2013-09-26, 15:21
Medlem
Hade tänkt prova periodisk fasta, och hade då tänkt köra 16h fasta 8h äta. Dock blir det svårt att hålla exakta tider då jag fortfarande går i skolan och bor hemma, vilket medför att jag inte kan styra mina mattider helt. Vad får det för följder om jag ena dagen skulle köra t.ex. 15/9 eller 17/7?
Normalt på vardagar bör vara en ätperiod mellan 12-20. Hur funkar det på helgen om jag skulle flytta intervallet till 9-17, för att få det att passa in med matcher osv. Spelar det någon roll? Vad händer om jag äter "normalt" under helgerna?
Enligt http://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/ bör jag ligga på 3600 kcal om dagen. Nu under bulk känns det därför lagom med knappt 4000 kcal. Hur lyckas jag klämma in 4000 kcal på de 3 målen som PF förespråkar, utan att äta onyttigt?
Senast redigerad av Bengtz0n 2013-09-26 kl. 15:32.
Citera
2013-09-26, 15:48
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtz0n
Hade tänkt prova periodisk fasta, och hade då tänkt köra 16h fasta 8h äta. Dock blir det svårt att hålla exakta tider då jag fortfarande går i skolan och bor hemma, vilket medför att jag inte kan styra mina mattider helt. Vad får det för följder om jag ena dagen skulle köra t.ex. 15/9 eller 17/7?
Normalt på vardagar bör vara en ätperiod mellan 12-20. Hur funkar det på helgen om jag skulle flytta intervallet till 9-17, för att få det att passa in med matcher osv. Spelar det någon roll? Vad händer om jag äter "normalt" under helgerna?
Enligt http://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/ bör jag ligga på 3600 kcal om dagen. Nu under bulk känns det därför lagom med knappt 4000 kcal. Hur lyckas jag klämma in 4000 kcal på de 3 målen som PF förespråkar, utan att äta onyttigt?

Det får mest troligt inga följder.

Se till att få i dig tillräckligt med protein och sedan kan du fylla ut resten av dagens kalorier med fett och kolhydrater rätt lätt. Att sleva i sig t.ex. rätt mycket pasta med någon god sås är ett ganska lindrigt sätt att få i sig mycket kalorier utan att känna att man vill spy. Iallafall tycker jag att det är så.
Senast redigerad av General.Maximus. 2013-09-26 kl. 15:50.
Citera
2013-09-26, 16:15
Medlem
Hur mycket vågar man lita på ett test typ http://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/ ? Har inte olika människor olika förbränning? Hur ska man gå till väga för att verkligen få reda på hur mycket man behöver?
Citera
2013-09-26, 16:25
Medlem
CrownImperials avatar
Jag kör samma. Äter mellan 12-20. Räknar macro så att jag äter 50g kolhydrater, 130 protein och 70 fett. Gick ner fyra kilo första veckan. Äter alla kolhydrater innan fyra och störst mängd på morgonen.
Citera
2013-09-26, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrownImperial
Jag kör samma. Äter mellan 12-20. Räknar macro så att jag äter 50g kolhydrater, 130 protein och 70 fett. Gick ner fyra kilo första veckan. Äter alla kolhydrater innan fyra och störst mängd på morgonen.
Vad betyder macro?
När du skriver att du äter mest kolhydrater på morgonen, menar du då dagens första mål vid 12, eftersom du skriver att du börjar din ätperiod då?
Citera
2013-09-26, 21:43
Medlem
Citat:
Vad betyder macro?
När du skriver att du äter mest kolhydrater på morgonen, menar du då dagens första mål vid 12, eftersom du skriver att du börjar din ätperiod då?

Du behöver inte känna att du måste följa några tider. Försök äta alla kalorierna fördelat innan och efter träning. Men samtidigt så måste du säkert äta frukost och kvällsmat. Man får ju anpassa kosten efter livsstilen och vad man själv känner. Många ink mig själv som är seriösa försöker äta så många kalorier efter träningen som möjligt. Jag äter frukost, lunch på jobbet och efter jobbet tränar jag. Sen äter jag de kalorier jag har kvar att äta under några timmar. Försöker iaf ha kvar hälften av mitt dagsbehov av kalorier efter träning så jag kan äta dem i den takt jag orkar med.

Macro är en förkortning för dagsbehovet av fett, protein och kolhydrater.

Ät du normalt på helgerna. Bara de dagar jag tränar följer jag PF. Så länge du får i dig dina macros så tycker jag att du ska äta livsmedel med kalorier. Vet inte vad du menar med onyttigt, men själv äter jag mycket choklad, bakverk och godis för att fylla ut kalorierna. =)
Citera
2013-09-27, 00:49
Medlem
CrownImperials avatar
Citat:
Vad betyder macro?

Ja precis nu är jag tjej så du kan äta mer om du är man. Se till att spara så mycket mat du kan till sista målet och tvinga i dig det så att du håller dig mätt hela natten.
Citera
2013-09-27, 11:11
Medlem
Finns det någon anledning till att man brukar dela upp ätandet i 2-3 stora mål istället för att sprida ut det mer över det 8 timmarna? T.ex. ta en proteinshake och en banan mellan målen, eller ett paket kvarg precis innan ätperioden slutar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in