2010-04-22, 22:58
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Kan du bidra med något mer konkret argument? Jag hade gärna velat se vad du ser som alla andra inte ser..
Jag som är i studentåldern, känner ingen som strävar efter en Nokia. Nu är jag på utlandsstudier i USA, och jag har inte ens sett en Nokia än. Tror du handen på hjärtat att Nokia har framtiden för sig inom mjukvarusegmentet? Jag vill påstå, som många andra, att mobilutvecklingen år 2010 handlar om gränssnitt och mjukvara snarare än strikt tekniska finesser. Jag hade aldrig velat tävla mot Apple, Windows & Google med en egen mjukvara, så som Nokia envist försöker göra. Jag ser verkligen inte hur de kan växa i någon större mån. Jag menar, de har sjunkit i marknadsandelar i flera år, intäkt per såld mobil har sjunkit i flera år också - kan du inte bara berätta vad som ska ändra den fler åriga trenden?

Jag tänker inte argumentera här med dig om huruvida Nokia är en bra investering eller inte. Du verkar inte vara intresserad av att investera i bolaget och det är fint för min del. Eftersom vi ändå inte kommer komma överrens om Nokias framtid kan jag bara konstatera att vi har olika syn på Nokias framtid. Om fem år får vi se hur det gick för giganten, till dess, lycka till med din investering i Google, Äpplet, Samsung, eller vad det är du köper.
Citera
2010-04-22, 22:59
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Kan du bidra med något mer konkret argument? Jag hade gärna velat se vad du ser som alla andra inte ser..
Jag som är i studentåldern, känner ingen som strävar efter en Nokia. Nu är jag på utlandsstudier i USA, och jag har inte ens sett en Nokia än.
Jag har en Nokia. Den kostade 250 kronor.

Kan man göra så billiga mobiler torde man kunna få en enorm omsättning i Kina, Indien, Indonesien, Brasilien, Sydafrika, Pakistan etc, om än med låga marginaler.
Citera
2010-04-22, 23:56
Medlem
nexss avatar
Jag tror också Nokia borde satsa på lågprissegmentet. Har själv ägt två nokia förut men aldrig varit särskilt nöjd (den senaste med Symbian). Nu sitter jag på en HTC Desire och kan verkligen inte se någon Nokia telefon som kan komma i närheten av den ens. Fast som du säger Caparzo, om man ser på lång sikt är det ju omöjligt att säga om de kommer lyckas eller inte, jag menar vem trodde google skulle komma med något som android för 5 år sedan?
Citera
2010-04-23, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Jag tänker inte argumentera här med dig om huruvida Nokia är en bra investering eller inte. Du verkar inte vara intresserad av att investera i bolaget och det är fint för min del. Eftersom vi ändå inte kommer komma överrens om Nokias framtid kan jag bara konstatera att vi har olika syn på Nokias framtid. Om fem år får vi se hur det gick för giganten, till dess, lycka till med din investering i Google, Äpplet, Samsung, eller vad det är du köper.

Vad känslosam du blir, jag ber bara om rationella argument för din investering. Du brukar väl förespråka rationallitet före emotion som den värdeinvesterare du är? Jag menar, du är ju i varenda tråd och förespråkar om hur både det ena och det andra 'ska göras'.

Jag köper inte någon av ovanstående papper, min portfölj utgör idag - i storleksordning: Kinnevik, Meda och Alliance Oil.
Citera
2010-04-23, 10:38
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Vad känslosam du blir, jag ber bara om rationella argument för din investering. Du brukar väl förespråka rationallitet före emotion som den värdeinvesterare du är? Jag menar, du är ju i varenda tråd och förespråkar om hur både det ena och det andra 'ska göras'.

Jag köper inte någon av ovanstående papper, min portfölj utgör idag - i storleksordning: Kinnevik, Meda och Alliance Oil.

Jag har redan skrivit en massa om just Nokia, men i korthet ser jag att Nokia har vissa konkurrensfördelar. T ex Varumärket, logistikkedjan och storleken. Även om vi antar att Nokia inte ökar marknadsandelar utan t om kanske sjunker någon procentenhet, så finns det rum för flera spelare. Det är rimligt att anta att mobilmarknaden ökar 10 % 2010 och jag tycker även att Nokias satsning med Symbian3 för high-end-segmentet verkar lovande. Misslyckas Symbian3 kommer jag att på allvar ifrågasätta såväl ledningens förmåga som ifall jag ska investera i Nokia eller inte. Till dess är jag lugn och jag paniksäljer inte, för jag satsar på att Nokia gör come-back, som de gjort många gånger förr.
Citera
2010-04-23, 12:31
Medlem
Avanza Bank Holding, upp hittills idag igen med 6,57%. Upp över 27% på två veckor, hur länge till kan det hålla i sig? jag räknade med en riktkurs runt 240 och nu står den i 251,50. Jag tror på Avanza långsiktigt men frågan är om den kan gå upp så mycket mer på ett bra tag? Och vad exakt är det som gör att den rusat så den senaste tiden?
Citera
2010-04-23, 13:14
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betongGeorge
Avanza Bank Holding, upp hittills idag igen med 6,57%. Upp över 27% på två veckor, hur länge till kan det hålla i sig? jag räknade med en riktkurs runt 240 och nu står den i 251,50. Jag tror på Avanza långsiktigt men frågan är om den kan gå upp så mycket mer på ett bra tag? Och vad exakt är det som gör att den rusat så den senaste tiden?
En rapport som slog marknadens förväntningar, tror jag.
Citera
2010-04-23, 13:25
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betongGeorge

AZA lyckas ta marknadsandelar från storbankerna. Detta genererar till ett enormt resultatlyft på sista raden. Utöver det lockas kunder till Avanza med superlånet och framför allt fonden Avanza Zero.
Citera
2010-04-23, 13:30
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
AZA lyckas ta marknadsandelar från storbankerna. Detta genererar till ett enormt resultatlyft på sista raden. Utöver det lockas kunder till Avanza med superlånet och framför allt fonden Avanza Zero.
Konstigt att Nordnet inte bara kopierat det rakt av, och infört en egen fond, Nordnet Zero.
Citera
2010-04-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
När anledningen till att man köpte ett bolag inte längre är aktuell, är det dags att sälja.

Givetvis.
Kommentaren var en återkoppling till tidigare diskussioner och var menat som ett skämt med glimten i ögat, därför lade jag till
Men det gick inte fram ändå verkar det som...
Citera
2010-04-23, 14:48
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Givetvis.
Kommentaren var en återkoppling till tidigare diskussioner och var menat som ett skämt med glimten i ögat, därför lade jag till
Men det gick inte fram ändå verkar det som...
Sorry, dumma mig.
Citera
2010-04-23, 16:15
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Konstigt att Nordnet inte bara kopierat det rakt av, och infört en egen fond, Nordnet Zero.

Aktiespararna (läs Aktieinvest) ska ju göra något liknande sa de under Q4 förra året. Skulle vara en aktivt förvaltad fond som var kostnadsfri samt även gav ägaren rösträtt, utdelning och andra aktieägarförmåner. Nu har jag dock inte hört något om det på senaste tid men det är som jag tidigare nämnt ett mycket intressant alternativ.

Nordnet är det heller inte mycket fel på. Båda två kan väljas som ett alternativ mot traditionella bankaktier. Placera.nu hade nyligen en jämförelse som kan läsas här https://www.avanza.se/aza/press/pres...article=140323
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in