2013-09-26, 02:04
Medlem
Tjena... Som rubriken lyder, jag hade tänkt plugga utomlands nu till våren.
Till problemet:

I somras var jag och några kompisar och festade i en "feststad" dvs en stad där många ungdomar åker för att festa, denna staden vill jag inte säga vilken den är men kan säga att den ligger i en kommun med ca 90k invånare (varför jag berättar detta kommer jag till strax) och när vi var där hamnade vi i bråk med ett gäng snubbar. Vi slog ner dem rätt ordentligt och vi var ett gäng som blev häktade i 3 dagar.

Jag går med oro och väntar på rättegångsdagen, dock undrar jag hur lång tid ungefär alltså, som jag kan räkna med till det blir rättegång? Kan ju säga att misshandeln skedde i augusti. Folk jag pratat med säger att det kan ta ett år tom innan det är dags. Anledningen att det är viktigt med datumet är för att jag eventuellt kommer komma in på utlandstermin (pluggar på högskola) nu till våren.

Vill verkligen inte att detta skall pajja för mig, har så såklart redan övervägt att man kanske endast bara kan ta ledigt ett par dagar och flyga hem för rättegången, men det är ju även den eventuella straffpåföljden som kan sabba tex om jag får frivård/fängelse/samhällstjänst, det är ju lite svårare att förena med att befinna sig i ett annat land under hela våren. Jag är inte dömd sedan tidigare (åtminstone inte som myndig), vet inte om det påverkar behandlingstiden hos åklagarmyndigheten/polisen/tingsrätten?

Och snälla, inga "ge fan i att vara ett cp som slåss"-kommentarer osv. Jag ber ödmjukast om hjälp här och behöver inte läxas upp i hyfs, jag har insett att jag måste lägga ner med att slåss osv när jag festar det har de 3 dagarna i häktet fått mig att inse.

Tack på förhand
Citera
2013-09-26, 02:20
Medlem
latexxxsss avatar
Till vilket land ska du åka?
Är det USA är det garanterat kört direkt. Och om rätten dömer dig som skyldig, så är det kört.
Polisen kan även ge dig reseförbud innan rättegången börjar.
Citera
2013-09-26, 02:21
Medlem
Det är inom EU
Citera
2013-09-26, 02:23
Medlem
latexxxsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wachtmeister
Det är inom EU

Kan vara kört. Har för mig att polisen kan ge dig utreseförbud, och bryter du mot det, så kan du bli häktad.
Citera
2013-09-26, 02:26
Medlem
Men borde de inte redan gjort det isf? Eller brukar sådant vanligtvis utfärdas precis innan rättegången skall börja?
Citera
2013-09-26, 02:36
Medlem
Hagganss avatar
Citat:
Men borde de inte redan gjort det isf? Eller brukar sådant vanligtvis utfärdas precis innan rättegången skall börja?
Jo, de skulle i så fall redan utfärdat det. Du behöver inte vara alls orolig. Ja, såvida du inte ringer dem och frågar först vill säga.
Citera
2013-09-26, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haggans
Jo, de skulle i så fall redan utfärdat det. Du behöver inte vara alls orolig. Ja, såvida du inte ringer dem och frågar först vill säga.

Skönt, tack för svar. Sen återstår ju frågan hur lång behandlingstid ärendet kan ha i en såpass stor kommun. Var själv målsägande i en av de 3 storstäderna i Sverige och då var behandlingstiden ca 10 månader från anmälan till rättegång. Hade älskat om det kunde vara samma nu, men rent spontant känns det som att det går fortare i mindre kommuner?
Citera
2013-09-26, 02:47
Medlem
blueballss avatar
Kanske har fel, men brukar inte utreseförbud ges i samband med åtalet? annars kommer du ju tilldelas en advolat. mitt råd är att du frågar en advokat eller någon annan person som är juridiskt insatt i det hela.
Citera
2013-09-26, 02:49
Medlem
Hagganss avatar
Citat:
Skönt, tack för svar. Sen återstår ju frågan hur lång behandlingstid ärendet kan ha i en såpass stor kommun. Var själv målsägande i en av de 3 storstäderna i Sverige och då var behandlingstiden ca 10 månader från anmälan till rättegång. Hade älskat om det kunde vara samma nu, men rent spontant känns det som att det går fortare i mindre kommuner?
Överlag så är nog som i ditt fall väntetiden längre i storstäderna, men jag skulle nog tro att du får vänta ung. 1 år innan det tas upp även i enmindre kommun. Det verkar vara snittet på väntetiden för våldsbrott idag. Såvida ingen är häktad förstås, för då går det ju fortare förstås.

Tingsrätterna är överhopade med arbete nu, och det är ju tursamt i ditt fall.
Citera
2013-09-26, 02:58
Medlem
Hagganss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueballs
Kanske har fel, men brukar inte utreseförbud ges i samband med åtalet? annars kommer du ju tilldelas en advolat. mitt råd är att du frågar en advokat eller någon annan person som är juridiskt insatt i det hela.
Nej, det ges inte automatiskt vid åtal, och TS kommer absolut att tilldelas en advokat en stund innan rättegången. Såvida han inte ordnar en privat vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in