Flashback bygger pepparkakshus!
2013-09-24, 19:11
Medlem
Köpt en ny dator och när jag skulle koppla in mitt 5.1 system får jag bara de främre 2 att funka samt de 2 bakre. Dvs inte centern och basen. Har 3 portar där ljudsladdarna ska in, 1 grön, 1 svart och 1 rosa. Testat alla olika sätt att sätta sladdarna men det funkar ej. Sladdarna från mitt ljudsystem är 1 grön, 1 svart och 1 orange.

Måste jag köpa till ett ljudkort till datorn som tar 5.1 ljud och därmed få till fler input portar för att alla ska funka? Hade en laptop innan där det bara vara att sätta in den svarta och gröna så funkade allt så är lite fundersam nu när jag har en stationär.

Eller beror det på felinställning någonstans i MSI ljudinterfacet som poppar upp när du sätter in någon av sladdarna?

Eller är det så att moderkortet inte stöder 5.1 ljud?

Tack på förhand alla kunniga flashbackare
Citera
2013-09-24, 19:42
Medlem
ganglere2s avatar
Vad är det för ljud då? Säker på att det är ljud inspelat för alla fem högtalarna?
Citera
2013-09-24, 19:52
Medlem
Spelar musik bara, funkade perfekt på min laptop jag hade innan, var bara att plugga in den gröna och den svata sladden från högtalarsystemet men nu får jag inte ljud från centern och subwoofern...
Citera
2013-09-24, 20:09
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Musik är stereo och inte 5.1. Du kan inte heller få 5.1 med två kablar inkopplade.
Citera
2013-09-24, 20:13
Medlem
Borde fortfarande få så att det kommer ljud ur center högtalaren samt att basen funkar vilket det ej gör. Så det är det jag undrar, hur jag ska få dom att funka.. Funkade innan jag bytte från laptop till stationär.
Citera
2013-09-24, 21:32
Medlem
SupaStrats avatar
Funkar alla högtalare om du låter windows köra testtoner? Om inte får du allt läsa på hur du ska koppla prylarna.
Citera
2013-09-24, 22:16
Medlem
Bara främre och bakre som låter när jag kör testerna och jag har testat alla kombinationer vilket inte är så många då det bara är 3 portar (1 grön, 1 svart, 1 rosa).
Citera
2013-09-24, 23:14
Medlem
Grön är alltid fronthögtalare, rosa är alltid mikrofon. Svart brukar väl vara "surround". Orange (vilken du verkar sakna) är sub samt center.

Här finns en referens för ytterligare kontakter;
http://1.bp.blogspot.com/-wid2SwroG3s/UViIfhl3z5I/AAAAAAAAABk/3QmdZ_6Tz2c/s1600/computer+sound+card.jpg
Citera
2013-09-30, 20:46
Moderator
Gromguttens avatar
Hemelektronik -> Dator Hårdvara

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem