• 1
  • 2
2013-09-18, 14:44
Medlem
Sobelles avatar
Vilket alternativ är bäst, P-stav eller P-piller? Dela gärna med dig av dina åsikter och erfarenheter.

Jag är 18 år och har ett förhållande sedan ett par månader tillbaka. Jag har aldrig använt något skydd innan. Men jag känner att det kan vara dags för det nu innan det händer mig något jävligt onödigt. Jag har delade tankar angående p-stav & p-piller.

Vissa säger att p-stav syns och att det gör ont att sätta in, och att om man får mens så varar den i veckor, medan andra säger att p-piller är de sämre valet. Kanske är minipiller bättre? Vad vet jag,

Berätta gärna era åsikter!
Citera
2013-09-18, 14:52
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Det är väldigt individuellt hur man reagerar.

Biverkningar kan man råka ut för vilket man än väljer, men om jag vore du skulle jag testa med p-stav först.
Man får bedövning när den ska in eller ut och tar inte bedövningen direkt så får man mer tills det inte känns alls.

Första gången jag provade p-staven försvann mensen i två-tre år. Andra gången blev det precis tvärtom.

Så du ska absolut testa, fungerar det inte får du byta preventivmedel.

Det skiljer också mellan olika p-piller, så det finns ingen annan utväg än att prova sej fram tills man är nöjd.
Citera
2013-09-18, 14:55
Medlem
Pokkass avatar
Jag har bara använt p-piller, och det har funkat klockrent för mig, inga problem under 10 år.
Det jag tycker är guld med pillren är att jag kan välja att skjuta eller hoppa över mensen om jag vill det.

Minipiller får man väl oftast bara om någon i släkten haft drabbats av proppar?

Sen kan man väl ta sig en funderare på huruvida det är nyttigt för en att trycka in massa hormoner i kroppen under längre tid, men det är ju en annan diskussion!
Citera
2013-09-18, 15:00
Medlem
Jag skulle börja med att ta p-piller eftersom de är lite lättare att sluta med än att utföra en operation för att ta bort p-staven.

Börja med p-piller och se hur de påverkar dig, om du gillar de osv. Om du inte är nöjd kan du ju testa P-stav.
Citera
2013-09-18, 15:04
Medlem
Sobelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokkas
Sen kan man väl ta sig en funderare på huruvida det är nyttigt för en att trycka in massa hormoner i kroppen under längre tid, men det är ju en annan diskussion!

Menar du pstaven då? eller ppiller?
Har också funderat på hur nyttigt det är att trycka i sig en massa piller, vet dock inte hur pstav fungerar riktigt. MEN... -> det som verkar mest konstigt i mitt huvud är hur någonting kan göra så kroppens naturliga mens försvinner, och hur nyttigt det kan vara..? då citerar jag till pstaven. eftersom mensen försvinner helt!
Citera
2013-09-18, 15:21
Bannlyst
Nu har jag ju ingen vagina så kanske ska hålla käft men kopparspiral eller hormonspiral är det som funkat bäst och gett minst biverkningar med dom jag talat med men det kanske inte är något alternativ?
Citera
2013-09-18, 15:21
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobelle
Har också funderat på hur nyttigt det är att trycka i sig en massa piller, vet dock inte hur pstav fungerar riktigt. MEN... -> det som verkar mest konstigt i mitt huvud är hur någonting kan göra så kroppens naturliga mens försvinner, och hur nyttigt det kan vara..? då citerar jag till pstaven. eftersom mensen försvinner helt!

Det är hormoner i p-staven.

Nej, det är inte farligt att vara utan mens och ägglossning.

Ibland när man ammar händer det att mensen försvinner under tiden och en del ammar i flera år, så det är nog naturligt.

En del forskare tycker tom att det är onaturligt att ha mens varje månad och att vi borde amma längre för att slippa den.
Citera
2013-09-18, 15:24
Medlem
Pokkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobelle

Både p-stav och p-piller tillför hormoner!
Citera
2013-09-18, 15:34
Medlem
Jag skulle satsat på hormonfritt. Det är definitivt inte hälsosamt att trycka i sig en massa hormoner varken via spiral, stav eller piller. Själv äter jag så kallade minipiller men tror inte att det är så hälsosamt heller. Har nästan ingen mens under tiden och när jag slutade en period så tog det ca 3månader innan mensen kom tillbaka. Skulle råda dig till att gå till en ungdomsmott. beroende på hur gammal du är och fråga, sen är det bara att köra på det som funkar bäst för dig, man vill ju inte vara utan sex och att hålla på med kondom i ett förhållande är typ tortyr. Men kolla upp hormonfria alternativ också, så är det mindre risk att sexlusten försvinner.

För övrigt får de flesta tillbaka mensen inom det första året efter förlossningen oavsett amning eller ej.
Citera
2013-09-18, 15:37
Medlem
Katzyns avatar
Fördelen med P-stav är att du slipper tänka på att passa tider och att den inte påverkas om du blir sjuk. Så ont gjorde det inte att det är nått att böla över. Nackdelen är att mensen blir oregelbunden, du vet inte när den kommer eller hur länge den varar, och kan inte styra den. Å andra sidan har jag haft mindre biverkningar av staven, första gången jag började med p-piller blev jag deprimerad av dem...
Citera
2013-09-18, 15:37
Medlem
Pokkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Nu har jag ju ingen vagina så kanske ska hålla käft men kopparspiral eller hormonspiral är det som funkat bäst och gett minst biverkningar med dom jag talat med men det kanske inte är något alternativ?

Kopparspiral är ju definitivt att föredra, men kruxet är att dom inte brukar vilja sätta in spiral innan man fått barn. Nu förutsätter jag bara att TS inte har barn ännu då hon skrev att hon bara är 18år.
Citera
2013-09-18, 15:56
Medlem
Friggas avatar
Det finns ju ett preventinmedel som heter Nuva Ring, och det är en ring som sätts in i slidan i tre veckor för att sedan tas ut en vecka för mens. Jag har haft denna nu i ca sex månader och den har passat utmärkt. Under dessa tre veckor kan du också ta ut den i tre timmar om man te.x ska ha sex eller något för att sedan stoppa in den igen.
Denna passar bra till dem som inte vill sätta in en stav eller äta tabletter varje dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in