter och "tvtta" filtret innan, sklj allts igenom med vatten innan du har i kaffet.

Tnk p att det medfljande kaffemttet till en Moccamaster r betydligt strre n vad som brukligt rekommenderas till en vanlig kaffekopp.

Till en vanlig kopp kaffe anvnder du i regel 7-8 gram kaffe. Har fr mig att den skopan som fljer med Moccamaster innehller runt 12 gram.

Har fr mig att du enligt bruksanvisningen ska kra precis som du gr med halv dropp om du gr mindre n fyra koppar.
Jaha, dr ser man! Varfr ska man sklja igenom kaffefiltret? Av ren nyfikenhet. n s lnge har jag anvnt de kaffefilter (ngra stycken) som fljde med kaffebryggaren, och de ska ju vara vldigt bra.
Citera
2013-10-02, 22:10
Moderator
Fear2bes avatar
Vita kaffefilter eller guldfilter.

Prova Bourbon Jungle.

Diskussionsforum : http://www.riktigtkaffe.se/content.php
Citera
2013-10-20, 20:34
Medlem
Kses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Tack fr svaren!

Jaha, dr ser man! Varfr ska man sklja igenom kaffefiltret? Av ren nyfikenhet. n s lnge har jag anvnt de kaffefilter (ngra stycken) som fljde med kaffebryggaren, och de ska ju vara vldigt bra.

Jag skljer igenom s att inte ondigt vatten ska g t till att blta ned filtret, sen kan filtren vara dammiga av pappersdamm.
Citera
2013-10-21, 18:44
Medlem
hesons avatar
En metod jag inte provat serist r att blta pulvret med en halv kopp hett vatten (dvs precis s mycket vatten att det inte brjar rinna igenom), sedan vnta 5 minuter innan man startar bryggningen.

Angende malningsgraden s r det ju enkelt att prova om man har smakminne annars fr du hlla upp p termos och parallellprova. Min uppfattning r att finmalet ger mer chokladtoner och oljor.

Brygg, smaka, notera, justera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in