2011-06-22, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Eller att den tar över banken och således även dina eventuella aktier medan du står kvar utan ett skit?
Nej det tror jag verkligen inte. Snarare att staten ger banken tillskott av kapital under vissa förutsättningar. Men nog har de varit ganska milda, bl.a. i USA. Jag tror inte staten kommer konfiskera mina aktier.
Citera
2011-06-22, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Split.Horizon
Nej det tror jag verkligen inte. Snarare att staten ger banken tillskott av kapital under vissa förutsättningar. Men nog har de varit ganska milda, bl.a. i USA. Jag tror inte staten kommer konfiskera mina aktier.

Nej, det lär i såna fall ske som tex gjorde med Nordea att dina aktier späds ut med statens (Som gav 1kr/styck för dom.)

För icke-systemviktiga banker däremot lär staten ta allt, som tex redan skett med tex Carnegie och HQ.
Citera
2011-06-23, 22:07
Medlem
Mr Caves avatar
Sommarens aktietips: sälj skiten och blanka.
Själv har jag varit helt likvid i en månad och bara gått kort med hävstång vid några tillfällen. BEAR är din bästa vän framöver! Warranter...kan det också bli så småningom!
Citera
2011-07-03, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Cave
Själv har jag varit helt likvid i en månad och bara gått kort med hävstång vid några tillfällen. BEAR är din bästa vän framöver! Warranter...kan det också bli så småningom!

När tror du det blir värt att börja satsa på aktier igen?
Citera
2011-07-03, 13:51
Medlem
aliv33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Cave

Jag har köpt nyligen och tror på fortsatt stark återhämtning i ungefär 1 - 2 månader, sen kommer det dock bli en resa mot avgrunden som jag inte kommer vara med på iaf
Citera
2011-07-11, 12:39
Medlem
En fråga här för er som är insatta. Om ett företag ska säljas och köpas upp, enligt uppgifter, är det läge att sälja eller att köpa?
Citera
2011-07-11, 12:58
Medlem
Gunjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigarprinsessan
En fråga här för er som är insatta. Om ett företag ska säljas och köpas upp, enligt uppgifter, är det läge att sälja eller att köpa?

Generellt köpa. Om det är lönsamt eller ej beror på budets storlek/aktiepriset i det gamla bolaget.
Citera
2011-07-14, 06:27
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

De som ska köpa företaget måste ju oftast sockra budet rejält för att ägarna ska vilja sälja, så budet ligger ofta mer än 20% över vad aktien handlas i. Men om budet är osäkert, om storägare motsätter sig försäljning eller om något annat föreligger som gör affären osäker, kan det vara bra att sälja då aktien handlats upp till budnivån, eftersom den ofta faller brant då oro börjar sprida sig på marknaden om budet kommer accepteras eller ej.
Citera
2011-07-14, 06:52
Medlem
Citat:
Det gäller ju att man köper innan budet läggs.
Citera
2011-07-14, 21:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split.Horizon
Det gäller ju att man köper innan budet läggs.

Ibland leder ju spekulationer till att budet ska höjas till att aktier handlas över budnivå.

Men generellt sett...att jaga uppköpskandidater är en svår strategi, och inget som jag själv ger mig in på. Ska ju både vara rätt marknad (stor kassa hos de som ska köpa) och sen ska man hitta rätt bolag, företrädesvis små bolag med splittrat ägande i branscher där det är viktigt att ta marknadsandelar.
Citera
2011-07-15, 06:06
Medlem
Läge att satsa på Telia Sonera nu när sammanslagningen med norska Netcom och Nextgentel (Internetleverantören), allt detta innebär även ny teknik och prisreducering på roaming i utlandet och gratissamtal i Norden samt en stor satsning i Baltikum. Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2011-07-15, 10:12
Medlem
qqqqtraders avatar
Citat:

Om Företag A köper företag B - då köper du också företag B och blankar företaget A. En ganska vanlig hedgefond taktik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in