2013-09-23, 19:42
Medlem
Flyer6s avatar
Nr jag var liten s bjds det emellant p spenatsoppa som jag faktiskt tyckte om. Efter att ha kikat igenom lite recept p ntet ser jag ingen direkt likhet mellan min soppa & vriga, s skulle vilja ha lite tips p en simpel spenatsoppa liknande den jag t nr jag var liten.
De recept jag funnit har haft massa grejer i, lk mm. Jag fr fr mig att den soppa jag t var mycket mindre grejer i... Typ bara spenat + ngot annat som gjorde den krmigare d + salt&peppar.

S hur gr man egentligen spenatsoppa?

Min soppa var i konsistensen liknande stuvning, lste ngot om det, s jag antar att man gr ngon form av redning med mjl & mjlk, eller r jag helt ute & cyklar?

Btw, visst finns det strre psar fryst spenat?
Senast redigerad av Flyer6 2013-09-23 kl. 19:47.
Citera
2013-09-23, 19:58
Medlem
Det r precis s enkelt som du sjlv skriver! En enkel redning p mjl och mjlk (t.ex 2 msk mjl + 1 dl mjlk) rres ner i den tinade varma spenaten. Smkoka i 5 minuter och spd sedan med mera mjlk till nskad konsistens. Lite salt och peppar frhjer smaken
Senast redigerad av smulemorran 2013-09-23 kl. 20:00.
Citera
2013-09-23, 20:03
Medlem
Flyer6s avatar
Men se dr.
Hrligt, skall prvas i veckan d!
Citera
2013-09-23, 20:50
Medlem
http://www.matklubben.se/recept/snab...vor_92139.html
Hr r en annan variant.
Citera
2013-09-23, 20:56
Medlem
Fryst spenat
Frysta grna rtor
Grnsaksbuljong
Salt och peppar
Bacon
Creme fraiche alt. grdde

Koka upp spenat och grna rtor i lite vatten med en buljongtrning i. Tillstt creme fraiche s att soppan blir krmig. Krydda med salt och peppar. Under tiden som soppan kokar steker du bacon. Hll i bacon i soppan. Klart!
Citera
2013-09-23, 22:29
Medlem
Knotknets avatar
Jag brukar frsa en gul lk och en potatis i smr. Sen i med ca 12 dl vatten hnsbuljongtrning om du inte gr egen buljong. Nt kryddmtt med fnklsfrn. Koka s grnsakerna blir mjuka. Tina 200 gram fryst spenat och ha sedan i 200 gram frsk spenat och mixa soppan slt. Smaka av med salt peppar och vitvinsvinger. Servera med kokta gghalvor. Supergott och som synes mycket enkelt.
Citera
2013-09-23, 22:32
Medlem
christerys avatar
Hackar/finstrimlar ni spenat osv eller kr ni mixer(stav) fr att f den slt?

Serveras med hrdkokt gghalva (ev. med kaviar p fr slta), och/eller som tidigare tipsats bacon.

r det ostmacka till som gller, har fr mig att spenat innehller jrn och att man skulle ha nt till fr att ka upptaget, eller var det att undvika nt fr att inte sprra upptaget av jrn.
Citera
2013-09-24, 00:05
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hackar/finstrimlar ni spenat osv eller kr ni mixer(stav) fr att f den slt?

Serveras med hrdkokt gghalva (ev. med kaviar p fr slta), och/eller som tidigare tipsats bacon.

r det ostmacka till som gller, har fr mig att spenat innehller jrn och att man skulle ha nt till fr att ka upptaget, eller var det att undvika nt fr att inte sprra upptaget av jrn.
Jag anvnder stavmixer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in