• 2
  • 3
2013-09-20, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnabolicH2O
Ingen här tar dig seriöst. Du har absolut ingenting att tillföra.

Du är ett knarkande litet äckel som tror sig blivit poet efter en svamptripp.

Läs SFI och kom tillbaka när du är rationell och kan skriva korrekt svenska.

Lol.
Jag är den jag är, med dina tankar om mig.
Problemet är väl att jag inte brukar narkotika, ens mediciner.
Dock dricker jag lite mer än vatten ibland.

Du skriver att ingen tar mig serriöst,
Jag antar att du frågat de som du beskriver.
Troligen inte...

Poet ?
Jag är ibland i livet en poet... gör lite tankar om verkligheten som ter sig konstiga som sammanfattning.

Rationell ?
Nej, jag vill minst av allt vara rationell.
Logiken är det jag hatar som pesten.

Narkotika med irrationella tankar är inte verklighet ?
Vilka tankar är verkligheten?
Flum är din/andras bedömning och förståelse.
Senast redigerad av peertop 2013-09-20 kl. 15:10.
Citera
2013-09-22, 05:59
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Rationell ?
Nej, jag vill minst av allt vara rationell.
Logiken är det jag hatar som pesten.
Och därför anses du vara flummig och borde inte anse att flum är något negativt eftersom flum är motsatsen till logik och det tillhörande begreppet rationalitet. Du borde alltså vara stolt över att kallas flummig. Men använder man sig inte av logik när man bygger meningar eller presenterar åsikter så är det stor risk att läsarna inte förstår vad man säger eller vill komma fram till.

Många anser att den nuvarande skolan är flummig. Det beror på att den fokuserar på sådant som inte alltid ger ett mätbart resultat. Vikten av grupparbeten är ett exempel på detta, meningen är bland annat att forma människor som kan arbeta tillsammans i grupp och som kan få förståelse för att människor faktiskt tänker olika. Att man har tagit till sig dessa färdigheter och kunskaper är omöjligt att testa på ett prov. Och kan man inte få något på svart och vitt är det inte säkert att det är av nytta, därför ses det inte som rationellt.
Senast redigerad av OneUp 2013-09-22 kl. 06:03.
Citera
2013-09-22, 09:31
Medlem
Nesrals avatar
Att vara flummig är att vara intellektuellt oredig. Åsikten om en annan persons grad av flummighet är subjektiv.

Ett exempel på subjektivitet: Du har din åsikt om vad flum är, jag har min åsikt om vad flum är. Våra båda åsikter behöver inte vara lika.
Citera
2013-09-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Och därför anses du vara flummig och borde inte anse att flum är något negativt eftersom flum är motsatsen till logik och det tillhörande begreppet rationalitet. Du borde alltså vara stolt över att kallas flummig. Men använder man sig inte av logik när man bygger meningar eller presenterar åsikter så är det stor risk att läsarna inte förstår vad man säger eller vill komma fram till.

Många anser att den nuvarande skolan är flummig. Det beror på att den fokuserar på sådant som inte alltid ger ett mätbart resultat. Vikten av grupparbeten är ett exempel på detta, meningen är bland annat att forma människor som kan arbeta tillsammans i grupp och som kan få förståelse för att människor faktiskt tänker olika. Att man har tagit till sig dessa färdigheter och kunskaper är omöjligt att testa på ett prov. Och kan man inte få något på svart och vitt är det inte säkert att det är av nytta, därför ses det inte som rationellt.

Jag besitter en rätt bra förmåga i att tänka logiskt. (när jag vill)
Jag väljer dock ofta att mer uttrycka mina känslor än det som är logiskt rätt.
Jag anser inte att min intuition med känslor är flummiga.
Orden jag säger speglar ibland tillståndet av intuition.
Så det blir rätt ur min logik i att beskriva hur världen ser ut.

Heh,
Håller med dig i att flum är ett begrepp som passar in även i skola som logik
(jag är övertygad om att logik är flum med vackert ansikte).
För jag ser logik lite som lathets flum... allt ska vara så ja eller nej.
Senast redigerad av peertop 2013-09-23 kl. 14:07.
Citera
2013-09-23, 14:18
Medlem
Flum.
Kanske något är flum när det uttrycks på ett vis som andra inte förstår.
Man har själv inte orden för att beskriva, och gör ett tafatt försök.

En erfarenhet jag har ur livet är,
Känner jag starkt för något, rätt som fel.
Så kan jag lätt övertyga folk om varför jag har rätt eller fel.

Engagemanget är viktig för att klassificera bort flum.
Fast egentligen kan premissen vara flummig och ändå blir den logiska tolkningen rätt,
beroende på engagemang och målmedvetet bearbeta in vad andra ska tro på.
Det är inte svårt att övertyga folk. Tänk dig då vad media eller politiker, som når ut till så många, kan göra med sitt flum. Dom gör flum till verklighet.

Hur övertygar man folk ?
Senast redigerad av peertop 2013-09-23 kl. 14:29.
Citera
2013-09-28, 11:33
Medlem
Nesrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
...

En erfarenhet jag har ur livet är,
Känner jag starkt för något, rätt som fel.
Så kan jag lätt övertyga folk om varför jag har rätt eller fel.

....

Hur övertygar man folk ?

Nja, av den erfarenhet jag har av dig genom att läsa dina kommentarer i detta forum så tror jag att du inte lyckas övertyga folk om varför du har rätt eller fel. Jag tror bara det istället är så enkelt att folk tröttnar. Du tycks hela tiden använda dig av argumentationstekniken att be andra definiera olika saker. Det vill säga i följande sekvens:

Du skriver något konstigt.
Någon skriver ett bra svar till dig, som förklarar bättre än du lyckas med.
Du svarar genom att be personen definiera vad denne menar med de olika orden som använts.
Någon skriver ett bra svar till dig, som förklarar ordens innebörd och definition.
Du svarar genom att be personen definiera vad denne menar med de olika orden som använts.
.... etc.

Det blir en evighetsloop, och tillslut tröttnar personerna som försöker förklara för dig, eftersom du bemöter allt på samma sätt. Observera att när personer ger upp hoppet om att kunna förklara något för dig så bör det inte likställas med att du "lätt övertygar folk om varför du har rätt eller fel".
Senast redigerad av Nesral 2013-09-28 kl. 11:35.
Citera
2013-09-28, 15:30
Medlem
Flum är vad folk brukar kalla mina inlägg när de inte förstår dom.
Citera
2013-09-29, 21:21
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Flum är ett ofullständigt resonemang eller intellektuell oskärpa. Många förväxlar "flum" med en särskild estetik eller med särskilda värderingar (gärna på vänsterkanten, eller religiösa föreställningar), men flum förekommer överallt där man inte gör sin hemläxa och tänker igenom saker ordentligt. När man inte går igenom saker grundligt.
När man börjar på universitetet får man lära sig vetenskaplig metod, en massa arbete man gör innan man "skrider till verket" med ett arbete för att undvika att det blir just...flum.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in