Tack fr svaren!
Citat:
Ursprungligen postat av
Pappersvargen
Om du gillar starkt kaffe kan jag rekommendera Zoegas Forza. Nr jag brygger s kr jag fyra koppar vatten och typ 4,5 kaffemtt kaffe. Nr jag brygger p Moccamaster blir det p mediumdropp.
Det skall provas! De mtten r ju ungefr de jag brukar ha; ska nog fortstta p det! Frresten, blir det alltid vldigt lite frdigt kaffe nr du brygger med Moccamastern? Som jag skrev i trdstarten s blir 4 koppar uppmtt vatten ungefr en stor frdig kopp kaffe.
Citat:
Ursprungligen postat av
Köse
Anvnd kvalitetsfilter och "tvtta" filtret innan, sklj allts igenom med vatten innan du har i kaffet.
Tnk p att det medfljande kaffemttet till en Moccamaster r betydligt strre n vad som brukligt rekommenderas till en vanlig kaffekopp.
Till en vanlig kopp kaffe anvnder du i regel 7-8 gram kaffe. Har fr mig att den skopan som fljer med Moccamaster innehller runt 12 gram.
Har fr mig att du enligt bruksanvisningen ska kra precis som du gr med halv dropp om du gr mindre n fyra koppar.
Jaha, dr ser man! Varfr ska man sklja igenom kaffefiltret? Av ren nyfikenhet. n s lnge har jag anvnt de kaffefilter (ngra stycken) som fljde med kaffebryggaren, och de ska ju vara vldigt bra.