Citat:
Ursprungligen postat av
GrumpyOldMan
Enalapril kan hos vissa diabetiker (tablett eller insulinbehandlade) ge hypoglukemi (LÅGT blodsocker). Däremot får man inte höga blodsockervärden av Enalapril. I ditt fall får man alltså leta vidare efter orsaken till ett blodsocker-fastevärde på 13 (som är i överkant).
Citat:
Ursprungligen postat av
Autoist
Jag gissar att du drabbats av diabetes typ 2, "åldersdiabetes". Då är inte bilden så tydlig(avmagring, törst och stora urinmängder) som vid typ 1. Kan det vara så att du är överviktig? I vart fall borde livsstilsförändringar vara första linjens behandling. Viktnedgång genom kostomläggning och motion. Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av
muto_kenji
Hur gammal är du? Hur lång är du och vad väger du?
När du tog fasteglukosen hur tog du dig till läkaren? Sprang du dit som en skållad råtta eller åkte du lugnt bil dit?
Ett fasteglukos på 13 är skyhögt men det vet du säkert redan. Ska ligga under 6,2 om jag minns rätt.
Tror som andra i tråden att du har fått typ II diabetes mellitus
Jag är dryga 26 år gammal och har alltid vart stor som bredaxlad. Är 170cm lång och väger 120 panner. Började att behandlas för högt blodtryck för två veckor sedan.
Innan provtagningen blev jag körd till vårdcentralen av min fästmö då sprutor och nålar alltid vart min stora skräck är jag livrädd i väntrummet och brukar få runt 15mg stesolid för att lugna ner mig. Men rädslan sitter ju alltid i.
Jag har mestadels spenderat dagen med att gråta då vad jag har förstått det som att diabetes verkar vara en ganska allvarlig åkomma som kommer att förkorta mitt liv med 10-15år även om jag blir fysiskt aktiv och tappar min övervikt. Sannolikheten att det skulle vara någon annan åkomma än faktiskt diabetes typ två är ju som ni alla har sagt redan, låg.