2013-09-26, 16:16
Medlem
Har precis köpt en corsair h100i cpu kylare till min pc. sitter nu och kliar mig i skallen och undrar om jag ska ha den som intake eller exhaust.. står i manualen att radiatorn bör sitta ovanför pumpen (som sitter i själva blocket, alltså måste jag sätta den uppe.

cpu'n lär ju bli kallare om jag har den som intake men jag har redan en intake fram och en i botten, villket skulle betyda att jag har 4 intakes och en exhaust där bak, plus att varm luft stiger så att det kanske fuckar up airflowet

Jag har dust filter i toppen dock så dam är inget problem.
Hur fan ska jag göra?

Setup: Fractal design arc r2 Chassi
intel i5 3570k Processor
Msi twin frozr Gtx 770 gaming oc edition
8 gb g.skill 1600mhz ram
Msi z77a-gd65 gaming moderkort
cx750m psu
samsung 840 pro ssd
H100i.
Citera
2013-09-26, 16:32
Medlem
jowals avatar
Först vill jag ge dig en dunk i ryggen för ett väldigt bra köp!

Det har gjorts otaliga tester på huruvida man ska ha fläktarna som push eller i pull. Minns jag rätt så var det inga större skillnader i temperaturerna. Däremot så stiger varm luft uppåt, så enligt den lagen borde du inte ha intake i toppen. Intake sker enligt logiken genom fronten och botten, alternativt sidorna och flyttas ut bak/toppen.

Vet inte om min bild hjälper särskilt mycket: http://imgur.com/jdenpIN

Men som du ser på den har jag fläktarna i sk. push läge. Dom trycker alltså luften genom radiatorn.

Det optimala är ju ha fläktarna i ett push/pull läge, 4 fläktar totalt. Två under som trycker upp, två övertill som suger ut.

I regel ska man försöka få in mer luft än vad man trycker ut med. Finns massor att läsa om detta, sök på positive air pressure.

Men för att ge ett kort svar så ska du installera den som exhaust.
Senast redigerad av jowal 2013-09-26 kl. 16:36.
Citera
2013-09-26, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowal
Först vill jag ge dig en dunk i ryggen för ett väldigt bra köp!

Det har gjorts otaliga tester på huruvida man ska ha fläktarna som push eller i pull. Minns jag rätt så var det inga större skillnader i temperaturerna. Däremot så stiger varm luft uppåt, så enligt den lagen borde du inte ha intake i toppen. Intake sker enligt logiken genom fronten och botten, alternativt sidorna och flyttas ut bak/toppen.

Vet inte om min bild hjälper särskilt mycket: http://imgur.com/jdenpIN

Men som du ser på den har jag fläktarna i sk. push läge. Dom trycker alltså luften genom radiatorn.

Det optimala är ju ha fläktarna i ett push/pull läge, 4 fläktar totalt. Två under som trycker upp, två övertill som suger ut.

I regel ska man försöka få in mer luft än vad man trycker ut med. Finns massor att läsa om detta, sök på positive air pressure.

Men för att ge ett kort svar så ska du installera den som exhaust.

okej tack som fan
Citera
2013-09-26, 23:49
Medlem
tycker du jag ska ta bort exhaust fläkten där bak, och sätta den som exhaust? för isf har jag ju 3 intake och 2 exhaust i toppen på radiatorn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in