Jag tycker att du har tillräckligt med "cred" här för att inte behöva vara orolig över att ifrågasätta vad jag skriver om det verkar konstigt Sinkomies, så det tycker jag inte du skall oroa dig över!
Detta med att det inte får finnas luft mellan krut och kula vid svartkrutsskytte är en vedertagen "sanning". Det som påstås kunna hända är att krutet brinner åt fel håll, och skapar en riktad tryckvåg mot trummans tunnaste/svagaste punkt (d.v.s. "väggen" mot trummans ytterradie).
Huruvida detta är en skröna eller ej låter jag vara osagt, men jag tänker inte avfärda det, i synnerhet inte när jag skall råda någon annan hur denne skall göra.
Det finns många gamla och vedertagna "sanningar" när det gäller svartkrutsskytte, där jag är
mer eller mindre tveksam till vissa av dem, här är några av dessa "sanningar", och mina (högst personliga) kommentarer till dem:
"Sanning" 1. Statisk elektricitet kan antända svartkrut, så man får inte använda svartkrut i krutdoserare om dessa inte är specifikt avsedda för just svartkrut.
Personligen är jag tveksam till att en normal urladdning av statisk elektricitet når tillräckligt hög temperatur under tillräckligt lång tid för att antända svartkrut. De olyckor som skett där svartkrut har antänts kan lika gärna bero på att "nisse" satt och rökte, men det vill han ju inte gärna erkänna (om han nu överlevde). Trots min tveksamhet så följer jag rådet att inte använda vanliga krutdoserare för svartkrut, för vem vill chansa?
"Sanning" 2. Om man inte har fett framför kulan på en slaglåsrevolver så kan lågan hoppa mellan kamrarna och antända flera kamrar samtidigt (s.k. "chainfire")!
Detta vet jag är totalt nys, om man nu inte använder alldeles för små kulor (så att de riskerar att rulla ur kammaren) eller har så grova rostporer i kamrarna att lågan kan komma förbi den vägen. Däremot så smörjer ju fettet loppet bra, och håller krutslagget mjukt, vilket gör att man får bibehållen precision mellan skotten utan att behöva dra ur loppet med fuktad trasa (som man oftast gör vid gevärsskytte med svartkrut). '
"Chainfire" i sig är ingen myt, jag har själv varit med om det ett par gånger. Men det beror inte på att lågan tränger sig mellan kula och kammarvägg framifrån, utan det beror på dåligt passande tändhattar på nipplarna, eller dåliga nipplar, eller t.o.m. för långa nipplar så att tändhattarna detonerar när trumman rekylerar i stommen och tändhattarna kläms mellan nippel och rekylskölden i stommen. "Chainfire" kommer alltså bakifrån, enligt min erfarenhet, och handlar om nipplarnas/tändhattarnas inbördes förhållande och kondition.
"Sanning" 3. Om man lämnar luft mellan kula och krut så kan krutet detonera och skapa en tryckvåg som fungerar som "riktad sprängverkan" (RSV) och spränga kammaren.
Detta är något som jag är tveksam till, men jag tänker inte chansa, för även om det är en chans på 10.000 eller mer att detta skall inträffa så vill inte jag ha några sprängda orginaltrummor (skjuter nästan uteslutande orginal slaglåsrevolver när jag skjuter slaglås). Det jag VET är att luft mellan kula och krut gör att brinnhastigheten varierar avsevärt (beroende på vart i kammaren krutet hamnar när det rasslar runt), därmed varierar även tryckkurvan avsevärt (kanske tillräckligt för att uppnå farliga nivåer?), vilket åtminstone innebär att kulornas hastighet kommer att påverkas, med ytterst medioker precision som följd. Hur hög fyllnadsgrad man måste ha för att detta inte skall inträffa vet jag dock inte. Jag kör med "service loads" när jag skjuter revolver, d.v.s. gärna runt 25 grs (eller lite mer) för kaliber .44 och 20-21grs för kaliber .36. I de fall jag kör "fjuttladdningar" så använder jag någon form av förladdning, men egentligen inte för att jag är rädd att spränga trumman utan därför att jag VET att annars kommer precisionen bli lidande, ordentligt!