Flashback bygger pepparkakshus!
2013-12-22, 18:05
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Nåja, jag kan acceptera min existens, men alla är vi ofrivilligt inkastade in i varat.

En buddha skulle svara ungefär så här. Du är inte ofrivilligt inkastad, utan är själv orsak till det, eftersom det är dina begär från tidigare liv, som får dig att återfödas om och om igen. Så länge som du inte negerar världsviljan och blir en buddha, så kommer du inte ur kretsloppet.

Citat:
Jag håller med om att beskrivningen av en inre vilja ur ett filosofiskt perspektiv är ett nödvändigt komplement till naturvetenskapen. Om inte för annat så för att ge forskningen mer liv och relevans på ett känslomässigt plan. Olika tolkningar för olika syften: Som jag nämnt tidigare så arbetar vi människor alltid med modeller och aldrig med själva tingen i sig själva.

Jag har svårt att föreställa mig att någonting som har uttryck i rum och tid inte har egenskaper utöver själva utbredningen - vilket medför att allt som existerar torde ha någon slags - som du uttrycker det - vilja.

Jag tror att du och jag är närmare än vi tror i våra åsikter. Det saknas bara några filosofiska insikter och du kommer att förstå mig.

Citat:
Däremot tänker jag mig att en vilja till liv, till makt (om vi väljer att tolka t. ex. en blommas utbredning som en maktyttring som kväver närliggande växtliv) och inflytande över sin omgivning inte nödvändigtvis är inneboende för alla biologiska uttryck; däremot är det av naturliga skäl organismer med dessa egenskaper som sprider sig och kämpar emot undergång. Evolution kan förklara varför allting tycks sträva efter tillväxt.

Precis så vill jag att vi ska tolka evolutionen; jag kunde inte sagt det bättre själv om blommornas utbredning än du. På samma sätt kan vi beskriva de olika naturkrafterna, som också kämpar mot varandra, för att under lagbundenhet framträda i vissa situationer. Evolutionen är förklaringen till all utveckling, men bakom evolutionen står världsviljan. Här vill jag säga en viktig sak, människans intellektuella kapacaitet är bara en biprodukt av evolutionen och bara en ledsagare till viljan. Viljan är egentligen, både för djur och människor bara känslor. För djuren är det hunger och könsdrift som driver evolutionen medan det för människan adderas många andra känslor, såsom vrede avundsjuka, girighet och flera andra. Viljan bryr sig heller inte om den enskilda individen, utan ser till hela släktet, som är dess idé.

Citat:
Du påvisar dock inte varför musik eller annan konst skulle vara mindre skild från tingen i sig själva. För mig är det snarare en självklarhet att konst är högst personlig och väcker inneboende känslor hos oss själva, långt ifrån viljan du talar om

Musiken är inte skild från tingen i sig själva, utan är en perfekt förmedling av den. Som jag sade tidigare visar sig viljan som känslor i människor och är helt motsatt det intellektuella, vilket är fritt från känslor. I alla andra konstarter än musiken krävs ett viss mått av intellekt för att förstå dem, men till och med ett litet barn kan känna och uppskatta musik. Musiken saknar intellekt och talar direkt till känslorna. Det finns många saker i människors värld som också är en viljeakt, vilket leder in mig på den högsta av alla ideér, nämligen människan. Det måste vara föremålet för vår nästa filosofiska undersökning.

Jag önskar dig en God Jul.
Citera
2013-12-22, 18:37
Medlem
Jag bryr mig inte när livet är borta på jorden. Jag lever mitt liv så gott som jag bara kan. Det är meningen med MITT liv i alla fall. Jag gör det som känns rätt för mig att göra. Detta innebär inte att bete mig som ett svin bara för att jag kan, utan gör det jag tycker känns bäst.

Jag har inga som helst planer på att föra min avkomma vidare, men sker det så sker det. Jag har inte heller några planer på att börja bry mig om Jorden, källsortering, växthuseffekter, miljön eller någonting annat. Jag skiter faktiskt fullständigt i det. Hur jorden ser ut om 100 år är inte mitt problem, inte heller är det mitt problem ifall livet på jorden är borta om 1.7 miljarder år. Jag lever inte då, och kommer inte bry mig särskilt mycket då jag är död.

"Varför ska man bry sig om att föra mänskligheten vidare ens?"

Om du tänker i de banorna kanske du inte ska göra det? Det är väl ett beslut som du som individ tar. Ingen tvingar dig att föra din avkomma vidare. Ingen tvingar dig att bry dig om miljögifter, eller om växthuseffekten, eller dylikt. Gör det du känner för. Vill du bry dig om miljögifter, och om jorden, och om växthuseffekten, gör det. Det är ditt liv, du gör vad du vill med det.

Man måste inte bry sig om allt som alla andra bryr sig om. Var dig själv ett litet tag. Lev ditt eget liv ett litet tag. Det tar slut rätt så fort så det är lika bra att man lever det medan man kan.
Citera
2014-09-30, 14:05
Medlem
Korans avatar
Vad är meningen med livet?????

Idag är det mest enkelt att hitta på alla svar och information & källor.. Pga finns ju överallt Internet/Television för att kunna hitta svar.

Men det finns alltid risk hitta på källor som kommer från " Gissa, lögnare, falska, osäker och inte stämmer med det och m.m".

Även du kan hitta på svar/information som kommer från " Sanningen liksom klart ljus, djup, förstår saker och håller med helt, och Tro på det och m.m.

Så min råd är den här finns.
https://www.youtube.com/watch?v=EdhTgbXegG4

http://www.koranensbudskap.se/
Citera
2014-11-19, 02:15
Medlem
Svart.Karismas avatar
Jag förstår verkligen inte frågan "vad är meningen med livet?". Tolka mig rätt: jag förstår inte vad det frågas efter. Tolka mig fel: jag vet inte vad meningen med livet är. Kan någon förklara för mig så jag förstår mig på själva frågan?

Varför är inte välmående och lycka en legitim mening med livet?
Citera
2014-11-19, 08:08
Medlem
Jag måste säga att jag lät mer livskraftig i mina tidigare -- omkring ett år gamla -- inlägg som jag skrivit i denna tråden, än jag gjort på sistone. Flashback fungerar ypperligt som en dagbok, där man genom äldre inlägg får inblick i ens tidigare tankemönster.

Det vore även kul om JedemDerSeine, som uppenbarligen är filosofisk påläst, kunde återgå till att skriva i detta delforumet, istället för att enbart häcka bland nationalisterna. Tycker att min diskussion med vederbörande var givande.
Senast redigerad av Frigjord 2014-11-19 kl. 08:12.
Citera
2014-11-19, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedemDerSeine
Jag önskar dig en God Jul.

God jul, själv!
Citera
2014-11-19, 08:48
Medlem
Väljer vi att betrakta tillvaron genom konsten måste jag säga att detta porträtterande av tiden, som Saturnus (el. Kronos), är utomordentligt slående:

Bild 1

Bild 2

EDIT: Min tolkning av målningarna. Engelska benämningarna 'Chronos' och 'Cronus' åsyftar tydligen två olika grekiska mytologiska figurer, där det är den förstnämnda som representerar tiden. Nåväl, det förändrar egentligen ingenting.
Senast redigerad av Frigjord 2014-11-19 kl. 09:02.
Citera
2014-11-20, 21:53
Bannlyst
Att vi får leva måste väll ändå vara bra ibland.
Citera
2014-11-20, 21:59
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Att vi får leva måste väll ändå vara bra ibland.

Ja det är asroligt, intressant & kunskapsgivande
Citera
2014-11-20, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Ja det är asroligt, intressant & kunskapsgivande
Jag kan tycka om det depressiva i livet med. När allt ser svart ut menar jag... ensamhet.
Citera
2014-11-20, 22:25
Bannlyst
En mycket bättre trådstart skulle handla om att det är extremt möjligt att allt liv i universum tillslut kommer att förintas.
Senast redigerad av Apathes 2014-11-20 kl. 22:28.
Citera
2014-11-20, 22:47
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag kan tycka om det depressiva i livet med. När allt ser svart ut menar jag... ensamhet.

Ja det ger ju onekligen lite perspektiv på det goda i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in