2013-09-20, 15:23
Medlem
sallypros avatar
Goddagens!
Igår så formaterade jag om min systempartition och installerade om windows, men har alla spel och de flesta program på en annan partition. Nu när jag går in i kontrollpanelen för att avinstallera lite onödigt skräp som finns på spel-partitionen så ser jag nu att det enda som finns under program i kontrollpanelen är de program jag installerat efter formateringen!

Går detta att lösa på något enkelt sätt? eftersom att jag inte kan hitta avinstallationsfiler till en del av de program jag vill få bort!

Tack på förhand!
//Sally
Citera
2013-09-20, 15:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Operativsystem?
Citera
2013-09-20, 15:31
Medlem
sallypros avatar
oj haha glömde helt bort att skriva det, W7 ultimate!
Citera
2013-09-20, 15:37
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Om jag förstår dig rätt nu - exempel: Windows på en SSD/filsystemdisk och program, spel, med mera på en vanlig SATA-HDD?

Om du nu utförde en formatering på filsystemdisken och dina program, spel ligger kvar på din andra partition så blir det så här. Det finns inga genvägar eller hänvisningar kvar efter din formatering.

Det går nog säkert får bukt med ett partitionsprogram. Men du får nog kanske överväga att formaterar även den andra partitionen där du har dina program, spel på.
Citera
2013-09-20, 15:38
Medlem
sallypros avatar
har allt på samma disk, men olika partitioner! Din teori om att det inte finns några hänvisningar/genvägar kvar till programmen på den ej omformaterade partitionen låter vettig får försöka ta bort allt var för sig om det inte går att lösa med något program!
Citera
2013-09-20, 15:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sallypro
har allt på samma disk, men olika partitioner!

Scenariet ser ut som ovan text.

Har du dessa program, spel liggande som en backup och på en annan HDD/partition?
Citera
2013-09-20, 15:43
Medlem
http://www.geekuninstaller.com/download
Citera
2013-09-20, 15:46
Medlem
Om man installerar om ett operativsystem (ej uppgraderar), så försvinner alla hänvisningar till installerade program.

Du kan inte köra programmen längre, även om de finns kvar fysisk på hårddisken.

Lösningen är att installera programmen igen från början, så kommer de att fungera igen. I vissa fall kan du nog rädda konfigurationsfiler, men annars är det bara göra om det även här.

Däremot har du givetvis kvar alla arbetsfiler och annat.
Citera
2013-09-20, 15:58
Medlem
sallypros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Om man installerar om ett operativsystem (ej uppgraderar), så försvinner alla hänvisningar till installerade program.

Du kan inte köra programmen längre, även om de finns kvar fysisk på hårddisken.

Lösningen är att installera programmen igen från början, så kommer de att fungera igen. I vissa fall kan du nog rädda konfigurationsfiler, men annars är det bara göra om det även här.

Däremot har du givetvis kvar alla arbetsfiler och annat.
det var C: som jag formaterade och installerade om windows på, D: har jag alla spel etc och dem fungerar fortfarande prima? och som jag skrev tidigare så är allt på samma hdd men olika partitioner som ni ser här i texten!
Citera
2013-09-20, 20:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Installerar du om operativsystemet så försvinner givetvis alla kopplingar till program och spel på andra partitioner. Lösningen på problemet är som någon tidigare sa att installera om programmen/spelen på nytt. Oftast upptäcker installationsprogrammet att programmet/spelet redan är installerat och föreslår en reparation.
Citera
2013-09-20, 20:35
Medlem
sallypros avatar
blir till att formatera den andra partitionen! kändes lika bra att börja om på nytt så man slipper allt onödigt skit man inte använder längre tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in