2005-06-30, 15:51
Medlem
Tja,

är det nån som har erfarenhet av Beko spisar som bland annat säljs på El-Giganten och Siba? Det som får mig att tveka länge och väl är att dom dels, som sagt, säljs på El-Giganten och för att dom är så pass billiga. Har kollat på pricerunner och cint efter recension men inte hittat nåt..

/Sardo
Citera
2005-06-30, 20:50
Moderator
Tystnads avatar
Hållt på mycket med spisar men Beko hade jag aldrig någonsin hört talas om,en sökning på nätet gav vid hand att den är tillverkad i Turkiet.

om du tänker köpa den så måste du ställa dig följande frågor : Finns det service och reservdelar i Sverige?
Skall du använda ugnen mycket? ja då bör du ju veta hur bra dessa spisas ugnar är ,vilket verka svårt för ett sådant udda märke.Ett vanligt klagomål på spisars ugnar är just bakresultatet pga ojämn värme.

Skulle nog rekommendera dig att inte köpa grisen i säcken ,bättre att betala lite mer och få en spis från en känd tillverkare ,med garanterad service och reservdelar i Sverige.

Cint.se är ju en annan konsument hemsida ,tror visserliggen inte det står så mycket om just spisar ,men kolla skadar inte.
Citera
2005-06-30, 21:17
Medlem
Jo, såg också att den var från turkiet vilket kanske inte talar för Beko direkt. Läste dessutom ett test på Konsumentverket där de testat en Beko spis (http://www.radron.se/upload/tabeller..._02_spisar.pdf)
där den väl varken fick topp- eller urusla betyg. Men som sagt.. det enda som egentligen talar för den är ju just det låga priset, och det kan kanske straffa sig i längden.
Citera
2005-07-01, 12:43
Moderator
Tystnads avatar
Intressant test! läste det nyss.

Ja Beko verkar inte vara något att ha om man skall använda ugnen ,däremot är nog hällen likvärdig ,såg att den blir "brännhett" ,det bör man absolut se upp med speciellt om man har barn ,ja det är ju inte kul att bränna sig själv heller förstås. Som du såg så fanns det spisar av kända märken som har låg yttemperatur ,Dessutom väsnas den ,hur tusan kan den göra det?

Har du inte råd och köpa en ny spis av känt märke ,så varför inte köp en begagnad av något fastighetsbolag? dessa byter ju spisar vart 15 år oftast och i regel finns det ju många "gamla" spisar som knappt är använda i ugnarna ,och en eller två dåliga kokplattor är enkelt och billigt att byta själv.
Citera
2005-07-01, 12:46
Medlem
LadyTieras avatar
jag hittade en jättebrasida jag handalde ifrån när jag skulle köpa micro (den kostade 500 kr minder där än på andra sidor och fick den hemkörd gratis till dörren.)

www.elektrostore.com
Citera
2005-07-01, 16:19
Medlem
Nooses avatar
Annars är http://www.vitvarumaklarna.se/ billiga. Har dock inte handlat där själv men priserna ser ok ut.
Citera
2005-07-01, 17:27
Medlem
Ja, vettefan hur en spis kan väsnas.. beats me.

Hittade en annan sida med vitvaror också: www.tretti.se och dom verkar också ha bra priser.

Grejen med min spis som jag har nu är att vredena lossnar så det bara snor runt när man ska vrida på och av plattorna. Så till slut blir det nog så att jag lägger till nån tusing och köper ett annat, kändare märke. Tack för alla råd!
Citera
2005-07-01, 22:54
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardonumspa
Ja, vettefan hur en spis kan väsnas.. beats me.

All elektronik kan tjuta men det var nog inte det som menades. Jag tror att dom syftar på ugnen. En varmluftsugn borde rimligtvis innehålla en fläkt av något slag och det är förmodligen den som kan låta en del.

Om man inte bakar varje vecka skulla jag tro att ett billigt "okänt" märke fungerar utmärkt. Det är först vid service som det kan strula, hur många firmor har kunskap om/delar till dom okändare märkena jämfört med E-lux, Husqvarna, Siemens etc.

/#LOUDmouth#
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in