Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Att du sätter ett ord på någonting svårbegripligt skapar ingen större förståelse. Kan du beskriva egenskaperna hos din "vilja" förklarar du däremot någonting. Om "viljan" hos materien är att attrahera annan materia, kan vi beskriva det som gravitation och tillskriva en hel del karaktärsdrag hos denna inneboende "drivkraft"; och i den kontexten skulle din "vilja" kunna modelleras enligt F = (Gm1*m2)/(r^2). Med en sådan konkretisering skapas en djupare förståelse för denna verklighet, så som den ter sig för oss.
Behövs ett imaginärt berg som är högre än Mount Everest, eftersom jag vill ha någonting högre att bestiga för att mätta äventyrslustan?
Du besvarar själv frågan vad du är; du
vill någonting, såsom alla andra. Motiven må växla men alla vill något. Vad är din innersta och mest ursprungliga känsla? Svaret är du vill leva, alltså vilja till liv. Du kan säkert redogöra för dina val och varför du agerar som du gör, men om jag frågar dig varför du överhuvudtaget vill leva, så blir du säkert svarslös. Det bara är så men du vet inte varför.
Har du funderat på varför en blomma lever? Den saknar medvetenhet och ändå strävar den uppåt. Jag är övertygad om att du kan redogöra för orsaker hämtade från biologin och genetiken och i förlängningen matematiken, men vad som innerst inne driver den är onåbart för intellektet. Den inre kraften är vad vi är överens om som das Ding an sich men det jag kallar vilja. Likadant förhåller sig det med djurens instinkter.
Citat:
Nästan rätt! Det vi kallar grundämnen baseras på antalet protoner i atomkärnan.
Jag är ingen expert på naturvetenskapliga ämnen men jag vill ändå ge några ytterligare liknelser. Som du säkert vet så kan energi inte skapas eller förstöras utan skapades i begynnelsen. Det innebär att antalet atomer är konstant här på jorden och därmed att allt som har skapats och kommer att skapas är samma byggmaterial. Dina atomer i din kropp kanske har tillhört ett djur en gång i tiden och nu är en del av din kropp för en liten tid, för att senare vara byggstenar för något helt annat. Vi är som bilder ritade i sanden, för att snart suddas ut av havet och ge plats för nya bilder av något helt annat. För att tala med Shakespeare så är vi of the same stuff as dreams are made of.
Strängteorin säger samma sak som jag, fast med andra ord; allting är strängar som vibrerar och skapar världen, men jag kallar det för vilja.
Jag fick en ny förståelse av tomrummet efter jag fick höra om Dirac equation; det visar sig att tomrummet inte egentligen är ett tomrum utan innehåller fullt av antimateria och materia, som förintas när de träffar på varandra. Det fick mig att inse att själva rummet också är vilja.
Citat:
Insikt är för mig synonymt med ett kliv framåt - och det vore trevligt med en förklaring på hur du når insikter om idévärlden, om den helt och hållet är metafysisk och onåbar i din mening.
Detta är en svår sak som är förbehållet genier och människor, som i likhet med mig själv verkligen har funderat mycket över det. Det är det som skapar den odödliga konsten. Den mest värdefulla och omedelbara konst som förmedlar insikt om viljan är musiken. Den behöver inga ord och förstås av alla människor, oavsett intellekt. Som av en händelse är matematiken i mycket hög grad förknippad med musiken och på så sätt finns en koppling.
Men jag skall ge dig ett mycket enkelt exempel. Ta molnens idé; deras idé är att utsättas för olika krafter, som när vinden driver dem framåt, eller slitas sönder och så vidare. Vad som inte är deras idé är vilka bilder de formar för ditt medvetande. Du kan i ena ögonblicket se dem likna något, för att sedan antaga en helt annan form. Så är det också med dina vetenskaper, det du undersöker är bara de bilder som viljan frambringar, vilka är helt skilda från viljan, eller tinget i sig.