2013-09-17, 23:29
Medlem
Ett gångjärn till en köksskåpsdörr gick av, så jag har ett hål som är pluggad av en avbruten gjutjärnsskruv. Hur skall jag göra för att bli av med den?

Se bild
http://s16.postimg.org/eaxdccotv/IMG_0983.jpg
Citera
2013-09-17, 23:39
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Är den nog grov för att använda en "grispitt"?

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...d_T-wrench.jpg
Citera
2013-09-17, 23:49
Bannlyst
Jag brukar ta bort delen som sitter kvar i luckan, spackla hålen och borra nya ca. en centimeter ifrån de gamla.
Citera
2013-09-18, 00:20
Medlem
NewNicks avatar
Beror lite på hur dörren ser ut, men själv hade jag tagit en dorn och hamrat in den avbrutna delen ännu länge in i skåpdörren och därefter skruvat in en ny dörrhållare i det gamla hålet (använd rikligt med trälim på det gångjärn du skruvar in).
Citera
2013-09-18, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewNick
Beror lite på hur dörren ser ut, men själv hade jag tagit en dorn och hamrat in den avbrutna delen ännu länge in i skåpdörren och därefter skruvat in en ny dörrhållare i det gamla hålet (använd rikligt med trälim på det gångjärn du skruvar in).

Ok tack, om gångjärnet har en diameter på 5, skall jag också borra hållet 5 mm?
Citera
2013-09-18, 22:50
Bannlyst
Jag jobbar med sånt här. Har fixat massa dörrar och vet att det är det bästa sättet som jag beskrev. Finns inga genvägar om det ska hålla.
Citera
2013-09-19, 21:00
Medlem
Milwaukees avatar
Lite svårt att se på bilden, fokus ligger ju på en påse socker!

Vålda för i helvete inte in den, då spräcker du skåpsidan. Förutsatt att den är gängad i hålet kan du borra ett litet hål mitt i bulten och knacka i en torxbits (hålet kan vara nån halv mm mindre än vad bitsen är) och skruva sedan ut den baklänges. Samma grundtanke som Carl Hamiltons förslag men du slipper handla grispitten.

Citat:
Ursprungligen postat av bohmmen
Jag jobbar med sånt här. Har fixat massa dörrar och vet att det är det bästa sättet som jag beskrev. Finns inga genvägar om det ska hålla.
Alltid trevligt med folk som anser att dom vet bäst
Citera
2013-09-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Lite svårt att se på bilden, fokus ligger ju på en påse socker!

Vålda för i helvete inte in den, då spräcker du skåpsidan. Förutsatt att den är gängad i hålet kan du borra ett litet hål mitt i bulten och knacka i en torxbits (hålet kan vara nån halv mm mindre än vad bitsen är) och skruva sedan ut den baklänges. Samma grundtanke som Carl Hamiltons förslag men du slipper handla grispitten.

Var hittar man en sådan bits man kan knacka in?
Citera
2013-09-19, 22:46
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TabascoXXX
Var hittar man en sådan bits man kan knacka in?
Sådana hittar du på Clas Ohlson, Bauhaus, Jula osv eller en järnaffär om du räkar ha en sådan i närheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in