2013-09-16, 23:15
Medlem
tonaderutors avatar
Jag vet att namnet Redhawks lades till p.g.a att man ville ha ett varumärke som sålde bättre än Malmö IF (MIF). Men har namnet någon som helst anknytning till Skåne, Malmö eller föreningen över huvudtaget?
Citera
2013-09-16, 23:27
Medlem
knullklassons avatar
Tror jag definitivt inte. Detsamma gäller väl Frölunda Indians och allt annat jävla trams som lagen får för sig att kalla sig.
Citera
2013-09-17, 00:31
Medlem
Racerbyces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Tror jag definitivt inte. Detsamma gäller väl Frölunda Indians och allt annat jävla trams som lagen får för sig att kalla sig.

Frölundas namn har dock en anknytning eftersom laget under 60-talet kallades för "Vilda västern". Redhawks däremot har väl ingen naturlig anknytning till Malmö.
Citera
2013-09-17, 05:21
Medlem
Draedons avatar
Plastnamn till plastlag som är så sjukt töntigt. Förstår inte varför de håller kvar vid det där löjliga namnet.
Citera
2013-09-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonaderutor
Jag vet att namnet Redhawks lades till p.g.a att man ville ha ett varumärke som sålde bättre än Malmö IF (MIF). Men har namnet någon som helst anknytning till Skåne, Malmö eller föreningen över huvudtaget?
Skåne är ju känt för sina goda jordar att odla i men det först påtänkta namnet "Rödlökar" ville liksom aldrig ta sig riktigt. Så man ändrade.

Den alternativa förklaringen att det bygger på ordet "Räddhågsna" har jag aldrig riktigt trott på.
Citera
2013-09-17, 13:54
Bannlyst
Haha, det var en period alla lag skulle ha något sånt där märkligt namn. HV71 kallade sig för "Blue Bulls" http://pucksnack.com/2012/11/02/historien-om-hv71-blue-bulls-eran/

Det roliga med det var att det finns ett slags nötkreatur i Belgien som kallas "Belgian Blue" http://sv.wikipedia.org/wiki/Belgisk_bl%C3%A5 som såkallade djurvänner av någon anledning inte gillar och precis i den där vevan som HV71 började kalla sig för "Blue Bulls" så pågick det en sån där moralkampanj mot "Belgian Blue" i svensk media.

Jaja, för att göra historian kort så var det många "djurvänner" som blev arga på HV71 och krävde att de skulle kalla sig för något annat för annars så skulle HV71 sympatisera och främja djurplågeri.

En annan rolig sak var att Gislaveds hockeylag under den där eran kallade sig för Gislaved SK Westbo Mighty Moose. Det roliga med det var att jag hade en kompis som trode att "Moose" betyde mus, han trode alltså att klubben kallade sig för "de mäktiga mössen"

Jag saknar på något sätt de där tiderna...
Senast redigerad av Skogsrök 2013-09-17 kl. 13:59.
Citera
2013-09-17, 14:47
Medlem
En väldigt vild gissning är att man hämtade inspiration från Chicago Blackhawks. Eftersom Malmö gick under namnet "Sveriges Chicago" fick det bli en omarbetad variant av Blackhawks - dvs. Redhawks.
Nja, kanske inte...

Laget går fortfarande allmänt under namnet "MIF" i Malmö, i alla fall bland de lite äldre. Höjs ofta många röster från supporterhåll om att slopa rödhöken och återgå till det klassiska. Inte minst då Malmö IF är förknippat med två SM-guld medan varumärket "Redhawks" sedan starten 1996 lite grann förknippas med motgångar, floppar och fiaskon.
Men även om det där nordamerikanska konceptet var oerhört töntigt så har rödhöken blivit så pass inpräntad hos den yngre generationen malmöiter att det nästan skulle bli en stor omställning att förändra igen.
Citera
2013-09-17, 15:34
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonaderutor

RoseGarden Hockey, kanske?

Håller annars med andra talare om plastnamnen. Håller verkligen göteborgarna på indianerna? Är inte det nåt speedwaygäng?
Citera
2013-09-17, 19:54
Medlem
OlleVieros avatar
Det fanns en tid när ishockeyn trodde på att djurnamn skulle vara räddningen. Helt fel visade det sig. Färjestad försökte med vargar osv. Exemplen är otaliga. Undantaget var faktiskt Frölunda som kallade sig Indians.
Citera
2013-09-17, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det fanns en tid när ishockeyn trodde på att djurnamn skulle vara räddningen. Helt fel visade det sig. Färjestad försökte med vargar osv. Exemplen är otaliga. Undantaget var faktiskt Frölunda som kallade sig Indians.

luleås björn som såg ut som ett marsvin var ju klart roligast
Citera
2013-09-18, 00:56
Medlem
MickelMacks avatar
För att Skånes landskapsdjur är Röd Glada. Hur de sen översatta det till "Redhawks = Rödhök" är en annan femma. http://www.fageln.se/arter/roed-glada.aspx
Senast redigerad av MickelMack 2013-09-18 kl. 01:05.
Citera
2013-09-18, 01:00
Medlem
Jo som några sagt tidigare så var det ett tag väldigt inne med att lägga till något namn precis som i NHL. Detta av olika anledningar. Björklöven hette ett tag Björklöven Lynx efter sponsring av skotermärket Lynx. Under den tiden spelade dom med förskräckligt fula tröjor samt att inför varje match blev matchpucken inkörd av någon junior på en miniskoter av märket lynx..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in