2013-09-16, 19:06
Medlem
Kollade i den här tråden där det hänvisas till Vallagen som säger:
Citat:
3 § Väljare skall göra i ordning sina röster bakom en valskärm och därefter lämna valkuverten till röstmottagarna.

Källa: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Vallag-2005837_sfs-2005-837/#K7

Borde inte det vara min ensak om jag vill ställa mig bakom ett skynke och rösta eller om jag står för vilket parti jag stöder?
Citera
2013-09-16, 19:15
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Visst, du kan stoppa i din valsedel i kuvertet var du vill och jubla över hela lokalen att nu har vi en röst på xyz-partiet. Valförrättaren stoppar den i valurnan och "game- over".
Citera
2013-09-16, 19:18
Medlem
Tror lagen är till för att skydda rätten att kunna hålla partiet man röstar på hemligt, Inte tvärt om.
Citera
2013-09-16, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Visst, du kan stoppa i din valsedel i kuvertet var du vill och jubla över hela lokalen att nu har vi en röst på xyz-partiet. Valförrättaren stoppar den i valurnan och "game- over".

Det är precis det jag menar, varför står det att man skall göra i ordning rösten bakom ett bås och inte att det skall finnas bås?
Citera
2013-09-16, 19:23
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Tror lagen är till för att skydda rätten att kunna hålla partiet man röstar på hemligt, Inte tvärt om.
Som ovanstående skriver - för att skydda valhemligheten för de som önskar det. Det är fortfarande OK att jubla fram namnet på önskepartiet när man trippar fram till valurnan.
Citera
2013-09-16, 21:02
Medlem
Citat:
Som ovanstående skriver - för att skydda valhemligheten för de som önskar det. Det är fortfarande OK att jubla fram namnet på önskepartiet när man trippar fram till valurnan.
Det är det jag utgår från, tycker bara att formuleringen i lagen är konstig.
Citera
2013-09-16, 21:04
Medlem
realismuss avatar
Citat:
Är det verkligen det? Man får ju till exempel, vad jag förstått, ha partisymboler eller liknande i vallokal. Kan det då inte räknas som propaganda/marknadsföring att skrika ut ett parti.

Jag har till och med blivit ombedd att ta av mig min tröja i vallokal och då var det inte ens en partisymbol, utan ett föreningsmärke. Föreningen är politiskt obunden och står inte för några kontroverser i samhället, dock jobbar den i andra led en remissinstans till ett departement.
Citera
2013-09-16, 21:39
Moderator
Gordon Blixts avatar
Juridik -> Politik - Inrikes

/Mod
Citera
2013-09-16, 22:11
Medlem
Teleskoptampong2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji

Källa: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Vallag-2005837_sfs-2005-837/#K7

Borde inte det vara min ensak om jag vill ställa mig bakom ett skynke och rösta eller om jag står för vilket parti jag stöder?
Jag tror att tanken är att det inte ska gå att bevisa vilket parti man har röstat på. Av samma anledning är inte valsedlar där det går att identifiera röstaren giltiga. Om du river av ett hörn eller skriver "MVH muto_kenji" på din valsedel räknas den som ogiltig.

Om det inte går att bevisa vilket parti man röstat på kan inte heller någon utöva påtryckningar för att försöka ta reda på det. Typ "vi anställer bara människor som röstade på Vänstern i förra valet".

Med reservation för fel, jag spekulerar bara.
Citera
2013-09-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskoptampong2
Jag tror att tanken är att det inte ska gå att bevisa vilket parti man har röstat på. Av samma anledning är inte valsedlar där det går att identifiera röstaren giltiga. Om du river av ett hörn eller skriver "MVH muto_kenji" på din valsedel räknas den som ogiltig.

Om det inte går att bevisa vilket parti man röstat på kan inte heller någon utöva påtryckningar för att försöka ta reda på det. Typ "vi anställer bara människor som röstade på Vänstern i förra valet".

Med reservation för fel, jag spekulerar bara.

Jag är med på allt du säger men som jag läser lagen blir det att eftersom rösterna skall göras i ordning bakom valskärmen borde inte då röster som inte är iordninggjorda så bli ogiltiga?

Det är ju en absolut självklarhet att det inte ska gå och efterforska vad folk har röstat på men jag tycker att formuleringen i lagen är jättekonstig.
Citera
2013-09-16, 22:27
Medlem
Teleskoptampong2s avatar
Citat:
Jag är med på allt du säger men som jag läser lagen blir det att eftersom rösterna skall göras i ordning bakom valskärmen borde inte då röster som inte är iordninggjorda så bli ogiltiga?
Det är möjligt att det är så, men jag vet inte. Lättast är nog att kontakta Valmyndigheten och fråga.
Citera
2013-09-17, 01:02
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:

Ett hypotetiskt exempel:
Föreställ dig ett valdistrikt där en grupp partier som representerar en överväldigande majoritet av väljarna har gått ihop för att försöka skrämma alla som inte röstar på just dessa partier och därigenom hindra dem från att rösta. Vi kan kalla gruppen för 'N-klövern'.

N-klövern propagerar sedan aktivt för att alla deras medlemmar skall rösta genom att demonstrativt helt öppet lägga "rätt" valsedel i kuvertet istället för att göra det bakom ett skynke. Sedan håller N-klöverns medlemmar noggrann koll på alla väljare som istället röstar bakom skynket så att dessa kan stämplas som möjliga "felröstare" eftersom de uppenbarligen anser att de har någonting att dölja.

Det tycks ju i vårt hypotetiska valdistrikt vara en effektiv metod för N-klövern att komma runt valhemligheten för att så kunna skrämma väljare från att rösta på de partier som inte tillhör N-klövern.

Om vi istället tvingar alla väljare att rösta bakom skynket så är denna typ av påtryckningar inte längre möjlig. Det är då fritt fram för alla väljare att vandra in i vallokalen med en "Jag stödjer N-klövern"-tröja, uttala klart och tydligt för alla som lyssnar att hen avser att rösta på N-klövern och lik förbannat sedan rösta på någonting helt annat bakom skynket.

Ur demokratisynpunkt tycks det därmed vara en rimlig regel av samma anledning som valhemligheten i allmänhet.
Senast redigerad av Saefvgren 2013-09-17 kl. 01:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in