2013-09-23, 19:42
Medlem
Flyer6s avatar
När jag var liten så bjöds det emellanåt på spenatsoppa som jag faktiskt tyckte om. Efter att ha kikat igenom lite recept på nätet ser jag ingen direkt likhet mellan min soppa & övriga, så skulle vilja ha lite tips på en simpel spenatsoppa liknande den jag åt när jag var liten.
De recept jag funnit har haft massa grejer i, lök mm. Jag får för mig att den soppa jag åt var mycket mindre grejer i... Typ bara spenat + något annat som gjorde den krämigare då + salt&peppar.

Så hur gör man egentligen spenatsoppa?

Min soppa var i konsistensen liknande stuvning, läste något om det, så jag antar att man gör någon form av redning med mjöl & mjölk, eller är jag helt ute & cyklar?

Btw, visst finns det större påsar fryst spenat?
Senast redigerad av Flyer6 2013-09-23 kl. 19:47.
Citera
2013-09-23, 19:58
Medlem
Det är precis så enkelt som du själv skriver! En enkel redning på mjöl och mjölk (t.ex 2 msk mjöl + 1 dl mjölk) röres ner i den tinade varma spenaten. Småkoka i 5 minuter och späd sedan med mera mjölk till önskad konsistens. Lite salt och peppar förhöjer smaken
Senast redigerad av smulemorran 2013-09-23 kl. 20:00.
Citera
2013-09-23, 20:03
Medlem
Flyer6s avatar
Men se där.
Härligt, skall prövas i veckan då!
Citera
2013-09-23, 20:50
Medlem
http://www.matklubben.se/recept/snab...vor_92139.html
Här är en annan variant.
Citera
2013-09-23, 20:56
Medlem
Fryst spenat
Frysta gröna ärtor
Grönsaksbuljong
Salt och peppar
Bacon
Creme fraiche alt. grädde

Koka upp spenat och gröna ärtor i lite vatten med en buljongtärning i. Tillsätt creme fraiche så att soppan blir krämig. Krydda med salt och peppar. Under tiden som soppan kokar steker du bacon. Häll i bacon i soppan. Klart!
Citera
2013-09-23, 22:29
Medlem
Knotknets avatar
Jag brukar fräsa en gul lök och en potatis i smör. Sen i med ca 12 dl vatten hönsbuljongtärning om du inte gör egen buljong. Nåt kryddmått med fänkålsfrön. Koka så grönsakerna blir mjuka. Tina 200 gram fryst spenat och ha sedan i 200 gram färsk spenat och mixa soppan slät. Smaka av med salt peppar och vitvinsvinäger. Servera med kokta ägghalvor. Supergott och som synes mycket enkelt.
Citera
2013-09-23, 22:32
Medlem
christerys avatar
Hackar/finstrimlar ni spenat osv eller kör ni mixer(stav) för att få den slät?

Serveras med hårdkokt ägghalva (ev. med kaviar på för sälta), och/eller som tidigare tipsats bacon.

Är det ostmacka till som gäller, har för mig att spenat innehåller järn och att man skulle ha nåt till för att öka upptaget, eller var det att undvika nåt för att inte spärra upptaget av järn.
Citera
2013-09-24, 00:05
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hackar/finstrimlar ni spenat osv eller kör ni mixer(stav) för att få den slät?

Serveras med hårdkokt ägghalva (ev. med kaviar på för sälta), och/eller som tidigare tipsats bacon.

Är det ostmacka till som gäller, har för mig att spenat innehåller järn och att man skulle ha nåt till för att öka upptaget, eller var det att undvika nåt för att inte spärra upptaget av järn.
Jag använder stavmixer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in