Citat:
Ursprungligen postat av
Herr.Dittling
Men Volkswagen 411/412, där brände jag mig rejält.
Det som verkade vara lite småfix var omöjligt att få stil på, kanske var den lite före sin tid med en mängd givare som en garagepulare inte kunde få bukt med.
När såg man en sådan senast ? Finns det ens några kvar ?
En sådan hade vi när jag var barn, har förstått att det var en av de första med elektronisk insprutning, ett aber för en hemmafixare då.
On topic, Frankrike är ett land som Hitler invaderade på några få dagar som bekant, kanske har detta satt sig på fransmännens självförtroende? Att de likaväl kan ge upp direkt när problem uppstår? Ty även jag har en historia med franska bilars (bristande) kvalisort:
En Peugeot 605 från tidigt 90tal kom till hushållet de första åren på 00-talet. En fullservad högmilare utan vare sig rost eller större konsumtion av vätskor.
Men efter att ha njutit några år av luftkonditionerad komfort, började elektroniken säga upp sig:
*Fläkten slutade fungera när man satte den på högsta läget och gick inte att få igång igen utan att tändningen slogs av och sen på igen..
*Elhissarna fram gick ner, men ej upp. Bytte knappsatsen i dörrarna. Funkade ett tag, sen samma visa igen..
*Hastighetsmätaren hoppade upp till 80 bara du slog på tändningen och höll sig sedan där under färden, oavsett om det var stadstrafik eller motorväg..
*Bakdörrarna gick inte att öppna utifrån, bara innifrån.
*Tändningslåset gav upp, man kunde vrida nyckeln flera varv..
Gav upp efter några få år och sålde den som reservdelsbil med körförbud ( Bilbesiktningen vill tydligen att hastighetsmätaren ska funka och bakdörrarna ska kunna öppnas

)