Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-12-04, 22:30
  #1
Medlem
Nä nu jävlar!s avatar
Någon som vet om det finns några roliga saker under Uppsala? Jag kan tänka mig att det är lite dåligt med det eftersom vi har ganska vattensjuk mark och ingen berggrund. Men vad vet jag... roliga militära anläggningar är jag också intresserad av.
Citera
2003-06-15, 17:29
  #2
Medlem
Re: Gångar/underjord i Uppsala?

Citat:
Ursprungligen postat av Nä nu jävlar!
Någon som vet om det finns några roliga saker under Uppsala? Jag kan tänka mig att det är lite dåligt med det eftersom vi har ganska vattensjuk mark och ingen berggrund. Men vad vet jag... roliga militära anläggningar är jag också intresserad av.

Finns telekabeltunnlar under kungsgatan/bangårdsgatan, och en del bunkerkomplex i delar av stadsskogen, men det är väl vad jag kan komma på såhär på rak arm....
Citera
2003-06-15, 20:18
  #3
Medlem
Checka stadsarkivet. Har tunnlar byggts så finns kartor/beslut/beskrivningar där. Dock ej om de har militär anknytning. Ligger i samma hus som biblioteket, mot järnvägen till.
Citera
2003-06-18, 11:24
  #4
Banned
jalis avatar
Borde finnas saker kring Lurbo. Där fins det en stor militär byggnad. Vad gör de där inne? För övrigt är det ett stort staket runt hela basen, och det står en raket utanför.
Citera
2003-07-27, 21:21
  #5
Medlem
slottet

Uppsala slott har en hel del att dölja, pröva att ta dig in i den högra flygeln/tornet, alltså under Gunilla klockan.
Citera
2003-07-28, 03:31
  #6
Medlem
Tunnlar o tunnlar..

I city, omkring Stora Torget, gågatan finns en del gångar mellan husen längs med.
Man kan faktiskt gå en bra bit under marken där.
Citera
2003-08-06, 15:06
  #7
Medlem
Makthavarens avatar
..........
Citera
2003-08-06, 15:08
  #8
Medlem
Makthavarens avatar
Re: Gångar/underjord i Uppsala?

..........
Citera
2003-08-11, 09:48
  #9
Medlem
ABZeta99s avatar
Stora ytor!

Hej!

Under Vaksala Torg finns ett mycket stort komplex av gångar och rum.
Det är egentligen byggt som skyddsrum en gång före 1940 och innehåller sovsalar, kök, matsal, sjukavdelning, ledningsrum och förråd.

Från detta komplex som är lika stort som torget, sträcker sig olika gångar. En del av dem är nu integrerade med fjärrvärmekulvertar och andra funktioner.

Numer är den enda vägen in via Vaksalaskolans källare. Enklast tar man sig in i den via ståldörren mot Salagatan.

Under slottsbacken, med ingång från Nedre Slottsgatan finns ännu ett skyddsrumskomplex och detta är kanske intressantare eftersom det en gång också skulle fungera som den civila ledningens högkvarter under ett krigstillstånd. Det fanns/finns stora förråd i dess anslutning.

ABZeta99
Citera
2003-08-11, 13:12
  #10
Medlem
ABZeta99: Har du varit nere i någon av gångarna någongång? jag vet minsann nån som iallfall e på att hänga me om du ska dit igen =)
Citera
2003-08-11, 15:51
  #11
Medlem
ABZeta99s avatar
Jodå!

Hejsan!

Nog har jag varit på båda dessa ställen.

När så skedde fanns det ännu en del "mobförråd" av såväl mat (konserver) som annat kvar. Men så vitt vi då kunde se, inte något av vare sig vapen eller ammunition.

Det "roligaste" var radioanläggningen och operationssalen.
Under Vaksalatorg fanns också flera rum med våningssängar utefter två långa korridorer.

Kunde kanske vara en lösning för stadens hemlösa till vintern?

Den tiden är nog förbi, då jag kunde tänkas återuppta mitt resande i det okända (eller i varje fall; det mindre kända) Uppsala.

Är en tämligen åldersstigen gubbe numer och om jag skulle bli tagen av farbror polisen idag, som jag,vi en gång blev då vi var nere under sottet, som för övrigt har en intressant och stor källare med mängder av gångar och rum, skulle nog min hustru och mina barn, vilja spärra in gubben.

Så, nej tack! Jag avstår, men berätta gärna hur det går för dig/er.

ABZeta99
Citera
2003-08-13, 03:46
  #12
Medlem
gss avatar
Jag tror att alla bunkrarna i stadsskogen är rivna. Vi var där och lekte när jag var liten...har för mig att de var ganska små och att vi hittade lite lös ammo, måltavlegubbar och diverse skrot. Möjligt att någon finns kvar...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback