2005-06-30, 12:37
Medlem
exerds avatar
Är det olika straff på försök till mord och mord?

T.ex. Om jag skjuter en person som sedan klarar sig med hjälp av olika operationer. Får jag då lika långt straff som om personen inte hade gått att rädda?

Jag personligen tycker att ett avfyrat skott är alltid ett avfyrat skott, alltså ska även straffen vara lika hårda.

/Exerd
Citera
2005-06-30, 12:43
Medlem
Renegades avatar
Mord och mordförsök är skilda brottsrubriceringar. Så svaret på din fråga är ja.

Det funkar åt andra hållet också. Om du misshandlar någon allvarligt, och de senare avlider, blir brottsrubriceringen allvarligare.
Citera
2005-06-30, 13:06
Medlem
Terumos avatar
Det är livstid på mord, men inte på mordförsök.
Man kan komma billigare undan oxå, känner en som var med vid ett uppmärksammat mord för några år sen. Han fick livstid i tingsrätten men hovrätten sänkte det till 10 år, lite konstigt då jag visste när vi var unga att den grabben kommer skjuta ihjäl nån förr eller senare.

Nu är jag inte helt säker, men dör en person efter vid exempelvis ett skottdrama så tror jag att brottsrubriceringen ändras till mord.

OT : han jag känner hade på nåt sätt lyckats få vapenlicens, det är det alldeles för lätt att få
Citera
2005-06-30, 15:31
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd

T.ex. Om jag skjuter en person som sedan klarar sig med hjälp av olika operationer. Får jag då lika långt straff som om personen inte hade gått att rädda?

Jag personligen tycker att ett avfyrat skott är alltid ett avfyrat skott, alltså ska även straffen vara lika hårda.

/Exerd

Det är samma straffskala för mord och försök till mord (dvs. livstid kan utdömas för mordförsök). Dock så har man i praxis aldrig utdömt särskilt höga straff för mordförsök och det beror på att det finns en straffmätningsbestämmelse som tillåter rätten att understiga minimistraffet för fullbordat brott i de fall som det enbart rör sig om ett försöksbrott.
Citera
2005-06-30, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renegade
Mord och mordförsök är skilda brottsrubriceringar. Så svaret på din fråga är ja.

Det funkar åt andra hållet också. Om du misshandlar någon allvarligt, och de senare avlider, blir brottsrubriceringen allvarligare.

Det är dock inte nödvändigt att någon döms för mord bara för att offret dör till följd av till exempel en misshandel. Det kan lika gärna bara bli grov misshandel, dråp eller vållande till annans död.
Citera
2005-06-30, 18:25
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd

/Exerd

om du skjuter honom i huvudet o han dör
kommer du att dömas för mord

men om du skjuter honom i benet o han dör
tror det blir dråp, grovmishandel eller nåt
man döms iaf inte för mord
Citera
2005-06-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
om du skjuter honom i huvudet o han dör
kommer du att dömas för mord

men om du skjuter honom i benet o han dör
tror det blir dråp, grovmishandel eller nåt
man döms iaf inte för mord

Det handlar inte om vart du träffar. Det handlar om vilket uppsåt du hade. Du döms i regel för mord om du uppsåtligen skjuter någon i huvudet så att denne dör. Dråp blir det om man kan finna någon "förmildrande omständighet" som talar för att du plötsligt ville ha ihjäl personen.

Som juridik genierna brukar säga. TÄNK PÅ UPPSÅTET
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in