Citat:
En buddha skulle svara ungefär så här. Du är inte ofrivilligt inkastad, utan är själv orsak till det, eftersom det är dina begär från tidigare liv, som får dig att återfödas om och om igen. Så länge som du inte negerar världsviljan och blir en buddha, så kommer du inte ur kretsloppet.
Citat:
Jag håller med om att beskrivningen av en inre vilja ur ett filosofiskt perspektiv är ett nödvändigt komplement till naturvetenskapen. Om inte för annat så för att ge forskningen mer liv och relevans på ett känslomässigt plan. Olika tolkningar för olika syften: Som jag nämnt tidigare så arbetar vi människor alltid med modeller och aldrig med själva tingen i sig själva.
Jag har svårt att föreställa mig att någonting som har uttryck i rum och tid inte har egenskaper utöver själva utbredningen - vilket medför att allt som existerar torde ha någon slags - som du uttrycker det - vilja.
Jag har svårt att föreställa mig att någonting som har uttryck i rum och tid inte har egenskaper utöver själva utbredningen - vilket medför att allt som existerar torde ha någon slags - som du uttrycker det - vilja.
Jag tror att du och jag är närmare än vi tror i våra åsikter. Det saknas bara några filosofiska insikter och du kommer att förstå mig.
Citat:
Däremot tänker jag mig att en vilja till liv, till makt (om vi väljer att tolka t. ex. en blommas utbredning som en maktyttring som kväver närliggande växtliv) och inflytande över sin omgivning inte nödvändigtvis är inneboende för alla biologiska uttryck; däremot är det av naturliga skäl organismer med dessa egenskaper som sprider sig och kämpar emot undergång. Evolution kan förklara varför allting tycks sträva efter tillväxt.
Precis så vill jag att vi ska tolka evolutionen; jag kunde inte sagt det bättre själv om blommornas utbredning än du. På samma sätt kan vi beskriva de olika naturkrafterna, som också kämpar mot varandra, för att under lagbundenhet framträda i vissa situationer. Evolutionen är förklaringen till all utveckling, men bakom evolutionen står världsviljan. Här vill jag säga en viktig sak, människans intellektuella kapacaitet är bara en biprodukt av evolutionen och bara en ledsagare till viljan. Viljan är egentligen, både för djur och människor bara känslor. För djuren är det hunger och könsdrift som driver evolutionen medan det för människan adderas många andra känslor, såsom vrede avundsjuka, girighet och flera andra. Viljan bryr sig heller inte om den enskilda individen, utan ser till hela släktet, som är dess idé.
Citat:
Du påvisar dock inte varför musik eller annan konst skulle vara mindre skild från tingen i sig själva. För mig är det snarare en självklarhet att konst är högst personlig och väcker inneboende känslor hos oss själva, långt ifrån viljan du talar om
Musiken är inte skild från tingen i sig själva, utan är en perfekt förmedling av den. Som jag sade tidigare visar sig viljan som känslor i människor och är helt motsatt det intellektuella, vilket är fritt från känslor. I alla andra konstarter än musiken krävs ett viss mått av intellekt för att förstå dem, men till och med ett litet barn kan känna och uppskatta musik. Musiken saknar intellekt och talar direkt till känslorna. Det finns många saker i människors värld som också är en viljeakt, vilket leder in mig på den högsta av alla ideér, nämligen människan. Det måste vara föremålet för vår nästa filosofiska undersökning.
Jag önskar dig en God Jul.