• 1
  • 2
2013-09-18, 00:58
Medlem
Flashshits avatar
Tänkte bjuda på ett recept på en lyckad laddning till .30 Luger.

Hylsa: Laupa .30 Luger
Kula: S & B's FMJ Strela 7,62x25 Tokarev, 85 grs, dia. .310
Primer: Federal SP
Krut: VV 340, 5.5 grs
OCL: 29,95mm

Håller innertian på 25m i en gammal nojja...
Citera
2014-10-19, 23:57
Medlem
Skunken666s avatar
Ett 9x19 recept:

Kula: SM-Kulan 115gr http://www.wange.com/Pe/article_pres...e_nr=SM9-115AP
Crimp: factory crimp
Hylsa: Geco 9mm Luger
Krut: VV 340 4,8gr
Primer: Federal small pistol
COL: 28mm

Detta ger ur en 5"pipa ganska exakt faktor 120.
Citera
2018-10-17, 13:40
Medlem
Hornady.com
Vihtavuori.com
Hur mycket laddrecept som helst
Citera
2018-10-17, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proudinfidel
Hornady.com
Vihtavuori.com
Hur mycket laddrecept som helst

Nja det är väl max och min laddningar. Om man ska få lite precision så gör det inget om man får till ett bra recept. Sen så är det inte alltid att det som funka i ett vapen är lika bra i ett annat.
Citera
2019-02-24, 01:05
Medlem
Vad säger handladdaren om crimping av 9mm - tummen upp eller tummen ner? Motivera varför och i vilket slags skytte, om det styr valet.

En lös tanke är att det inte är önskat - dåligt eller helt enkelt onödigt - vid precisionsskytte, men har en roll i taktiska sammanhang och kanske i dynamiskt skytte.
Citera
2019-02-24, 10:34
Medlem
Perfect10s avatar
Du måste ha crimp, frågan är bara hur mycket. Det skiljer på taper och roll crimp.
9x19 använder taper, då handlar det bara om att återställa munnen efter den tidigare expanderingen. 90 grader mellan kula och hylsvägg eller så-mycket-som-möjligt-utan-att-kulan-påverkas. Resten är en smaksak.
Citera
2019-02-24, 18:09
Medlem
Crimp är inget man MÅSTE ha. Man använder det för att höja trycket eller för att säkerställa att kulen behåller sin position i hylsan. I de flesta fall så sitter kulan tillräckligt bra för att man inte ska behöva crimpning. Det kan behövas i en del hårt laddade magnumkalibrar. Men du kan testa detta genom att försöka trycka ner kulan i hylsan med en viss vikt och om den inte rör sig så är det ok. Tyvärr så vet jag inte hur mycket tryck man bör ha för varje enskild kaliber. Att crimpa när man använder bly kula eller pläterad kula kan göra att det sitter lösare då bly inte fjädrar som mässing.

Här kan du läsa lite mer.

crimphttps://arnenohlberg.wordpress.com/2005/06/16/krympning-av-hylsor/

Ps jag laddar 308w till repeter och halv automat samt 9mm och jag har aldrig crimpat. Jag har heller inte haft kulor som flyttar sig eller andra problem
Citera
2019-02-24, 19:10
Medlem
Perfect10s avatar
Gevärspatroner kan man crimpa och liknar isf principen roll crimp om än inte helt identiskt. Själv crimpar jag inte patroner till gevär. Kulorna ska dessutom isf ha rilla för det.
Vid laddning av gevärspatroner förlitar man sig på neck tension medans pistolpatroner vidgas sk flair för att sätta kulan.

Denna flair måste återställas (edit: med taper crimp) för att hylsväggarna ska bli raka och parallella enligt spec (9x19 är kilformad, 45 rakväggig) då patronen headspacar på den kanten. Så man måste crimpa, om än lite, för att dels patronen ska kunna mata säkert men även för att kulan verkligen sitter fast och inte kan tryckas längre ner i hylsan.

Edit: Andvänder du crimp för tryckjustering har du inte bara missförstått crimpens funktion, du är inne på något som är direkt farligt med snabbare krut.

Magnumpatroner använder roll crimp och har dessutom en rand-hysla som headspacar på flänsen.
Senast redigerad av Perfect10 2019-02-24 kl. 19:19.
Citera
2019-07-31, 17:10
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Vad säger handladdaren om crimping av 9mm - tummen upp eller tummen ner? Motivera varför och i vilket slags skytte, om det styr valet.

En lös tanke är att det inte är önskat - dåligt eller helt enkelt onödigt - vid precisionsskytte, men har en roll i taktiska sammanhang och kanske i dynamiskt skytte.

9x19 skall egentligen ej ha crimp, därför använder jag en löst ställd factory-crimp bara för att återställa rätt form på hylsan. Då jag använder en Dillon 650XL (för masstillverkningen) med både kul och hylsmatning så kräver den att jag har lite "tratt" på hylsan för att den skall lämna kulan på plats i hylsan på ett acceptabelt sätt, och denna "trattning" måste sedan återställas.
En annan sak är att jag försöker att använda mina egna tomhylsor (som jag skjutit i det vapen jag sedan laddar om dem för), då kan man köra ett minimum av kalibrering på hylsorna.
Senast redigerad av Skunken666 2019-07-31 kl. 17:32.
Citera
2019-07-31, 17:30
Medlem
Skunken666s avatar
Man kan göra en reflektion ang. denna tråd.

Tråden har funnits i nästan 6år.
Med tanke på hur många "experter" på vapen det finns här på Flashback, de som alltid brukar poppa upp och yttra sig om vilka vapen som är bäst, som man måste ha osv. osv., så är det väldigt märkligt att det på 6år endast inkommit 2st recept på laddningar.
Man får nästan känslan av att de som brukar yttra sig har fått sina "kunskaper" genom div. tv-spel...

Några få skribenter undantagna, de som faktiskt vet vad de skriver om.
Citera
2019-07-31, 17:50
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Man kan göra en reflektion ang. denna tråd.

Tråden har funnits i nästan 6år.
Med tanke på hur många "experter" på vapen det finns här på Flashback, de som alltid brukar poppa upp och yttra sig om vilka vapen som är bäst, som man måste ha osv. osv., så är det väldigt märkligt att det på 6år endast inkommit 2st recept på laddningar.

På gott och ont. De som vet vad de håller på med behöver inga recept och de som inte vet vad de håller på med bör inte bli lockade till att ta några dumma genvägar heller.

Personligen har jag aldrig förstått vad recept-trådar ska kunna ge då vapen skiljer sig för mycket.
Citera
2019-07-31, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
På gott och ont. De som vet vad de håller på med behöver inga recept och de som inte vet vad de håller på med bör inte bli lockade till att ta några dumma genvägar heller.

Personligen har jag aldrig förstått vad recept-trådar ska kunna ge då vapen skiljer sig för mycket.

Jag tycker det är toppen att läsa recept på 9mm laddningar då jag laborerar väldigt mycket med det själv.
Visst skiljer sig de flesta vapen men tips är alltid trevligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in