2013-09-18, 05:20
Avstängd
Vem minns inte Leksand Stars?
Citera
2013-09-18, 06:52
Medlem
Djurgården Lions - Kings of Hockey.

Vilket matchades av deras supportgrupp som döpte sig till Järn-kaninerna, "för-engelskat" till Iron Rabbits.
Citera
2013-09-18, 07:43
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Djurgården Lions - Kings of Hockey.

Vilket matchades av deras supportgrupp som döpte sig till Järn-kaninerna, "för-engelskat" till Iron Rabbits.
Nog för att DIF lions är pinsamt så här i efterhand, men det andra är dynga från en, förmodad, gnagare.
Citera
2013-09-18, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Nog för att DIF lions är pinsamt så här i efterhand, men det andra är dynga från en, förmodad, gnagare.
Tror knappast de var AIK:are.
Citera
2013-09-20, 00:45
Medlem
tonaderutors avatar
[quote=MickelMack]För att Skånes landskapsdjur är Röd Glada. Hur de sen översatta det till
Citera
2013-09-20, 22:49
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Sen kan jag tycka det är helt okej med "töntiga namn" om det finns en anknytning, San Jose Sharks tex är okej i mina ögon. Likaså Colorado Avalanche eller Houston Rockets osv. Att sen lag som MIF tar ett namn utan någon som helst anknytning bevisar ju bara att dom inte förstått konceptet från första början.

Redhawks - Inte okej!
Citera
2013-09-20, 22:53
Medlem
Malmös vapen är ju en röd grip, så långt off är det inte.
Citera
2013-09-21, 00:17
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uttos
Precis. Det är en tydlig koppling vapnen i Skånetrakten som är gripar i diverse kulörer. En grip är ett fabeldjur som är hälften lejon hälften fågel. Jag vet inte exakt vilken fågelart som utgör fågeln i en grip, men det ser onekligen ut som en hök, en heraldisk sådan.
Citera
2013-09-21, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uttos
Grip är "griffin" på engelska och glada är "kite".

Malmös räddhågsna rödlökar är ju inte i närheten av någon vettig förklaring.

På svenska finns en fågel som heter Rödhök. Den lever i Australien.

På engelska finns inte ens "Red Hawk", så vitt jag kan se. Det närmaste du kommer är Red Tail Hawk och den lever i Nordamerika.

Malmös Rödstjärtar kanske vore ett lämpligt namn?

*sponsrade av Inotyol - babysalva mot röda stjärtar*
Senast redigerad av byggare bob 2013-09-21 kl. 08:55.
Citera
2013-09-21, 15:41
Medlem
MickelMacks avatar
Så här såg deras gamla klubbmärke ut iaf, en Malmö grip. http://shops.nwg4com.com/malmo_redhawks/images/product_images/info_images/4000000104_01199193120.jpg Jag tror lite man sneglade på Chicago Blackhawks när man valde kallas sig för "Redhawks". Att MIF har någon typ av fågel som märke är ju faktiskt en koppling till sitt stadsvapen. Roligt dock att Rögle glider runt med en del av Malmö´s stadsvapen på magen också.
Citera
2013-09-21, 16:21
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMack
Så här såg deras gamla klubbmärke ut iaf, en Malmö grip. http://shops.nwg4com.com/malmo_redhawks/images/product_images/info_images/4000000104_01199193120.jpg Jag tror lite man sneglade på Chicago Blackhawks när man valde kallas sig för "Redhawks". Att MIF har någon typ av fågel som märke är ju faktiskt en koppling till sitt stadsvapen. Roligt dock att Rögle glider runt med en del av Malmö´s stadsvapen på magen också.

Fast det är ju Skånes landskapsvapen också, se helt ologiskt är det inte.
Citera
2013-09-22, 17:42
Medlem
Det bestämdes inför säsongen 1996/1997. Det var en tid då man bara inom ett eller två år skulle ha nästan alla NHL-influenser som gick. Kidsen gick ju med NHL-kepsar, och ishockeysamlarbilderna handlade alltmer om Kanada och USA i stället för Sverige som tidigare. Cheerleaders på läktarna, som i USA. Klubbnamn efter djur som i Kanada och USA (jag gillar det, men däremot tycker jag djuret skall ha anknytning till antingen klubbkulturen, som AIK Rats av "Gnaget" eller "Frölunda Indians HC" av "Vilda västern", eller helst även platsens geografi, kultur, historia eller djur- och naturliv, Brynäs IF borde ju vara Lynx).

Säsongen 1996/1997 var också då man gick ifrån gamla 22 + 18-omgångars-serien (med 12 respektive 10 lag) till en ren 50-omgångarsserie med 12 lag och derbygrupper. Tre säsonger senare kom bäst av sju. Däremot krympte Sverige aldrig sina rinkar, och talade till och med envist om om att behålla redline offside något år till innan övriga IIHF lyckligtvis körde över Sverige.

NHL talade om expansion, men gick sedan gick in i någon slags kris under 2000-alet (när NHL-säsongen 2004/2005 ställdes in).

Nu, med 1990-talsretro efter att den generationen växt upp och att Elitserien blivit SHL, kanske dessa namn åter blir på modet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in