2013-09-22, 00:29
Medlem
Har haft det några timmar, känns mer när jag andas djupt. Känns ungefär som när lungan klibbas ihop fast ihållande och mer intensivt när jag andas djupt.

Vad kan det vara?
Citera
2013-09-22, 00:34
Medlem
latexxxsss avatar
Jag brukar få något liknande ibland, men det försvinner efter en kort stund.
Men om du har haft det i några timmar, bör du uppsöka läkarvård.
Citera
2013-09-22, 00:55
Medlem
Hej användare Bensson.

Vi har lungsäckar runt våra lungor. I mellan lungorna och säcken så finns det en vätska och ibland kan det hända att det blir en liten glipa utan vätska och det då kan sticka till eftersom att lungsäcken skaver emot utan skydd.

Ett väldigt vanligt fenomen, det brukar komma plötsligt och man får andas lugnt. Om du har det länge skulle jag gå till en läkare eller om det blir värre ringa nu ringa 112.

Det är min hypotes utav det lilla du berättade.

MVH
Citera
2013-09-22, 02:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensson
Har haft det några timmar, känns mer när jag andas djupt. Känns ungefär som när lungan klibbas ihop fast ihållande och mer intensivt när jag andas djupt.

Vad kan det vara?

Lungkollaps? " Spontan lungkollaps är mest vanligt hos unga, långa och smala män." En kompis till mig har haft det minst tre gånger, aldrig kommit på orsaken.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lungkollaps

" Tillståndet kan utan korrekt behandling vara livshotande."

Du får kontakta sjukvården och höra efter. Hellre en gång för mycket.
Citera
2013-09-22, 03:36
Medlem
Det är väldigt många som kollar upp små hugg bröstet. En vanlig förklaring är, vad jag förstått, att muskelfibrer fastnar på lungpleuran (vilket är konstigt då dessa ligger inpackade i massa lager och facior...). Har man ont, testa att ta ett djuupt andetag så bör det försvinna. Gör det inte det, eller om besvären är frekventa, så är det nog klokt att kontakta sjukvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in