2010-06-28, 22:01
  #5761
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Har man Sandvik via Industrivärden blir det p/e 14, om rabatten är 30 %.

Sant, men å andra sidan får du en ledning under all kritik. Ultimata vore om Lundberg eller annan långsiktig, sund människa fixade en portfölj med lika mycket bra bolag som Industriv. har. Jag längtar efter Sveriges motsvarighet till Buffet. Alltså bra ledning och bra innehav.
Citera
2010-06-29, 18:39
  #5762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Insiderköp är ju dock alltid roligt. Men frågan är om man ens kan tro på dom med dagens KF. En vd kan i princip äga aktier i sitt bolag via KF utan att det finns registrerat, sedan kan denne då sälja av massa där, och sedan köpa i sin vanliga depå. Folk kommer då tro att vdn ökat sitt innehav, även om det minskat netto.

Finns nog inte många i ledning av ett bolag som har aktierna i en KF.
Eftersom de i regel får sina aktier via olika typer av optionsprogram samt att man i regel inte kan bli ägarregistrerad för sina aktier i en KF och därför inte har rösträtt.
Citera
2010-06-29, 18:53
  #5763
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Sant, men å andra sidan får du en ledning under all kritik. Ultimata vore om Lundberg eller annan långsiktig, sund människa fixade en portfölj med lika mycket bra bolag som Industriv. har. Jag längtar efter Sveriges motsvarighet till Buffet. Alltså bra ledning och bra innehav.
Jag tycker att du hänger upp dig för mycket på deras olyckligt tajmade Volvoköp. En gång är ingen gång.
Citera
2010-06-29, 19:06
  #5764
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jag tycker att du hänger upp dig för mycket på deras olyckligt tajmade Volvoköp. En gång är ingen gång.

Kanske så, men du kanske vill berätta mer om varför du har förtroende för Industrivärdens ledning.
Citera
2010-06-29, 19:09
  #5765
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Kanske så, men du kanske vill berätta mer om varför du har förtroende för Industrivärdens ledning.
Man är långsiktig, kostar inget (det täcks av Nordinvest), och man roffar inte åt sig på akiteägarnas bekostnad likt Wallenbergarna med hjälp av IGC, EQT etc. Sen är väl Sverre lite väl konservativ och vill inte stycka SCA, men det kan man leva med. Hellre överdriven konservatism än ingen alls.
Citera
2010-06-29, 19:26
  #5766
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Man är långsiktig, kostar inget (det täcks av Nordinvest), och man roffar inte åt sig på akiteägarnas bekostnad likt Wallenbergarna med hjälp av IGC, EQT etc. Sen är väl Sverre lite väl konservativ och vill inte stycka SCA, men det kan man leva med. Hellre överdriven konservatism än ingen alls.

Det är goda egenskaper du tar upp, men det jag mer specifikt undrade var ifall du vet hur Industrivärdens track record ser ut när det gäller goda affärer? Har man gjort ett flertal fina affärer som gett mervärde till aktieägarna? Vet du hur man har presterat jämfört med avkastningsindex?
Citera
2010-06-29, 19:47
  #5767
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Det är goda egenskaper du tar upp, men det jag mer specifikt undrade var ifall du vet hur Industrivärdens track record ser ut när det gäller goda affärer? Har man gjort ett flertal fina affärer som gett mervärde till aktieägarna? Vet du hur man har presterat jämfört med avkastningsindex?
Man har slagit index med 1-2 % om året (under säg de senaste 20 åren), vilket är vad man kan vänta sig med hänsyn tagen till den turbo på avkastningarna som rabatten ger.
Citera
2010-06-29, 20:23
  #5768
Medlem
c^2s avatar
Är det någon mer här av er fundamentaliser som gillar Boliden? Jag har stort förtroende för ledningen då jag tycker dom agerar disciplinerat och proffsigt. Bolaget verkar på en mycket volatil marknad, och det är någonting som många bevisligen blir skrämda av om man tittar på aktiens rörelser. Men notera att Boliden aldrig gjort negativa resultat under finanskrisen, varken 2008 eller 2009. Jag anser att den höga volatiliteten som gruvbranschen erbjuder på gör att det kan vara stor skillnad på pris på aktien och värde på bolaget.
Citera
2010-06-29, 20:28
  #5769
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Är det någon mer här av er fundamentaliser som gillar Boliden? Jag har stort förtroende för ledningen då jag tycker dom agerar disciplinerat och proffsigt. Bolaget verkar på en mycket volatil marknad, och det är någonting som många bevisligen blir skrämda av om man tittar på aktiens rörelser. Men notera att Boliden aldrig gjort negativa resultat under finanskrisen, varken 2008 eller 2009. Jag anser att den höga volatiliteten som gruvbranschen erbjuder på gör att det kan vara stor skillnad på pris på aktien och värde på bolaget.
Jag kan egentligen inte uttala mig om bolaget då jag inte läst på, men jag kan säga att jag inte gillar deras produkter, som jag tycker är för beroende av bilindustrin och nybyggnation av hus. Men vad vet jag. Kan någon få fram branschvis konsumtionsfördelning på koppar får ni en guldstjärna av mig.
Citera
2010-06-29, 20:38
  #5770
Medlem
skinner5000s avatar
Concordia Maritime

Varför ska man ha Concordia Maritime i sin portfölj?

För att bolaget sitter på en av världens modernaste fartygsflottor, har en gigantisk kassakista och är mycket stabilt över tiden pga långa kontrakt. Dessutom en stabil utdelare. Concorida är därför ett trevligt alternativ om man vill ha spridning i transport/rederisektorn och samtidigt få en del av oljepriskakan. Efterfrågan på olja ökar hela tiden vilket ju ligger Concordia i tiden.

Kort presentation av bolaget:
Concordia är ett rederi som till stor del (73 %) ägs av Stena Sfären och man samarbetar på många punkter. Concorida transporterar uteslutande råolja och förädlade petroleumprodukter dvs flygfotogen, diesel, bensin och olika former av nafta/brännolja. Detta görs på långtidskontrakt. Dvs man hyr ut sina fartyg med besättning till olika transport och oljebolag på flerårskontrakt. Därför är man kraftigt skyddade mot nedgångar i världsmarknaden. Samtidigt så har man ett vinstdelningsprogram, så om bolaget som hyr fartyget tjänar bra med pengar på lasten så får Concordia en del av kakan. De företagen som hyr fartygen betalar också för löpande kostnader så som brännolja till fartygen. Ett stigande oljepris är därför enbart tillgodo för Concordia samtidigt som ett lågt oljepris under en kortare period än ett par år inte gör så speciellt mycket.

Kontrakten är skrivna bl.a. med det franska oljebolaget Total och världsledande ST och Argo Shipping. Några kontrakt går ut 2012 men flera av kontrakten löper till 2016. Kontakten förnyas ständigt.

Mycket av bakgrunden till att Concordia är så pass lönsamt är att man utvecklat en nytt typ av fartyg som i dagsläget klassas som världens säkraste fartyg samtidigt som de är flexibla och har mycket hög tillförlitlighet. Som om det inte vore nog så har man utvecklat fartygen på ett sådan sätt att de kan ta 30 % mer last än konkurrenternas jämförbara fartyg utan att ha högra kostnader för den 30 % extra lasten. Transport och oljebolag står därför i kö för att få hyra in sig. Snittåldern på hela Concoridas fartygsflotta är bara låga 4 år.

Just nu har man 9 fartyg i drift men två till håller på att byggas för leverans under 2010 och fler ska beställas. Nypriserna på fartyg är ned 30 % sedan 2007. Långtidskontrakt med ST Shipping till minst 2016 är redan skrivna på de två fartygen som inte ens har levererats till Concordia än.

Som om inte ovanstående vore nog så hade man 31 december 2009 1,7 miljarder liggande på banken och i fonderade medel som dels tryggar framtiden men som man även kan köpa nya fartyg kontant för. Observera att börsvärdet bara är 925 miljoner. Concoridas börsvärde är alltså bara hälften av det egna kapitalet.

Lite siffror då:
Börsvärde: 925 miljoner kronor
Summa anläggningstillgångar: 3025 miljoner kronor
Eget kapital: 1800 miljoner kronor
Eget kapital per aktie: 38 kronor
Långfristiga skulder: 1460 miljoner kronor
Kortfristiga skulder: 120 miljoner kronor
Soliditet: 53 %

P/E tal: P/E talet för 2009 blev negativt pga en förlust. En förlust som uppstod då man valde att köpa fartyg för mer än vad intäkterna var. En förlust 2009 kunde man kosta på sig med tanke på intjäningsgraden och kassan, för att istället kunna köpa flera fartyg till lågt pris.

Direktavkastning: 5,2 %
Utdelning: 1 krona aktien för 2009, en utdelningstakt som man hållit de senaste tre åren. Åren innan det delade man ut mer pengar per år, men de senaste åren har man valt att satsa på en helt ny fartygsflotta och utdelningen har därför varit lite lägre. Dock motsvarar ju 1 kronor en direktavkastning på 5 % vilket får anses som bra.

Framtiden:
Ledningen har en målsättning om en stabil tillväxt på 10 % per år. Sedan år 2000 har man utslaget per år haft en tillväxttakt på 14 % per år. Totalavkastningen på aktien har i snitt varit 20 % per år de senaste tio åren.

Kontrakten som sådana gör så att Concordia tjänar ca 20.000 USD dygnet runt året runt plus pengar från vinstdelningsprogramet. Kassaflödena är därför mycket stabila. Beräknat tillväxten och intäkterna kontra utgifterna så bör vinsten för 2010 bli ca 3 kronor per aktie, vilket ger ett fint P/E tal på 6.

Risker och på minuskontot:
Aktien är inte spektakulär och är ingen aktie som kommer att bli någon raket. Utan det är istället en stabil och trygg aktie som fungerar kanon som en basaktie i en långsiktig portfölj.

Riskerna är att efterfrågan på olja sjunker så pass att de inte kan fylla kontrakten på fartygen. Andra risker är olyckor och haverier. Även kapningar skulle kunna drabba Concordia negativt även om man undviker piratvatten i den mån det går. En annan negativ sak är bristen på kompetent folk. Hela rederinäringen skriker efter ny personal och återväxt takten är inte lika hög som pensionsavgångarna och uppsägningarna. Samtidigt så är ju detta något som alla rederier har problem med, inte bara Concordia.
Citera
2010-06-29, 20:50
  #5771
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jag kan egentligen inte uttala mig om bolaget då jag inte läst på, men jag kan säga att jag inte gillar deras produkter, som jag tycker är för beroende av bilindustrin och nybyggnation av hus. Men vad vet jag. Kan någon få fram branschvis konsumtionsfördelning på koppar får ni en guldstjärna av mig.

Väldigt gammal dock, från 2006.

http://www.rmg.se/RMG2005/pages/attachments/NGM_200611,_Koppar.pdf

Boliden har även information i årsredovisningen, men den är inte lika sammanfattad. Utan mer utspridd. Boliden är dock en större producent av zink, både vad gäller smältverk och koncentrat.
Citera
2010-06-29, 21:27
  #5772
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Är det någon mer här av er fundamentaliser som gillar Boliden? Jag har stort förtroende för ledningen då jag tycker dom agerar disciplinerat och proffsigt. Bolaget verkar på en mycket volatil marknad, och det är någonting som många bevisligen blir skrämda av om man tittar på aktiens rörelser. Men notera att Boliden aldrig gjort negativa resultat under finanskrisen, varken 2008 eller 2009. Jag anser att den höga volatiliteten som gruvbranschen erbjuder på gör att det kan vara stor skillnad på pris på aktien och värde på bolaget.

Boliden I like. Inte ur ett fundamentalistiskt perspektiv för det vore alldeles tokigt, utan ur ett swingtradeperspektiv. Imorgon blir det köp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in