2013-09-20, 23:00
Medlem
Har några tankar kring värderingar, hur vi värderar saker och ting och hur medvetna är vi om det egentligen?

Varenda beslut vi tar är direkt beroende av våra värderingar.
Väljer jag buss före bil eller tvärtom beror på vad jag värderar mest; spara pengar vs bekvämlighet.
Väljer jag att dricka Coca Cola istället för Fanta så beror det på att jag värderar Coca Cola mer än Fanta, just vid det tillfället.
Beslut A påverkar beslut B, dricker jag vatten (A) så kan jag inte dricka läsk samtidigt (B).

Fråga 1: Hur medvetna är vi om att beslut tas baserat på vad vi värderar och att värderingar baserar på val; jag väljer A men inte B.

Fråga 2: Kan vi verkligen göra något spontant? Om allt vi gör är baserat på värderingar och val blir det nästintill omöjligt att göra saker spontant. Hur lite/mycket tid man väljer att lägga på beslutet spelar ingen roll, i slutändan beslutar vi baserat på våra värderingar.

PS: ursäkta förvirringen, skriver knappt på svenska längre då jag bor utomlands sedan några år tillbaka.
Citera
2013-09-20, 23:54
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulakorken
Fråga 1: Hur medvetna är vi om att beslut tas baserat på vad vi värderar och att värderingar baserar på val; jag väljer A men inte B.
Många är nog det, men inte de flesta. Det skiljer ju en del från de olika val vi gör också.
Jag handlar t ex aldrig på Konsum. Jag vet varför. Jag köper hellre en BMW än en Volvo. Jag vet varför. Tror mig med stor säkerhet veta i alla fall. Jag tror jag är ganska medveten om grunderna för mina val ofta. Förklarar säkert för medmänniskor att med en turbomotor blir det säkrare omkörningar men är istället ganska road av att ngn blir avundsjuk eller tycker att jag har en djävla bra bil
Fråga 2: Kan vi verkligen göra något spontant? Om allt vi gör är baserat på värderingar och val blir det nästintill omöjligt att göra saker spontant. Hur lite/mycket tid man väljer att lägga på beslutet spelar ingen roll, i slutändan beslutar vi baserat på våra värderingar.
Ibland väljer vi mer noga, men de flesta beslut i vardagen är oöverlagda, impulsiva och oreflekterade. Det kan man kalla för spontana och för att fatta sådan beslut krävs färdiga värderingar. Alltså tvärtemot vad du skriver
PS: ursäkta förvirringen, skriver knappt på svenska längre då jag bor utomlands sedan några år tillbaka. Keine probleme. where do You live?
För att fatta snabba beslut krävs attityder. Tänk om vi inte hade det. Alla beslut skulle bli på nytt!
Citera
2013-09-21, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
För att fatta snabba beslut krävs attityder. Tänk om vi inte hade det. Alla beslut skulle bli på nytt!

Men ändå är folk så måna om att hålla fast vid tanken om en "fri vilja", hur otympligt och orealistiskt det än tycks vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in