• 1
  • 2
2013-09-22, 21:52
Medlem
Jag fick en varning nyligen som blev bortplockad på en gång efter en kort förklaring.

Det var däremot en sak som sades till mig som fick mig att fundera lite. Moderatorn ifråga bad mig tänka på hur jag formulerar mig i framtiden så att vi undviker missförstånd. Personligen hade jag inga problem med det, men det väckte ändå en intressant fråga. Hur mycket ansvar har egentligen användarna när det gäller sådant? Jag köper att vi alla har ansvar för att forumet ska fungera bra, men samtidigt är Flashback stället där man (iaf nästan) får skriva vad man vill på vilket sätt man vill.

Jag har inte tänkt diskutera just det fallet där jag fick en varning. Jag förstår att jag fick den, och jag förstår också varför moderatorn ville att jag inte skulle formulera mig på ett sådant sätt i framtiden, och jag ska försöka tänka på det.

Det jag undrar är om detta är något en moderator kan kräva. Frågan handlar både om hur det faktiskt ligger till, och hur det borde ligga till.

I ett annat sammanhang hade jag inte haft några problem med detta, men eftersom Flashback till så stor del handlar om att inte ha fler begränsningar än absolut nödvändigt reagerade jag ändå.

Här är PM-konversationen med aktuell moderator:

Citera
2013-09-22, 22:25
Medlem
Moltas666s avatar
Jag har flera gånger hävdat att moderatorer skall undvika att fungera som smakråd...och det gäller i högsta grad även sättet som medlemmarna formulerar sig på.

Att formulera sig är en konst som för en del är lätt men däremot svårt för vissa. Kan man tänka sig att brister i formuleringskonsten kan få ett OnT-inlägg att verka OT? Det är säkert möjligt i undantagsfall.

Oavsett vilket så är det moderatorernas uppgift att skilja oavsiktlig OT från den OT som frambringas av medlemmar som ser OT som det primära.

Kan man inte det så bör man hellre fria än fälla och har man riktigt stora problem med det så bör man kanske ifrågasätta sitt eget modererande. FB är ett diskussionsforum och inte ett fackforum för frimärkssamlare.
Citera
2013-09-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag har flera gånger hävdat att moderatorer skall undvika att fungera som smakråd...och det gäller i högsta grad även sättet som medlemmarna formulerar sig på.

Att formulera sig är en konst som för en del är lätt men däremot svårt för vissa. Kan man tänka sig att brister i formuleringskonsten kan få ett OnT-inlägg att verka OT? Det är säkert möjligt i undantagsfall.

Oavsett vilket så är det moderatorernas uppgift att skilja oavsiktlig OT från den OT som frambringas av medlemmar som ser OT som det primära.

Kan man inte det så bör man hellre fria än fälla och har man riktigt stora problem med det så bör man kanske ifrågasätta sitt eget modererande. FB är ett diskussionsforum och inte ett fackforum för frimärkssamlare.
Jo, jag hade faktiskt folk som inte kan formulera sig i åtanke.

I mitt fall handlade det om att jag medvetet svarade lite provocerande och mycket kort, men tanken var att tvinga TS att själv tänka fram svaret. Jag förstår att mod trodde att jag tramsade, men som sagt var detta inte fallet. Jag tycker att han gjorde rätt både när han gav mig varningen och när han tog bort den.
Citera
2013-09-23, 02:45
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Korrekt, men här handlar det mer om ett inlägg som egentligen är On topic, men det ser ut som ett rent OT-inlägg. För att undvika att inlägg tas bort i onödan pga missförstånd så kan det, för ens egen skull, vara nyttigt att man inte formulerar sig så.

Citat:
Ja, det går uppenbarligen. Så skedde ju nu.

Citat:
Nej, egentligen inte. Moderatorns uppgift är att ta bort och "straffa" OT. Reglerna gör ingen skillnad på OT som kommit till av uppsåt eller misstag. Även om jag kan tänka mig att moderatorerna inte är lika benägna att varna för mer "oskyldigt" OT, som de är för rent förstörande tramsande.

Citat:
Absolut. Men flashback är Sveriges största forum och ungefär 100 moderatorer ska hålla ordning på det. En gedigen och genomgående utredning av vartenda fall av ot är inte möjligt, inte minst eftersom moderatorerna arbetar frivilligt, och troligtvis även har egna liv utanför flashback.
Citera
2013-09-23, 07:53
Moderator
blomvattnares avatar
Det finns ju olika former av retorik och alla bör vara tillåtna. Ändå tycker jag nog att det bör åligga postaren att visa vad som menas.

Det är ganska vanligt att jag, när jag moddar, läser ett inlägg både två och åtta gånger innan jag konstanterar att "men det där är ju retorik", och så går jag vidare. Det skulle spara tid om postaren kunde slänga med något mer ord eller någon sorts smiley som visar att "detta är retorik". Om det är väldigt svårt för läsarna att förstå att det är retorik och inte trams så riskerar ju postaren att dennes poäng går förlorad även om inlägget inte raderas och det är ju synd. Fast det är ju postarens problem visserligen.

Att sedan vissa inlägg kan missuppfattas och verkligen raderas är tråkigt, men om moderatorn faktiskt inte ser retoriken så är det ju svårt att säga om det är postaren som har varit för otydlig eller om det är moderatorn som är "trög".
Det är ju en fråga från fall till fall.
Att släppa igenom allt med motiveringen "det kan ju vara retorik" är ju inte heller särskilt bra. Läsarna av en tråd ska inte behöva vada genom OT.
Citera
2013-09-23, 09:40
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det finns ju olika former av retorik och alla bör vara tillåtna. Ändå tycker jag nog att det bör åligga postaren att visa vad som menas.

Det är ganska vanligt att jag, när jag moddar, läser ett inlägg både två och åtta gånger innan jag konstanterar att "men det där är ju retorik", och så går jag vidare. Det skulle spara tid om postaren kunde slänga med något mer ord eller någon sorts smiley som visar att "detta är retorik". Om det är väldigt svårt för läsarna att förstå att det är retorik och inte trams så riskerar ju postaren att dennes poäng går förlorad även om inlägget inte raderas och det är ju synd. Fast det är ju postarens problem visserligen.

Att sedan vissa inlägg kan missuppfattas och verkligen raderas är tråkigt, men om moderatorn faktiskt inte ser retoriken så är det ju svårt att säga om det är postaren som har varit för otydlig eller om det är moderatorn som är "trög".
Det är ju en fråga från fall till fall.
Att släppa igenom allt med motiveringen "det kan ju vara retorik" är ju inte heller särskilt bra. Läsarna av en tråd ska inte behöva vada genom OT.

Samtidigt kanske det bör påpekas att det inte är så att man kan komma undan regelbrott genom att skriva (obs retorik eller ha med en lustig smiley).
Citera
2013-09-23, 11:01
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Samtidigt kanske det bör påpekas att det inte är så att man kan komma undan regelbrott genom att skriva (obs retorik eller ha med en lustig smiley).
Nej, självklart inte.
Till exempel regel 1.06 - där bör man inte vara retorisk. Eller 1.01.

Men när det gäller sådant som kan tolkas som rent OT när det i själva verket är retorik är det en annan femma.
Citera
2013-09-23, 17:22
Medlem
Kämpendahls avatar
Först och främst så uppfattar jag inte T-80U ställde något krav, utan snarare bara hade ett önskemål. En uppmaning i all välmening.

"MEN, försök att uttrycka dig lite mer utvecklat framöver, så slipper vi sådana här incidenter."

Personligen tycker jag nog inte att moderatorerna ska kunna ställa några djupare krav på hur man formulerar inläggen. Men som medlem får man räkna med att bli ifrågasatt om man är otydlig eller använder ironi och sarkasmer. Det är inte alltid så lätt att förstå.

Ett exempel. I en tråd för länge sedan här på Flashback berättade en kille att han använde drogen GHB i Stockholm. Några inlägg nedan skrev en annan medlem "var tusan får man tag på GHB i Stockholm?". Inget citat eller så. Bara kort och gott frågan. Den medlemmen höll på att bli bannlyst från Flashback för att ha efterfrågat droger. Men hon klarade sig eftersom det hon egentligen menade var att det inte var trovärdigt då det var nästintill omöjligt att få tag på GHB i Stockholm och menade att killen ljög och därför ifrågasatte honom. Men som enskilt inlägg såg det ju faktiskt ut som att hon efterfrågade GHB på Flashback. Vad lär vi oss av det? Svar: Är man tydlig så slipper man en del problem. Moderatorerna eller andra kan inte alltid veta vad vi menar eller vad vi tänker. Det ska förstås vägas mot att det ibland i debatten kan vara av värde att använda debattekniker som får andra att tänka till lite och då kanske man måste uttrycka sig lite otydligt.
Citera
2013-09-23, 17:28
Medlem
ChristianXs avatar
Det är en bra frågeställning. Det är ju svårt att definiera en viss nivå som vi kräver. Ibland är det svårt att tolka vissa inlägg och de kan vara dubbeltydiga, dvs att om man inte varit insatt helt i tråden så ser man inte något som kan vara självklart för någon annan och vice versa.

Visst händer det att man som moderator tolkar någonting på ett annat sätt än inläggsförfattaren tänkt sig. I synnerhet kan det hända om man agerar på en RP och hamnar mitt i ett resonemang i en större tråd där det kan finnas något 10 sidor bakåt som är relevant men man då missar.

Om man får en sådan varning så är det ju alltid bra att höra av sig och förklara vad man menat. Har vi tolkat något fel och det inte är ett rgebrott så tar vi givetvis bort den varningen i så fall. Inte konstigare än så.
Citera
2013-09-23, 20:33
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Personligen tycker jag nog inte att moderatorerna ska kunna ställa några djupare krav på hur man formulerar inläggen. Men som medlem får man räkna med att bli ifrågasatt om man är otydlig eller använder ironi och sarkasmer. Det är inte alltid så lätt att förstå.

Jag håller, sannolikt inte helt överraskande, med där.

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Om man får en sådan varning så är det ju alltid bra att höra av sig och förklara vad man menat. Har vi tolkat något fel och det inte är ett rgebrott så tar vi givetvis bort den varningen i så fall. Inte konstigare än så.

Självklart är det så, bra att du nämner det dock.

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är en bra frågeställning. Det är ju svårt att definiera en viss nivå som vi kräver. Ibland är det svårt att tolka vissa inlägg och de kan vara dubbeltydiga, dvs att om man inte varit insatt helt i tråden så ser man inte något som kan vara självklart för någon annan och vice versa.

Visst händer det att man som moderator tolkar någonting på ett annat sätt än inläggsförfattaren tänkt sig. I synnerhet kan det hända om man agerar på en RP och hamnar mitt i ett resonemang i en större tråd där det kan finnas något 10 sidor bakåt som är relevant men man då missar.

Här finns ju en risk när man administrerar ett så pass undermodererat forum som FB. När man som moderator inte har full kontroll över dom forumdelar man ansvarar för så ökar risken att man missar en del av "känslan" i tråden och därför modererar en aning mekaniskt och formellt.

Det är iofs väldigt mänskligt att man agerar på det sättet men oavsett vilket bidrar det inte till att höja nivån på moderatorernas agerande.
Senast redigerad av Moltas666 2013-09-23 kl. 20:36.
Citera
2013-09-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Först och främst så uppfattar jag inte T-80U ställde något krav, utan snarare bara hade ett önskemål. En uppmaning i all välmening.

"MEN, försök att uttrycka dig lite mer utvecklat framöver, så slipper vi sådana här incidenter."
Nej, jag uppfattade det inte heller som ett krav, men jag tycker ändå att det känns som en lite konstig sak att be om på just detta forum. Tyvärr kanske det är nödvändigt.
Citera
2013-09-23, 20:56
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Nej, jag uppfattade det inte heller som ett krav, men jag tycker ändå att det känns som en lite konstig sak att be om på just detta forum. Tyvärr kanske det är nödvändigt.
I det här fallet fick du ju en varning på grund av ett missförstånd. Uppmaningen är ju bara just en uppmaning för att du ska minska risken att av misstag varnas fler gånger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in