2013-09-20, 00:11
Medlem
Diamondgrits avatar
Ok, kanske inte rätt forum, men jag tänkte att folk som kan mycket om mat borde veta detta.

Mitt problem är att jag köpt ett glaslock till en stekpanna, rätt stort typ 29 cm diameter, fabrikat Tefal. Det är bra, men av någon anledning svårt att diska av. Hur man än håller på så är det klägg kvar som inte går bort. Fettet fastnar på glaset och går inte bort oavsett hur jag gör. Så... Hur gör man? Vad ska jag göra för att få den ren?

Har bara testat med varmt vatten och diskmedel hittills, diskborste och gnugga lite med svamp, men det hjälper som sagt inte.
Citera
2013-09-20, 00:25
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Olika diskmedel fungerar olika bra. Vilket märke använder du?
Citera
2013-09-20, 00:35
Medlem
ManJuices avatar
Det gäller att spola med varmvatten direkt efter tillagning, annars finns risken att matresterna etsar sig fast i glaset och blir svår att få bort.

Varför inte använda diskmaskin för sådana lock?
Citera
2013-09-20, 00:44
Medlem
Copterss avatar
En vända i närmaste diskmaskin och locket är garanterat fritt från fett. Så ska nästan alla Tefals produkter hanteras. Annars så får du ta en disksvamp, diskmedel av märke "Yes" samt varmare vatten. Fast det tar längre tid än mitt första förslag.
Citera
2013-09-20, 02:09
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Olika diskmedel fungerar olika bra. Vilket märke använder du?
Jag använder Yes.

Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Det gäller att spola med varmvatten direkt efter tillagning, annars finns risken att matresterna etsar sig fast i glaset och blir svår att få bort.

Varför inte använda diskmaskin för sådana lock?
För att jag inte har en diskmaskin! Ska komma ihåg det där med att skölja direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Copters
En vända i närmaste diskmaskin och locket är garanterat fritt från fett. Så ska nästan alla Tefals produkter hanteras. Annars så får du ta en disksvamp, diskmedel av märke "Yes" samt varmare vatten. Fast det tar längre tid än mitt första förslag.
Ja det är ju typ det jag gjort... Det blir till att göra det ännu mer då. Eller att köpa diskmaskin.

Tack allihop
Citera
2013-09-20, 08:52
Medlem
plaskets avatar
Yes, varmvatten och Svinto, det löser allt.
Citera
2013-09-20, 10:51
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasket

Svinto kommer troligen att repa glaset, men fettfläckarna lär försvinna.
Citera
2013-09-20, 11:46
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasket
Svinto vet jag inte... Det känns som att förlora vitsen med glaslock om man repar sönder det, haha. Tack i alla fall.
Citera
2013-09-20, 16:44
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Svinto vet jag inte... Det känns som att förlora vitsen med glaslock om man repar sönder det, haha. Tack i alla fall.
Svinto repar inte så länge det löddrar. =)

Prova annars att blötlägga det i hett vatten med diskmedel innan du diskar men sen är det lättare om du helt enkelt håller efter det regelbundet direkt efter matlagningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in