2013-09-24, 13:13
Medlem
Om jag skulle ta ett lån hos CSN nu i höst, plugga tills ungefär våren nästa år, alltså endast en termin, när måste jag då SENAST börja betala tillbaks det?
Har hört från viss håll att det är först när jag har en fast anställning/stabil inkomst.. men ju mer jag kikar runt på internet ju mer börjar jag tro att det faktiskt inte är så..

Någon som har ett bra svar på detta?
Tack på förhand.
Citera
2013-09-24, 13:30
Medlem
Juggernawts avatar
Logga in på Mina sidor på CSN:s sida och kolla. Står där klart och tydligt vad som gäller just dig.
Citera
2013-09-24, 13:38
Medlem
Generic-Plain-Users avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leffewtf
Om jag skulle ta ett lån hos CSN nu i höst, plugga tills ungefär våren nästa år, alltså endast en termin, när måste jag då SENAST börja betala tillbaks det?
Har hört från viss håll att det är först när jag har en fast anställning/stabil inkomst.. men ju mer jag kikar runt på internet ju mer börjar jag tro att det faktiskt inte är så..

Tack på förhand.

Om du lever på existensminimum får du uppskov. Alltså behöver du inte börja betala tillbaka fören du har en riktig inkomst.
Citera
2013-09-24, 14:04
Medlem
alright, tack för svar
Citera
2013-09-24, 15:24
Medlem
Jag har en polare som pluggat klart och jobbar lite extra, tjänar alltså endast några tusenlappar per månad för att kunna betala hyra. CSN skickar inbetalningskort till honom och menar att om han har avslutat sina studier är det banne mig dags att börja betala tillbaka. Om man vill betala mindre/vänta med inbetalningarna måste man ansöka om detta.

Räkna alltså med att CSN vill ha tillbaka pengarna så fort du blir klar, och sök om annat om du inte vill betala med detsamma.
Citera
2013-09-24, 16:00
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av savour
Jag har en polare som pluggat klart och jobbar lite extra, tjänar alltså endast några tusenlappar per månad för att kunna betala hyra. CSN skickar inbetalningskort till honom och menar att om han har avslutat sina studier är det banne mig dags att börja betala tillbaka. Om man vill betala mindre/vänta med inbetalningarna måste man ansöka om detta.

Räkna alltså med att CSN vill ha tillbaka pengarna så fort du blir klar, och sök om annat om du inte vill betala med detsamma.

Förlåt min "skitstövel"-attityd men;

Ja det är klart får man inte tummen ur röven och ANSÖKER om uppskov så blir det ju inget, då kommer de skicka ut räkning som vanligt.
Citera
2013-09-24, 19:16
Bannlyst
gamla lånen så behövde du inte betala tbx förens du fått jobb o tjänade tillräckligt :P
Citera
2013-09-25, 01:03
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leffewtf

Tack på förhand.
CSN skiter i om du har inkomst eller inte. Du får ett år på dig eller om det är ett halvår, sen måste du betala. Du får antagligen börja betala tillbaka under år 2015. Har egen erfarenhet.
Citera
2013-09-25, 19:57
Medlem
Juggernawts avatar
Om du saknar inkomst (lever på soc, sjukpenning odyl) eller har mycket liten inkomst (deltidsarbete, timanställd osv.) så anmäler du det till CSN så tar de bort eller minskar årsbeloppet du ska betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in