2011-08-05, 04:38
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollåtta
Har aldrig ägt aktier tidigare men såg raset idag och är sugen att gå in. Har 100k som ligger och skräpar, tips om aktier som gått ner kraftigt och ni har framtidstro på mottages gärna. Ska ha dom pengarna i aktier cirka 1-2 år.

Man ska satsa i trendriktningen nu är den neråt. Man ska alltså inte köpa aktier just nu om man ska göra nått så är det korta med stop loss. Man ska inte som du har tänkt dig försöka fånga fallande knivar.

Om du har 100k som du vill bli av med så tar jag emot dom mer än gärna.
Citera
2011-08-05, 05:44
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollåtta
Har aldrig ägt aktier tidigare men såg raset idag och är sugen att gå in. Har 100k som ligger och skräpar, tips om aktier som gått ner kraftigt och ni har framtidstro på mottages gärna. Ska ha dom pengarna i aktier cirka 1-2 år.
Ska du spekulera på kortare sikt bör du väl börja med att lära dig att följa trendens riktning. Och eftersom den nyligen skiftade till neråt från att ha varit uppåt knappt 2-2.3 år så är det ju inte köp du skall göra eftersom risken är att ditt köp minskar i värde istället för att stiga i värde.

Annars kan man väl försöka fokusera på att försöka köpa så billigt men då får man ju kanske avvakta tills ett tillfälle ges. Och det är inte "billigt" nu bara för att börsen har tappat en del. Risken finns ju för att det kommer minst ett halvår till med nedgångar.

Edit: Fast nu hade ju gavlip redan sagt det förstnämnda ser jag. Men hur som helst.
Senast redigerad av annanmedlem 2011-08-05 kl. 06:14.
Citera
2011-08-05, 06:22
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
Hoppas jag inte förstör den trevliga stämningen hära, men är väldigt ny angående värdepapper men jag skulle gärna vilja lära mig eftersom det verkar som en bra investering.
Men, vart ska man börja? Ska man lära sig allt angående värdepapper? Läsa någon bok om detta? (tips isåfall)
Ska man läsa tidningarna? Vilka?

Är öppen för alla förslag vill bara få en inblick
Vet inte om du behöver läsa så jävla mycket om du ändå inte skall tradea vilket du antagligen inte skall. Kan väl vara bra att ha koll på vad som händer i världen men det kräver ju en del engagemang. Böckerna säger ju inte så mycket om vad som händer idag. Priset kan ju säga det men som nu har ju alla ekonomisiffror varit bajs o blivit sämre sedan i april men det är först nu när alla säljer det passar folk .. Innan dess fanns det ju alltid en möjlighet att en ännu större idiot skulle köpa eller det välkända "hoppet" om att saker och ting av någon anledning skall lösa sig.

Det är ju svårt att läsa folks "råd" eftersom så många av dem kommer vara helt jävla fel.

Tycker du att "det verkar vara som en bra investering" så är det väl den historiska avkastningen du tänker på. Nu har den ju varit kass sedan år 2000 och den är ju knappst jämn. Det är inga "Oftast slutar åren med runt 10% avkastning" utan "ibland kan det gå ner med över 50% och ibland upp nästan lika mycket, ibland kan det ta 25 år att få tillbaka pengarna och ibland kan man göra mer än 10% på mindre än ett år. Men långsiktigt så har avkastningen motsvarat ca 10 procent per år.

För att försöka ta del av den kan du väl antingen köpa billigt eller åtminstone sprida ut köpen så du inte bara köper allt dyrt. Sedan är det väl bara att vänta, helst flera decennier och sälja någon gång när du har möjlighet att sälja till ett vettigt pris.
Citera
2011-08-05, 19:31
Medlem
Rivfitnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Man ska satsa i trendriktningen nu är den neråt. Man ska alltså inte köpa aktier just nu om man ska göra nått så är det korta med stop loss. Man ska inte som du har tänkt dig försöka fånga fallande knivar.

Om du har 100k som du vill bli av med så tar jag emot dom mer än gärna.

Han kan j iof börja köpa nu, köpa hela vägen ner, och fortsätta köpa en bit upp.. Att pricka botten är svårt.
Citera
2011-08-05, 19:34
Medlem
Rivfitnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
Hoppas jag inte förstör den trevliga stämningen hära, men är väldigt ny angående värdepapper men jag skulle gärna vilja lära mig eftersom det verkar som en bra investering.
Men, vart ska man börja? Ska man lära sig allt angående värdepapper? Läsa någon bok om detta? (tips isåfall)
Ska man läsa tidningarna? Vilka?

Är öppen för alla förslag vill bara få en inblick

Du kan ju läsa te.x
www.affarsvarlden.se
www.redeye.se
DI
http://hbr.org/
mm.
Citera
2011-08-07, 11:38
Bannlyst
Ta ett kik på Venue Retail Group imorrn ! VD från Stadium Ulf Eklöf köpte på sig 7 millioner stk i juli till kurs 0.41 kr.Nu är den 0.34 kr
Citera
2011-08-08, 16:23
Medlem
I dessa tider är det kanske till hjälp att investera i mindre konjunkturkänsliga papper. Vill därför passa på att rekommendera Novu Nordisk som är en dansk insulintillverkare.

Novo Nordisk B
+Ej konjunkturkänsliga
+Överlag stabil verksamhet
+Ständigt ökande efterfrågan
+Förbättrade prognoser i senaste rapporten
Citera
2011-08-08, 18:57
Medlem
Är det någon idé att föra över pengar från lönekontot till aktiekonto now-a-days? La förut på fonder, men nu börjar jag bli intresserad av att börja med aktier med ~10k (utan att röra mina fonder som dimper neråt gång på gång) i startkapital.

Vad bör man göra när man inte har så stor portfölj nu när börsen rasar? Handla när den är nere på dryga 5% eller skita i det mesta och bara ha dem på ett sparkonto?
Citera
2011-08-09, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krigarprinsessan
Är det någon idé att föra över pengar från lönekontot till aktiekonto now-a-days? La förut på fonder, men nu börjar jag bli intresserad av att börja med aktier med ~10k (utan att röra mina fonder som dimper neråt gång på gång) i startkapital.

Vad bör man göra när man inte har så stor portfölj nu när börsen rasar? Handla när den är nere på dryga 5% eller skita i det mesta och bara ha dem på ett sparkonto?
Klart det finns en poäng i att sprida sina pengar genom att ha en del i sparkonton och en del i aktier etc.
Citera
2011-08-09, 09:01
Medlem
JapanKinas avatar
Tycker att Lundin Mining känns riktigt köpvärt just nu. Har ett bra P/E och enligt rykten på marknaden planerar gruvjätten BHP Billiton att tillsammans med zinkproducenten Nyrstar lägga ett bud på Lundin Mining.

Dessutom passar nyckelpersoner inom bolaget på att tanka aktier när småsparare säljer.

Citat:
Lundin Minings ordförande och storägare Lukas Lundin köpte på måndagen 100.000 aktier i bolaget till ett genomsnittspris av 4:60 kanadadollar, cirka 29:90 kronor.

Även finanschef Marie Inkster köpte aktier i bolaget, 16.000 stycken till ett snittpris om 4:64 kanadadollar.

Några åsikter om det?
Citera
2011-08-09, 12:52
Medlem
Norpheuss avatar
felpost
Senast redigerad av Norpheus 2011-08-09 kl. 13:04.
Citera
2011-08-09, 16:49
Medlem
Hertigens avatar
Tittar på aktier som har tappat mycket av sitt värde nu som jag kommer att gå in i när det så sakteliga kommer att börja vända.

Kraven på aktierna är att de är någorlunda stabila och går med vinst. Hittills har jag hittar:

Clas Ohlson
Nordea
SSAB
Klövern
Kungsleden

Vad tror ni om detta? Fyll gärna på listan med fler intressanta bolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in