2010-03-29, 20:53
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Hahaha, tålamod är inte din starka sida, känns som att du har bytt ut hela din portfölj på ett år. Jag tror att du är för skadad av förra årets resultat, vad har du för aktier egentligen?

Nej, jag märker det, så fort jag försöker vara disciplinerad går det åt helvete. Det beror på att jag inte varit trygg med mina val av bolag och nu är meningen att inte sälja som sagt. Nu har jag efter vikt i portfölj: Addtech, AQ, Nokia, FIM Russia Small cap, BB-Tools och Midway. BB är jag inte säker på, men den ligger 45 % + och jag gillar häsvtången, detta är för att få lite högre risk i portföljen. Det som ligger närmast till hands är att öka i AQ om aktien går ner en bit till, har inget emot att 30 % av portföljen är AQ. Annars letar jag efter någon kvalitetsaktie att lägga till i min portfölj, får hålla utkik.
Citera
2010-03-29, 21:36
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Nej, jag märker det, så fort jag försöker vara disciplinerad går det åt helvete. Det beror på att jag inte varit trygg med mina val av bolag och nu är meningen att inte sälja som sagt. Nu har jag efter vikt i portfölj: Addtech, AQ, Nokia, FIM Russia Small cap, BB-Tools och Midway. BB är jag inte säker på, men den ligger 45 % + och jag gillar häsvtången, detta är för att få lite högre risk i portföljen. Det som ligger närmast till hands är att öka i AQ om aktien går ner en bit till, har inget emot att 30 % av portföljen är AQ. Annars letar jag efter någon kvalitetsaktie att lägga till i min portfölj, får hålla utkik.

Undrar om det var KSV som sa angående risk att när man köper aktier så väljer man att äta gott eller att sova gott. Jag har köpt bara skittråkiga aktier. Delvis är tanken att hitta impopulära underanalyserade undervärderade aktier enligt principen om värdeinvestering, men samtidigt måste jag erkänna att jag sover bättre om nätterna och går inte ens in i min depå längre varje dag när jag har satsat på "tråkiga" aktier i stället för spännande bolag som svänger 50% från en dag till den andra.

Å andra sidan är det en konst att sitta på aktier som inte rör sig så värst mycket från en månad till den andra, då gäller det att ha tilltro på deras verksamhet och tro på det som historiska årsredovisningar visar, en ständigt växande verksamhet.
Citera
2010-03-29, 21:56
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Undrar om det var KSV som sa angående risk att när man köper aktier så väljer man att äta gott eller att sova gott. Jag har köpt bara skittråkiga aktier. Delvis är tanken att hitta impopulära underanalyserade undervärderade aktier enligt principen om värdeinvestering, men samtidigt måste jag erkänna att jag sover bättre om nätterna och går inte ens in i min depå längre varje dag när jag har satsat på "tråkiga" aktier i stället för spännande bolag som svänger 50% från en dag till den andra.

Å andra sidan är det en konst att sitta på aktier som inte rör sig så värst mycket från en månad till den andra, då gäller det att ha tilltro på deras verksamhet och tro på det som historiska årsredovisningar visar, en ständigt växande verksamhet.

Så är det, det är en klassiker, antingen sover man gott eller så äter man gott. Sover man gott nu får man både äta och sova gott på lång sikt. Äter man i stället gott nu, får man på lång sikt både äta och sova sämre.

Nu får vi ser hur det går med disciplinen, men nu känner jag mig trygg med innehaven. Inväntar årsredovisningen och q1an för AQ och sedan får jag se vad jag köper.
Citera
2010-03-30, 11:21
Medlem
Fredrikb82s avatar
Dagens aktietipps: Köp Diadrom Holding AB idag 20100330 (innan börsen stänger) och få 0,8:- i utdelning den 6:e april. Detta motsvarar 15%!
Citera
2010-03-30, 11:30
Medlem
amfibiesoldats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikb82
Dagens aktietipps: Köp Diadrom Holding AB idag 20100330 (innan börsen stänger) och få 0,8:- i utdelning den 6:e april. Detta motsvarar 15%!

vart kan man se det?
Citera
2010-03-30, 11:41
Medlem
Fredrikb82s avatar
http://www.diadrom.se/article57917.htm

Citat:
Beslutades att godkänna styrelsens förslag om att till aktieägarna utdela 0,80 kr per aktie, totalt kronor 5.825.312 samt att kvarvarande disponibla vinstmedel kronor 5.597.159 överförs i ny räkning.

samt

Citat:
Avstämningsdag för utdelning blir 30 mars 2010. Utdelningen utsänds genom Euroclear:s försorg den 6 april 2010.

Är de intressanta delarna
Citera
2010-03-30, 11:48
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikb82

Och vad är det som säger att aktiekursen inte sjunker med 0,8 kr efter utdelningen?
Citera
2010-03-30, 11:57
Medlem
Fredrikb82s avatar
Det kan ju såklart hända men det stora tappet hände direkt efter bolagsstämman, då tappade aktien 18%. Förhoppningsvis blir det inget mer tapp. som du kan se på kursen så är den låg just nu.

https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/index.html?identifier=40563&marketid=11

Det är ju alltid en risk, jag slängde iaf in 10 000:-
Citera
2010-03-30, 12:47
Medlem
amfibiesoldats avatar
dum fråga hehe men vadå, vad är det som hindrar en från att köpa nu och sälja dagen efter om det eventuellt skulle bli en fin vinst? känns som att det måste finnas ngn hake
Citera
2010-03-30, 12:54
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfibiesoldat
dum fråga hehe men vadå, vad är det som hindrar en från att köpa nu och sälja dagen efter om det eventuellt skulle bli en fin vinst? känns som att det måste finnas ngn hake

Varför skulle jag betala dig de 0,8 kronorna som dagen innan betalades ut till dig?
Citera
2010-03-30, 13:05
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfibiesoldat
Kursen kommer toligtvis att gå ned med motsvarande belopp som utdelningen om det inte råkar finnas ett överflöd av köpare som är villiga att betala ett "överpris".
Citera
2010-03-30, 20:28
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Så är det, det är en klassiker, antingen sover man gott eller så äter man gott. Sover man gott nu får man både äta och sova gott på lång sikt. Äter man i stället gott nu, får man på lång sikt både äta och sova sämre.

Nu får vi ser hur det går med disciplinen, men nu känner jag mig trygg med innehaven. Inväntar årsredovisningen och q1an för AQ och sedan får jag se vad jag köper.

Kommer du sälja AQ efter rapporten?

Edit: Det borde väl vända efter q2an om den visar samma resultat som tidigare? Eller tror du q1an kommer att vara bättre än väntat?
Senast redigerad av 1979 2010-03-30 kl. 21:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in