Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-20, 15:13
  #1
Medlem
mjps avatar
Nån som vet vad BNI är för sorts organissation?
Pyramidspel?
seriösa?
Har nån fått nån effekt av att vara med?
Citera
2013-09-20, 16:42
  #2
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Nån som vet vad BNI är för sorts organissation?
Pyramidspel?
seriösa?
Har nån fått nån effekt av att vara med?

Bra fråga. Jag tror inte det, utan att ha undersökt saken närmare.
Min gissning är att affärsidén är att erbjuda kontakter. Nätverkande är 2013 års inneord, oavsett bransch.

Genom att stärka ditt nätverk, stärker du din affärsplattform. Och det ska då leda till bättre business. Kan säkert finnas relevans för vissa branscher, även om det i min mening är lite konstlat, och skapade konstruktioner leder sällan till framgång.

Jag är därför tveksam till affärsidén men kan däremot i nuläget inte se någon pyramidstruktur, ur den klassiska mening du frågar efter.
Citera
2013-09-20, 19:22
  #3
Medlem
mjps avatar
ok iochmed att det kostar ca 9000 per år så undrar man ju lite
Citera
2013-10-10, 15:19
  #4
Medlem
Mr.Swedens avatar
BNI är världens största affärsnätverk och medlemmarna omsätter skapliga pengar på att rekommendera varandra till sina kontakter. I ett bra team med 25 medlemmar ligger det på 3-4 mil per år. Lite amerikanskt, men inte halleluja-köret. Frukost- eller lunchmöte en dag i veckan och närvaroplikt.
Citera
2013-10-10, 19:14
  #5
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
BNI är världens största affärsnätverk och medlemmarna omsätter skapliga pengar på att rekommendera varandra till sina kontakter. I ett bra team med 25 medlemmar ligger det på 3-4 mil per år. Lite amerikanskt, men inte halleluja-köret. Frukost- eller lunchmöte en dag i veckan och närvaroplikt.

Hur ser ersättningssystemet ut?
Citera
2013-10-11, 08:03
  #6
Medlem
mjps avatar
jag blev lite lack på att hotellet vi åt frukost på tog 120 kr a 50 pers det blir6000 gg ca 40 veckor 240 000kr till hotellägaren?? medan jag blir 4800 fattigare plus entren på ca 12500 per år ..men fungerar det så är det små peanuts därför så vill jag gärna höra av nån som varit med
Citera
2013-10-11, 10:25
  #7
Medlem
Man kanske inte kan säga att det är ett pyramidspel, men det gränsar fanimig till det. Och det gäller inte bara BNI utan även många av de andra nätverken.

Jag blev medbjuden som gäst till ett nätverksmöte, och fick 30 sekunder på mig att presentera min affärsverksamhet. Efter mötet kom 2 personer fram till mig och sade att jag har väldigt intressanta produkter: "-Vi vill låta dig träffa ett gäng företagsledare som kommer att ge dig massor av affärer!" var kontentan av det de båda sa. Följaktligen blev jag inbjuden till ett möte veckan därpå, som jag i min naivitet skulle ge mig gott om tid att tala om mina produkter.

Väl där visade det sig att det var ett BNI-möte med exakt samma upplägg som det andra mötet, d.v.s. man fick 30 sekunder på sig att prata inför 20 andra nätverkare som förstås var helt ointresserade.

Och så fungerar det. Alla nätverk har olika krav på de medverkande, men leverans är ett grundkrav. Och med leverans menas antingen att du genererar affärer inom nätverket (vilket är det man vill som medverkande) eller leverans av gäster (vilka sedan bearbetas jättehårt för att bli medlemmar och därmed generera pengar till nätverksföretaget).

Och eftersom många av de som deltar i dessa möten vare sig besitter affärskontakter av värde eller speciellt mkt karisma kan de inte bidra med affärer. Då tvingas de istället dammsuga sitt kontaktnät efter kontakter att släpa med till sina respektive möten.

Såtillvida påminner det absolut om pyramidspel. Definitivt.

En annan sak man skall vara medveten om är att alla som går på dessa nätverksmöten förstås är i "selling mode". Det skall mycket till för att dina 30 sekunder i rampljuset skall locka intresse bland åhörarna. De är där för att sälja sig själva och sina egna produkter/tjänster.

Däremot kan man vara en skicklig affärsman och prata enskilt med den/de som verkar intressanta,
kanske ta ett möte med dem separat, det kan i bästa fall generera något. Men då skall man ha följande i åtanke:

-Du har närvaroplikt, vilket innebär ca 40 halvdagar per år inkl. resor. Har du tid till detta? Har du råd till detta?
-Medlemsavgiften är oftast 10-20.000:-/år. Kan du lägga dem på annan marknadsföring som ger mer?
-Frukosten/lunchen är oftast hutlöst prissatt! Jag har varit gäst hos Arndt´s ett par gånger och de tar över 250:- för en vanlig frukost!!! Det innebär alltså 10.000:- till sett över ett år!
-Är mötena inne i Stockholm och du åker bil tillkommer biltullar och parkeringskostnader på flera tusen per år.

Så jag tackar alltid artigt nej när de ringer och försöker värva mig. Inlåsningseffekten är nog jämförbar med de som sitter fast i MLM-fällan.
Citera
2013-10-12, 09:33
  #8
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullrunkaren
Text.

Lite som jag anade. Jag gissar att företag med redan befintliga starka nätverk och är väletablerade inom sina branscher inte ser behovet med en artificiellt skapad nätverksklubb.

Vill fortfarande veta hur ersättningssystemet ser ut, konkret.
Citera
2013-10-12, 14:15
  #9
Medlem
Remloff; om du med ersättningssystemet avser vad nätverksföretaget, t.ex. BNI, fakturerar så tror jag att det "endast" är årsavgiften + påslag på matkostnaden. Alla ev. affärer skyfflas direkt mellan de medverkande företagen utan extra provision till BNI. Tror jag. Inte tillräckligt insatt dock.

Frågan om kopplingen till MLM är dock intressant, eftersom de nätverk jag gästat alla hade ett flertal medlemmar som sysslade med MLM (Amway, Fitline, Lyoness etc.). Detta gjorde det obehagligt, då dessa människor har en förmåga att krypa under skinnet på en som ny gäst. Man kände sig lite som ett villebråd som skulle indoktrineras.

Idag tackar jag kategoriskt nej till alla inviter till nätverksmöten, tar mer energi än det ger tillbaka.

Därmed inte sagt att det inte finns affärsmöjligheter i det, men det passar inte mig iallafall.
Citera
2013-10-12, 18:33
  #10
Medlem
TeEsErs avatar
Jag tycker att det är knepigt att de bara tillåter ett företag per bransch per område. Oavsett vem jag anlitar så vill jag ju ha bästa jobbet utfört för bästa priset. Har jag bara en möjlighet till kontakt via BNI så blir det ju så att jag automatiskt behöver ta in pris från en "utomstående" aktör också.

/T
Citera
2013-10-13, 19:40
  #11
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullrunkaren
Remloff; om du med ersättningssystemet avser vad nätverksföretaget, t.ex. BNI, fakturerar så tror jag att det "endast" är årsavgiften + påslag på matkostnaden. Alla ev. affärer skyfflas direkt mellan de medverkande företagen utan extra provision till BNI. Tror jag. Inte tillräckligt insatt dock.

Frågan om kopplingen till MLM är dock intressant, eftersom de nätverk jag gästat alla hade ett flertal medlemmar som sysslade med MLM (Amway, Fitline, Lyoness etc.). Detta gjorde det obehagligt, då dessa människor har en förmåga att krypa under skinnet på en som ny gäst. Man kände sig lite som ett villebråd som skulle indoktrineras.

Idag tackar jag kategoriskt nej till alla inviter till nätverksmöten, tar mer energi än det ger tillbaka.

Därmed inte sagt att det inte finns affärsmöjligheter i det, men det passar inte mig iallafall.

Nja, jag tänkte mer på ersättningssystemet för medlemmar. Om de nu tjänar skapliga pengar på att rekommendera andrq till nätverket.
Intressant att det fungerar som en plattform för omdiskuterade MLMs.
Citera
2013-10-14, 09:43
  #12
Medlem
Nej medlemmarna tjänar inga pengar på att dra in andra medlemmar. Det är ju det som gör affärsidén så lysande sett ur nätverksföretagets synvinkel:
-Medlemmarna är tänkta att leverera affärer till de andra medverkande
-De flesta medlemmar bidrar sällan med affärer vilket gör att de istället satsar på
att bidra med "gäster" till nätverksmötena. Lite för att döva sitt dåliga samvete över att de inte bidragit med några affärer.
-Gästerna bearbetas sedan stenhårt av nätverksföretaget så att de går med, och på sikt bidrar med fler gäster = fler medlemmar.

Alltså kan sägas att nätverksföretaget tjänar pengar vilket som:
-Bidrar du med affärer får nätverket gott rykte = fler medlemmar.
-Bidrar du med gäster blir det fler medlemmar på sikt.
-Dessutom säkert ett bra överskott på frukostar och luncher!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback