2023-06-08, 09:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Ingen aning, men intresset för längdskidåkning är nog stort hos en norsk, svensk och finsk publik.

Såg nu att Viaplays aktie är ner 22% nu, dvs, över 80% på två handelsdagar! Jag undrar hur kontraktet med FIS ser ut. Har Viaplay betalat hela visningsrättigheterna i förskott eller betalar man för varje år? Om det senare är fallet har man i dag kontanter att betala FIS för kommande sändningar?

Viaplays aktie har ju kollapsat och hur ska dom få in mer pengar i dagens läge? Se hur det går för SBB. Den nya VDn måste antingen öka intäkterna eller minska kostnaderna, förmodligen både och. Man kanske tvingas att försöka sälja vissa delar av sändningsrättigheterna till t.ex. SVT som VM och världscup i Sverige för att få in pengar. Detta om SVT är intresserade av detta. Själva kommer man nog att dra ner på antalet experter i studion göra färre reportage etc. Att någon förändring kommer att ske ska man nog räkna med.

Du verkar ha stirrat för mycket på aktiekursen och för lite på de underliggande ekonomiska värdena. Om jag förstått det rätt så går Viaplays nordiska del inte med förlust medan den internationella delen går med förlust. Men man har väl rätt nyligen expanderat internationellt och det är möjligt att man tänker lite långsiktigt när det gäller den delen. Men möjligt att man säljer av lite vad gäller sin internationella del. Sedan är det ju frågan om det är sportdelen som går dåligt eller om det är övriga streamingdelar (typ film och serier, egna produktioner) som går dåligt.

Vad gäller rättigheterna för längdåkningen är min poäng följande: Jag tror det är väldigt få som tecknat abonnemang hos Viaplay för att bara se på VM utan man tecknat för abonnemang för att se världscupen eller så har man tecknat abonnemang för att se världscupen och VM. Om man skulle sälja rättigheterna till VM (antingen exklusivt eller inte exklusivt) så tror jag man inte kommer att tappa så många abonnemang (alltså de som bara är intresserade av VM men inte av världscupen). Och de man tappar kommer nog kompenserats av de intäkter man får när man säljer rättigheterna för VM till SVT.

Sedan är ju frågan just om längdåkningen går dåligt hos Viaplay. Min uppfattning från den gångna vintern är att man haft ganska bra tittarsiffror. Det är nog snarare alpint där man haft en dålig exponering.

För egen del så hade jag abonnemang hos Viaplay redan innan man började sända längdåkning och jag tittar inte bara på längdåkning. Utöver film och serier samt övrig vintersport så tittar jag på Formel 1, fotboll, friidrott och volleyboll. Jag tror man måste ha en liten vidare blick än bara längdåkningen om man skall analysera hur det går för Viaplay och deras framtidsutsikter.
Citera
2023-06-08, 20:24
Medlem
DjPuttes avatar
Finns rykten att VIAPLAY kommer dra sig ur vissa etableringar tex US samt några i Europa för få hållbarhet, Det sista som sker är var dem spekulerar om i AB utförsäljning av vissa rättigheter då lär nog bolaget säljas före till en annan aktör....
Citera
2023-06-13, 21:50
Moderator
Hjv9s avatar
Viaplay Norge värvar nytt och tar in Marit Björgen, Maiken Caspersen Falla och Hans Christer-Holund som experter nästa säsong.
Citera
2023-06-14, 00:04
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Viaplay Norge värvar nytt och tar in Marit Björgen, Maiken Caspersen Falla och Hans Christer-Holund som experter nästa säsong.
Intressant då lär man se dessa på VIAPLAY Sverige också en uppgradering från förra säsongen i Norge!
Citera
2023-06-19, 16:15
Medlem
ingetbranicks avatar
Lite smäll på fingrarna för Viaplay.

Citat:
Viaplay fälls för otillåten reklam i skidsändningar

Granskningsnämnden fäller Viaplay för att i två fall ha använt annonsering med delad skärm där skidloppen varit för korta för att tillåta det.

Granskningsnämnden har tagit emot flera anmälningar mot vintersportsändningar som har haft reklam med delad skärm, där reklamen syns på ena halvan av skärmen och sändningen fortsätter på den andra halvan. Nu fälls alltså två av sändningarna.

Det handlar om sprintkvalificeringarna till världscupen och sändningen av Tour de ski där loppen som sändes bara cirka 20 och 30 minuter långa. Enligt nämnden var reklamen inte tillåten under sändningarna av dessa lopp.

Nämnden kommer inte ansöka om en särskild avgift eftersom det är första gången Viaplay fälls för att ha brutit mot bestämmelsen.

http://www.journalisten.se/nyheter/v...skidsandningar
Citera
2023-06-30, 21:53
Medlem
Ola som kommentator på rullskid-SM funkar ändå helt okej. Har han kommenterat "längd" tidigare? Vet att han varit reporter en del förr i tiden men kan inte minnas att han kommenterat.

Kollade inte rullskid-SM förra året så han kanske var med där också?

Man kanske bara är så skadad efter två säsonger med Forsberg att alla alternativ framstår som bra...
Citera
2023-06-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Ola som kommentator på rullskid-SM funkar ändå helt okej. Har han kommenterat "längd" tidigare? Vet att han varit reporter en del förr i tiden men kan inte minnas att han kommenterat.

Kollade inte rullskid-SM förra året så han kanske var med där också?

Man kanske bara är så skadad efter två säsonger med Forsberg att alla alternativ framstår som bra...

Han kunde hålla sig från skidskytterunken alltså?
Citera
2023-06-30, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Han kunde hålla sig från skidskytterunken alltså?
Av det jag hörde, ja. Var faktiskt lite förvånad då han brukar gilla att pika längdsporten. Han verkade ha bra koll på åkarna också, sen var det litet startfält med många juniorer så inte många man "borde" känna till men hade exempelvis koll på att Kajsa Ekenberg bytt klubb från Stern till Ulricehamn.

Sen kanske han råpluggat inför detta men då är det väl all heder åt honom som tar uppdraget på allvar.
Citera
2023-06-30, 22:29
Medlem
Citat:
Av det jag hörde, ja. Var faktiskt lite förvånad då han brukar gilla att pika längdsporten. Han verkade ha bra koll på åkarna också, sen var det litet startfält med många juniorer så inte många man "borde" känna till men hade exempelvis koll på att Kajsa Ekenberg bytt klubb från Stern till Ulricehamn.

Sen kanske han råpluggat inför detta men då är det väl all heder åt honom som tar uppdraget på allvar.

Nä men han har ju kommenterat förr och varit involverad i SM-veckan. Så nog är han entusiast i grunden även för skidlöpningen.
Citera
2023-06-30, 22:34
Medlem
Citat:
Nä men han har ju kommenterat förr och varit involverad i SM-veckan. Så nog är han entusiast i grunden även för skidlöpningen.
Det jag var osäker på, minns honom mest som reporter exempelvis under Johan Olssons femmil med mera men kan inte minnas något han kommenterat.

Men som sagt, positivt överraskad av hans insats.
Citera
2023-06-30, 22:38
Medlem
Citat:
Det jag var osäker på, minns honom mest som reporter exempelvis under Johan Olssons femmil med mera men kan inte minnas något han kommenterat.

Men som sagt, positivt överraskad av hans insats.

Kan inte erinra mig några stora uppdrag dock, men nog fan har han kört under SM-veckan? Den har ju några år på nacken nu. Någon annan vet nog säkert. Han var väl lite som Niklas Nord innan han fick sin fasta punkt i skidskyttet.
Citera
2023-06-30, 22:52
Medlem
Citat:
Kan inte erinra mig några stora uppdrag dock, men nog fan har han kört under SM-veckan? Den har ju några år på nacken nu. Någon annan vet nog säkert. Han var väl lite som Niklas Nord innan han fick sin fasta punkt i skidskyttet.

Brännan kommenterade Kallas första pallplats på 10 km intervallstart i klassisk stil, Lillehammer 2013. Vill minnas att Blomman var lite obekväm i den sändningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in