Citat:
Ursprungligen postat av
dreendo
Jag köpte förra helgen ett underbart vackert sideboard i teak. Det var små vita prickar lite överallt på möbeln (antagligen målarfärg eller annat). Jag skrubbade hela möbeln idag med vatten och yes med en tvättsvamp med den grova sidan och fick bort det mesta av de vita prickarna. Dock när möbeln hade torkat var den helt flammig!!!!

Där jag hade "gnuggat" lite extra så var träet betydligt ljusare än på andra ställen. Kommer detta att gå bort om jag oljar in den eller har jag "slipat" bort träet på de ställena? Vad tror ni? Vad ska jag göra?

Nej det är osannolikt att du förstört det om det nu var äkta teak. Teak är mycket tåligt. Exakt vad flammigheten beror på är svårt att säga utan att ha sett det (och jag är inte säker på att jag kunde avgöra det i alla fall). Det kan t.ex. vara att du skrapat in till trälagret under. Teak är ljusare inuti men det försvinner på ett par dagar ute i solen så prova att låta det stå och torka samt oxidera.
Det kan också vara att bordet haft ett lager med olja eller liknande på toppen och att du bara skrapat bort en del av detta. I så fall skall du fortsätta att tvätta bordet. Håll det vått under hela tvättningen, dvs häll vatten över det ofta. Tvätta med en svamp, scotch brite eller borste. Det finns speciella teakrengöringsmedel men det går också med vatten eller med en droppe tvål i vattnet. Man kan tom tillsätta en matsked klorin. Skölj med rent vatten. Arbeta över hela ytan. Låt det torka ordentligt och slipa sedan med fint sandpapper.
Man skall egentligen inte olja in teak, men kan göra det om det skall användas inomhus. Teak grånar naturligt över tiden då fukten i ytterlagret avdunstar. Lagren under har dock fukt i sig och det är det som gör träet så tåligt. Vissa tycker inte om den gråa ytan utan vill ha träet mer honungsfärgat. Det kan man få med olja, men det krävs sedan att man förnyar oljan regelbundet samt skrubbar och sandar. Det finns öven speciell sk sealant (vet inte vad det heter på svenska- lasyr kanske) som förseglar träet och stänger in fukten. Det är bättre att använda än olja då det kräver mindre underhåll, i alla fall för utomhusmöbler men ytan kan bli lite glansig.
Om du vill olja eller använda sealant så var säker på att träet är helt torrt. Man skall eg vänta flera dagar så att man är säker men jag har själv aldrig haft sådant tålamod utan bara väntat några timmar. Om träet är fuktigt så blir det flammigt ( japp det har hänt mig. Då får man sanda bort allt eller måla flera lager så att det jämnar ut sig.) Dessutom så håller inte sealern speciellt bra om man applicerar den på fuktigt trä. Lägg på ett mycket tunt lager om du inte vill ha det för glansigt.