2013-09-17, 18:28
Medlem
Hej, Sitter sedan april utan ersättning då jag jobbat utomlands, men dock inom EU ! "Cypern"
Men mitt företag betalade inte sociala avgifter på Cypern, helt enligt reglerna för denna typ av företag. Jag har deklarerat under "Ett års reglen" och har fått det godkänt av skattemyndigheten här hemma, och jag har även följt reglerna i det land jag jobbade i, där vi var befriade från skatt.
Nu tycker A-kassan att det inte går då mn arbetgivare inte betalade sociala avgifter, men fortfarande enligt de regler som finns på Cypern/inom EU ! och då undrar jag om någon där ute har lite råd o tips, eller bra namn på någon jurist på arbetsrätt som kan ta detta till en annan höjd.
Alla tips o råd är av stort värde för mig..

Tack på förhand
Citera
2013-09-17, 20:22
Medlem
A-kassan företräder vad som kallas arbetslöshets -försäkring-.
Om man inte har haft någon försäkring kan man givetvis inte yrka på ersättning.
Jag har inte riktigt förstått vad invändningen är i detta fall?
Citera
2013-09-17, 20:26
Medlem
http://www.myndighetslots.se/
Citera
2013-09-18, 20:34
Medlem
John-Pauls avatar
En fråga, kan man bli nekad utträde ur A-Kassan?
Kan det i så fall vara lagligt?

Det låter så här hos Handels A-Kassa, där ska man tydligen ansöka om utträde, och sedan ska dom besluta om det kan beviljas. ???

Citat:
Ansöka om utträde
En ansökan om utträde ska vara skriftlig. Utträde kan tidigast beviljas från den dag som ansökan kommit in till a-kassan.

Jag är jävligt trött på dessa rövarband och detta oförskämda sätt satt skapa falsk försäkring, det är i mina ögon kriminellt och borde vara olagligt.

Dom har t.ex. sett till att när försäkringsfall inträffar = arbetslöshet inträffar, då ska det fortsätta att betalas premier till försäkringen trots att man då alltså inte har något att försäkra sig emot. Detta görs genom att utforma teckningsrätten till försäkringen på ett sådant sätt att fortsatt inbetalning ska ske trots att man då givetvis inte har något att försäkra sig emot.

När utbetalningstiden gått ut och den försäkrade är fortsatt arbetslös så har man även då sett till att den försäkrade ska kvarstå att betala premie trots att det nu inte heller finns något att försäkra sig emot genom att återigen koppla det till teckningen av försäkring genom karensregler, koppling till mer eller mindre tvång i arbetsförmedlingen etc.

Fy faan va illa man mår på detta hyckleri, ett mer ineffektiv och kränkande system är i princip otänkbart, lägg ner skiten. Ska vi ha en försäkring ska den inte skötas av små lokala fackföreningar som inte kan eller vill skapa en försäkring värd namnet, det enda dom vill är att sko sig själva.
Senast redigerad av John-Paul 2013-09-18 kl. 20:36.
Citera
2013-09-19, 07:00
Medlem
sucuks avatar
Regelverket för akassorna styrs av regering och riksdag. Skyll på dem om du är missnöjd med akassan som sedan 2006 blivit nordens sämsta..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in