2013-09-23, 16:06
Medlem
Visst datorer kan slumpa fram eller ordna ord och uttrycka sig.
Datorprogrammen är skapade av oss för att uttrycka tex slump eller ordning.
De uttrycker inte sig själva. Den genererar våra uttryck.

Kan man uttrycka sig utan att äga en känsla?
Citera
2013-09-23, 16:17
Bannlyst
att vara medveten menar du? Ja man kan svara på frågor vilket är samma sak som att uttrycka sig utan att förstå dom eller vara medvetna av dom.. är det datorer gör hela tiden med programmering och med största sannolikhet vi människor med fast på en mycket mera komplicerat sätt.
Citera
2013-09-23, 16:18
Medlem
ceterus avatar
Inte för att bli allt för flummig men typ allt vi gör är per automatik och i efterhand intalas vi att vi är medvetna om de valen som görs åt oss etc.

Jag tror inte att man kan göra någonting alls utan att ha någon känsla kvar. Att t.ex. känna sig tom är också en känsla, etc. Så länge man är vid liv så känner man.

Datorprogram gör allt det vi säger åt dem, hur avancerade de än är och vi fungerar precis likadant, bara att vi börjat få för oss att vi bestämmer själva

Så då kanske man kan börja diskutera vad en känsla är.. Menar vi nu att vi uttrycker något p.g.a. känsla, eller uttrycka något utan att det pågår någon process i kroppen som skulle innebära en inre känsla? Vet inte om det är möjligt, inte ens för någon som nått Nirvana skulle jag tro, om man nu tror på det
Citera
2013-09-23, 16:38
Medlem
Varför kan inte regeln jag skapar nu vara en känsla för en dator ?
Random = X

Eller, battery = low = hybernate.

Jag skapade dem,
Hur vet jag att den regeln inte lever ?

Jag vet att man kan göra hur realistiska datorprogram som helst.
Varför litar jag inte på en dator som säger, så här är det?

Tänk om vi gör datorprogram som gör ljuvaste sanna dikter,
pratar filosofi och ger oss råd och lyssnar på våra råd...

Kommer vi att se den som att den uttrycker sig med känsla?

Kanske... när det blir för svårtolkat att skilja på maskin dess program.

Kunskap kanske är det som är känsla?
Senast redigerad av peertop 2013-09-23 kl. 17:11.
Citera
2013-09-23, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Inte för att bli allt för flummig men typ allt vi gör är per automatik och i efterhand intalas vi att vi är medvetna om de valen som görs åt oss etc.

Jag tror inte att man kan göra någonting alls utan att ha någon känsla kvar. Att t.ex. känna sig tom är också en känsla, etc. Så länge man är vid liv så känner man.

Datorprogram gör allt det vi säger åt dem, hur avancerade de än är och vi fungerar precis likadant, bara att vi börjat få för oss att vi bestämmer själva

Så då kanske man kan börja diskutera vad en känsla är.. Menar vi nu att vi uttrycker något p.g.a. känsla, eller uttrycka något utan att det pågår någon process i kroppen som skulle innebära en inre känsla? Vet inte om det är möjligt, inte ens för någon som nått Nirvana skulle jag tro, om man nu tror på det

Var lugn,
Jag brukar sällan dömma saker som flummiga.
Det är helt upp till mig att plocka ut godsaker ur det du skrev, eller kasta dem i papperskorgen

Egentligen tror jag som du,
Att vi inte kan göra något utan känsla.

Men problemet är lite, jag vet inte vad du känner, eller en dator känner.
Jag upplever att du har något mer än en dator...
datorn har mindre av det jag ser som liv... men kommer det att alltid vara så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in