Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
Hoppas jag inte förstör den trevliga stämningen hära, men är väldigt ny angående värdepapper men jag skulle gärna vilja lära mig eftersom det verkar som en bra investering.
Men, vart ska man börja? Ska man lära sig allt angående värdepapper? Läsa någon bok om detta? (tips isåfall)
Ska man läsa tidningarna? Vilka?
Är öppen för alla förslag vill bara få en inblick

Vet inte om du behöver läsa så jävla mycket om du ändå inte skall tradea vilket du antagligen inte skall. Kan väl vara bra att ha koll på vad som händer i världen men det kräver ju en del engagemang. Böckerna säger ju inte så mycket om vad som händer idag. Priset kan ju säga det men som nu har ju alla ekonomisiffror varit bajs o blivit sämre sedan i april men det är först nu när alla säljer det passar folk .. Innan dess fanns det ju alltid en möjlighet att en ännu större idiot skulle köpa eller det välkända "hoppet" om att saker och ting av någon anledning skall lösa sig.
Det är ju svårt att läsa folks "råd" eftersom så många av dem kommer vara helt jävla fel.
Tycker du att "det verkar vara som en bra investering" så är det väl den historiska avkastningen du tänker på. Nu har den ju varit kass sedan år 2000 och den är ju knappst jämn. Det är inga "Oftast slutar åren med runt 10% avkastning" utan "ibland kan det gå ner med över 50% och ibland upp nästan lika mycket, ibland kan det ta 25 år att få tillbaka pengarna och ibland kan man göra mer än 10% på mindre än ett år. Men långsiktigt så har avkastningen motsvarat ca 10 procent per år.
För att försöka ta del av den kan du väl antingen köpa billigt eller åtminstone sprida ut köpen så du inte bara köper allt dyrt. Sedan är det väl bara att vänta, helst flera decennier och sälja någon gång när du har möjlighet att sälja till ett vettigt pris.