2013-09-17, 21:43
Medlem
Hejsan!

Är så att jag vill ta ett lån på ca 5000:- med möjlighet att betala månadsvis. Behöver detta för att jag naturligtvis drog ett sms lån då jag var utan inkomst förra månaden för att klara av månaden och nu vill jag betala av den innan den lägger sig och drar på sig den skyhöga räntan. Vart kan jag vända mig till detta?

Inkomst: 10.000 CSN + Bostadsbidrag
Inga betalningsanmärkningar

Tack på förhand!
Citera
2013-09-17, 21:46
Medlem
Du vill alltså låna för att betala ett lån? Prova att höra med en anhörig, hade du t.ex. varit min kusin hade jag lånat ut utan att tänka, ta för all del inte ett nytt smslån, det vore vansinnigt.
Citera
2013-09-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av augusteriksson
Du vill alltså låna för att betala ett lån? Prova att höra med en anhörig, hade du t.ex. varit min kusin hade jag lånat ut utan att tänka, ta för all del inte ett nytt smslån, det vore vansinnigt.

Anhöriga är inte en möjlighet just nu, saken är att jag kommer kunna betala av skulden rätt fort. Tar jag inte något slags lån för det så kommer jag aldrig att klara mig nästa månad med resor till utbildning, mat etc. Om det finns möjlighet att låna och sedan betala månadsvis i 6-12 månader hade varit kanon.
Citera
2013-09-17, 21:54
Medlem
Scraps avatar
Ta ett smslån från ett annat bolag?
Citera
2013-09-17, 21:55
Medlem
Om du har föremål av värde kan du alltid vända dig till en pantbank, de brukar ha hyfsat låg ränta har jag för mig, du kan lösa lånet inom 3 månader (när jag använde pantbank som 13-åring iaf). Helst med någon form av smycke, de brukar undervärdera elektronik.

EDIT:

"Om det finns möjlighet att låna och sedan betala månadsvis i 6-12 månader hade varit kanon." Det går helt bort, max 3 månaders utlåningstid för så små summor är nog aktuellt.
Citera
2013-09-17, 21:57
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inzult
Anhöriga är inte en möjlighet just nu, saken är att jag kommer kunna betala av skulden rätt fort. Tar jag inte något slags lån för det så kommer jag aldrig att klara mig nästa månad med resor till utbildning, mat etc. Om det finns möjlighet att låna och sedan betala månadsvis i 6-12 månader hade varit kanon.

Svårt som fan tror jag .

Jag antar att du inte har en bil ?
Citera
2013-09-17, 22:02
Medlem
nicedeals avatar
Vänd dig till en storbank och säg att du vill låna pengar för att återbetala en dyr lån, där räntan är mycket orättvis och ofördelaktig mot dig som kund. Säg att du gjorde ett misstag och behöver en andra chans, ett nytt lån med normalränta som du skulle kunna återbetala.
Citera
2013-09-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicedeal
Vänd dig till en storbank och säg att du vill låna pengar för att återbetala en dyr lån, där räntan är mycket orättvis mot dig som kund. Säg att du gjorde ett misstag och behöver en andra chans, ett nytt lån med normalränta som du skulle kunna återbetala.

Kan jag vända mig till min bank (Swedbank) för en sådan liten summa som detta? Har aldrig haft ett banklån någonsin i mina dagar så jag är inte alls för inne på vad som gäller för det.
Citera
2013-09-17, 22:15
Medlem
nicedeals avatar
Citat:
Kan jag vända mig till min bank (Swedbank) för en sådan liten summa som detta? Har aldrig haft ett banklån någonsin i mina dagar så jag är inte alls för inne på vad som gäller för det.

Swedbank är en storbank. Så visst
Små summa pengar eller inte, de vill säkert hjälpa dig för att du har resten av ditt liv att vara kund hos dem, och det är egentligen det ända de bryr sig om. Inte vill dom att du öppnar konto hos en annan bank över en så liten summa pengar, som du också säkert kommer att kunna återbetala. Men var bara ärlig, säg till dem som jag skrev innan.
Citera
2013-09-17, 22:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Kan jag vända mig till min bank (Swedbank) för en sådan liten summa som detta?

Nej. De ger inga blankolån på under 20 000kr. (Men man kan ju låna 20 000 och betala tillbaka 15 000 samma dag).

Dessvärre kommer du inte att godkännas eftersom CSN inte räknas som inkomst.
Citera
2013-09-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicedeal
Swedbank är en storbank. Så visst
Små summa pengar eller inte, de vill säkert hjälpa dig för att du har resten av ditt liv att vara kund hos dem, och det är egentligen det ända de bryr sig om. Inte vill dom att du öppnar konto hos en annan bank över en så liten summa pengar, som du också säkert kommer att kunna återbetala. Men var bara ärlig, säg till dem som jag skrev innan.

Okej, jag ska höra av mig till dom! Tack för hjälpen.
Citera
2013-09-17, 22:22
Medlem
nicedeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. De ger inga blankolån på under 20 000kr. (Men man kan ju låna 20 000 och betala tillbaka 15 000 samma dag).

Dessvärre kommer du inte att godkännas eftersom CSN inte räknas som inkomst.

Inget kring affärer är skrivet i sten. Regler finns där, men allt kan förhandlas.

(Och CSN räknas som inkomst)

Citat:
Okej, jag ska höra av mig till dom! Tack för hjälpen.

Skulle de säga nej, säg då att du vill stänga ditt konto direkt på en gång och att du ska promenera över till (välj själv: SEB, Handelsbanken eller Nordea, vad är närmast) och öppna ett bankkonto. De 5000 kr kommer du att klara av på ett eller annat sätt, men kunden i Swedbank blir du aldrig mer. Och om du verkligen vill få personen som sa nej att svettas, kräv att få namn på dennes chef eftersom du vill skriva ett klagomålsbrev, skriv sedan ett brev till personalchefen och berätta hur denne anställd fick dig att byta bank pga småpengar.

Och oroa dig inte, att byta bank är som att byta mataffär, enklare faktiskt då alla banker har samma avgifter, men inte mataffärer. Tyvärr men när man har med banker att göra så måste man själv tänka som en bankster.
Senast redigerad av nicedeal 2013-09-17 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in