Citat:
Ursprungligen postat av
mittåt
Plantera om i ny jord och se till att du tar bort översta lagret. Du har nog trots allt övervattnat dem, alternativt vattnat väldigt ojämnt så att de tidvis har mycket vatten.
Du skriver inte vad det är för växter men vanligen mår de bäst av att bli lagom fuktiga och sedan nästan torka upp innan nästa vattning.
De har stått hos en granne sen i maj. Jag hämtade för lite drygt tre veckor sen och då var jorden fuktig när jag fick växterna. I måndags var första gången jag vattnade dem sen jag fick tillbaka växterna från grannen och det var då jag upptäckte möglet. Annars brukar jag vattna regelbundet = ungefär varannan vecka. Jag ser till att jorden har torkat innan jag vattnar igen och jag dränker inte direkt mina plantor. De har ändå lyckats överleva och växa i tre år.
Jag har faktiskt ingen aning om vad det är för växter. Skulle kunna lägga upp bilder på dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prax^
det är inte mossa då? det har jag fått någon gång vet ja.
Annars är det omplantering som gäller skulle jag tro, och kolla över så att krukorna dränerar som de ska, annars kan du få vatten i botten som rötterna inte når åt vilket kan bli en källla till mögel som jag antar sen kan sprida sig uppåt.
Jag är 100% säker på att det inte är mossa.
Av sju krukväxter har fem kontakt med krukans botten medan två står på "lecakulor" eller vad det heter. En av krukväxterna som står på dessa kulor hade ett vitt skikt på översta jorden, i krukan fanns det lite vatten kvar. En växt som hade direkt kontakt med botten på krukan hade även den ett vitt skikt överst på jorden och där fanns det vatten kvar i krukan. Den sista drabbade växten hade ett lager mögel överst på jorden, den hade kontakt med krukans botten och där var det snustorrt. Det var bara två krukor som hade vatten i botten på krukan. Jag har hällt bort vattnet och tagit bort det översta lagret med jord, om inte det blir bättre får jag helt enkelt omplantera växterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
hee4r
Du har mest troligt vattnat dem för mycket och för ofta. Eller i vart fall har det blivit så nu, nu när det gått över till att vara höst.
Ta bort ytlagret av jorden, d. v. s det mögliga, och låt dem sedan torka ut i sin gamla jord= stå kvar i sin kruka och vattna sedan efter årstid, årstid såsom ljus och temperatur, då. Och att ha persiennerna nere har jag själv upptäckt påverkar krukväxter mer än man kan tro, detta båda ljusmässigt och temperaturmässigt(neddragna persienner på sommaren håller värmen ute och neddragna persienner på vintern håller kylan borta).
I så fall är det min granne som har gjort det då hon har tagit hand om växterna under sommaren. Detta är första gången jag vattnar växterna på nästan tre veckor eftersom när jag fick växterna från henne var jorden redan fuktig.
Får se om jag inte flyttar över några av de drabbade krukväxterna från köket till vardagsrummet istället. Köket ligger precis vid en gångbana för alla hyreshus och eftersom jag bor på bottenvåningen är det inte direkt roligt att ha persiennerna öppna så alla kan se in i mitt kök.