• 1
  • 2
2013-09-19, 16:10
Medlem
Lt-Swedes avatar
Ibland stöter man på folk som verkar vara väldigt stolta över att vara ifrån Sverige. Argument som vikingaförfäder, att vara vit=bäst, Sverige är ett fritt land etc. kan vara någon av deras anledningar till stoltheten.

Personligen förstår jag inte varför man skulle vara stolt över att vara ifrån Sverige, eller något annat land för den delen.
Bör inte stolthet bottna i att man har uppnått någonting? Att man har lyckats uppnå någonting som kräver någon form av extraordinär ansträngning över en viss tid.
T.ex. kan jag känna mig stolt över mina träningsresultat när jag växer eller blir starkare, att jag lyckats få bra betyg i någon kurs m.m.

Men stolthet över att vara svensk? Inget för mig.
Det är inte någonting jag kämpat för att uppnå och ej heller någonting jag har kunnat styra över; jag hade ju lika gärna kunnat födas i Afrika eller var som helst.
Jag vill dock påpeka att jag är glad och tacksam över att jag är född i Sverige p.g.a. det är så pass bra land som det är (oavsett vad alla i I&I vill få det att låta som).

Vad säger ni? Är ni stolta över att vara svenskar och isåfall varför?
Citera
2013-09-19, 16:17
Medlem
kalkys avatar
Klart att man är stolt för att man är svensk. Men skulle absolut vara lika stolt om jag kom ifrån ett annat land.
Citera
2013-09-19, 16:27
Medlem
Fast människan är ju inte en atom. Sverige är en stor del av dig. Det liksom griper in i dig som människa.

Och när du säger att du är stolt när du tränar. Av vad, din målmedvetenhet? Men är det du eller kommer den någonstans ifrån? Kanske påverkas du rentav av alla möten du haft med människor i den aspekten.

En människa både bryter ut utanför sig själv och bryter in. Man är inte hermetiskt sluten. Det är väl inte märkligt att en förälder är stolt över sitt barn, så mycket av en själv finns i barnet. Och det omvända gäller också, för barnet ger föräldern mening. Gör du detta lite större kan du få samma känsla vad gäller nationen, för den fostrar dig också, och du ger tillbaka genom att vara en del av den. Så du känner stolthet över nationen för den är en del av dig själv, den har flutit in i dig. På samma gång flyter en del av dig ut i nationen.

Hänger du med vad jag menar? Det är detta många inte greppar.

Några ord av John Donne:

Citat:
Ingen människa är en ö, hel och fullständig i sig själv; varje människa är ett stycke av fastlandet, en del av det hela. Om en jordklump sköljs bort av havet, blir Europa i samma mån mindre, liksom en udde i havet också skulle bli, liksom dina eller dina vänners ägor; varje människas död förminskar mig, ty jag är en del av mänskligheten. Sänd därför aldrig bud för att få veta för vem klockan klämtar; den klämtar för dig.
Citera
2013-09-19, 16:28
Medlem
alrajts avatar
Ja det är jag väl, men skulle vara coolare om jag var Mexikanare eller nått sånt, mer respekt.
Citera
2013-09-19, 16:31
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrajt
men skulle vara coolare om jag var Mexikanare eller nått sånt, mer respekt.
Är 60 000 mord på 5 år coolare?

Jag är stolt att vara svensk. Inte stolt över hur mitt land ser ut för tillfället.
Citera
2013-09-19, 16:32
Medlem
Nej.
Citera
2013-09-19, 16:37
Medlem
fakkuehhs avatar
Bott i en stor stad långt bort från Stockholm. Träffar folk hela tiden från hela världen. Alla yttrar superlativer om Sverige och svenskar mörkhyad som full blodig svensk.
Men samtliga vet om att invandrings politiken är fucked. Död åt tråd skaparen! han är en imbicil!
Citera
2013-09-19, 16:53
Medlem
Jag är stolt över att vara svensk eftersom jag älskar mitt land och känner mig lyckligt lottad som föddes här. Tänk om man tex skulle fötts och bo i Irak eller Pakistan, nej hua fyfan hemska tanke.

Det handlar inte om att jag vill visa/skryta att jag är stolt osv utan om att jag verkligen är genuint jävla glad att jag hamnade i Sverige av alla länder. Man kunde lika gärna ha dragit nitlott och hamnat i ett krigsdrabbat land.

Sverige i mitt hjärta.
Citera
2013-09-19, 17:18
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Inte över att vara svensk, det kan inte gärna ta äran för.

Men jag är genuint stolt över Sverige och vår kultur - flaggan hänger ute året runt hos mig. Våra ideal anser jag vara ädlare och mer konstruktiva än många andra kulturers. Jag är väl medveten om att vi precis som andra länder har mörka episoder, samt att det förmodligen finns ytterst få som levt här sedan vikingatiden. Men Sverige och Skandinavien har en historia av jämlikhet, sekularisering, självkritik och inbördes empati som är ovanlig i andra länder.

Skulle kunna skriva en uppsats om frågan, den är väldigt djup. Men ytterst handlar det för mig om den inneboende attityden hos svenskar att man trivs här. En vacker sommardag är det grönt överallt, till och med i vår huvudstad, och ingen privatperson eller företag har stulit rätten att beträda den ifrån oss. Sverige är det svenska folket, vi som valt att bo här, valt att betala skatt och väljer att stanna trots att vi kan flytta när vi vill. Att man sedan struntar i att fira nationaldagen eller anordna militärparader betyder ingenting, sådant är bara tomma ritualer. Vi är en stabil, gammal nation med en enad befolkning som alla är överens om att vårt land är underbart - det är patriotism.
Citera
2013-09-19, 18:26
Medlem
Inte att vara Svensk direkt - nej. Men att vara utav vit hudfärg får ju sägas vara tacksamt. Eftersom det är den standarden som gäller i landet (tills år2038 enl A. Breivik)

Jag vill att TS skall veta att många genuina Svenskar - lever bredvid samhället - på ett sätt som SÄPO endast skulle kunna ana.

Senaste jag läste på textTV (SVT) var att arbetsförmedlingen skulle anstränga sig MERA för att få "idioter"/invandrare i arbete.

Jag kan som gräsrot berätta att invandrare redan idag prioriteras på ett sätt som strider emot varje vettig människas logik och samtliga svenska lagar om att man "ska behandlas lika"

Dra lärdom av: Regeringen "inför" negrar medvetet "i habitatet" ibland trasproletariatet=kamp om pengarna=lägre löner=profit
Citera
2013-09-19, 19:40
Medlem
Jag är stolt över saker jag själv har åstadkommit, jag är formad av människor i min omgivning (svenskar), så jag är formad av Sverige. Stolt svensk med andra ord!

Är det verkligen dina egna tankar det där? Låter som någon, eller något har infekterat dig.
Citera
2013-09-19, 19:43
Bannlyst
aa jag är stolt över mig själv, men skäms för regeringen och alla politiker som förstör min image utåt i världen. =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in