Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Dödfött att slå vad på ett anonymt forum. Vem ska man kräva vinsten av?
Men att utgå från att det är romer innan vi har den minsta aning ens vilka som är inblandade tycker jag är magstarkt.
Man skall aldrig utgå ifrån något, i något sammanhang, innan man
vet hur saker ser ut. Däremot kan man spekulera utifrån tidigare erfarenhet om sannolika scenarior. Jag kan dock inte minnas att jag har läst om så många liknande fall där (som det förefaller i alla fall) en man (eller dennes släktingar) låser in dennes f.d. fru som utsätts för misshandel och våldtäkt under så här lång tid, speciellt om kvinnor är inblandade (liknande fall med en ensam GM som har skett under kortare tid finns det otaliga av, däremot). Det här fallet torde väl vara tämligen ovanligt åtminstone i Sverige med tanke på omständigheterna, om det nu visar sig att flera stycken släktingar/familjemedlemmar, inte minst om de är kvinnor, har varit aktivt involverade i att hålla kvinnan fången?
Sedan ligger det väl lite till hands att misstänka folkgrupper som i högre grad är kända för att upprätthålla egna regler och där flera familjemedlemmar ofta kan samstämmigt begå brott som även ses som starkt förkastliga av det omgivande samhället? Visst kan det finnas enskilda knäppa familjer som avviker från sina kulturella normer i andra folkgrupper (speciellt när det gäller endast bröder ur en familj), men statistiskt sett är det föga oväntat vanligare hos folk där det gemensamt utförda brottet inte alls på samma sätt - eller överhuvudtaget - bryter mot de egna kulturella normerna (eller där normbrottet ändå ses som mindre allvarligt än att inte hörsamma auktoriteter inom den egna familjen). Just sayin'...