Citat:

Ingen aning, men intresset för längdskidåkning är nog stort hos en norsk, svensk och finsk publik. 
Såg nu att Viaplays aktie är ner 22% nu, dvs, över 80% på två handelsdagar! Jag undrar hur kontraktet med FIS ser ut. Har Viaplay betalat hela visningsrättigheterna i förskott eller betalar man för varje år? Om det senare är fallet har man i dag kontanter att betala FIS för kommande sändningar?
Viaplays aktie har ju kollapsat och hur ska dom få in mer pengar i dagens läge? Se hur det går för SBB. Den nya VDn måste antingen öka intäkterna eller minska kostnaderna, förmodligen både och. Man kanske tvingas att försöka sälja vissa delar av sändningsrättigheterna till t.ex. SVT som VM och världscup i Sverige för att få in pengar. Detta om SVT är intresserade av detta. Själva kommer man nog att dra ner på antalet experter i studion göra färre reportage etc. Att någon förändring kommer att ske ska man nog räkna med.

Såg nu att Viaplays aktie är ner 22% nu, dvs, över 80% på två handelsdagar! Jag undrar hur kontraktet med FIS ser ut. Har Viaplay betalat hela visningsrättigheterna i förskott eller betalar man för varje år? Om det senare är fallet har man i dag kontanter att betala FIS för kommande sändningar?
Viaplays aktie har ju kollapsat och hur ska dom få in mer pengar i dagens läge? Se hur det går för SBB. Den nya VDn måste antingen öka intäkterna eller minska kostnaderna, förmodligen både och. Man kanske tvingas att försöka sälja vissa delar av sändningsrättigheterna till t.ex. SVT som VM och världscup i Sverige för att få in pengar. Detta om SVT är intresserade av detta. Själva kommer man nog att dra ner på antalet experter i studion göra färre reportage etc. Att någon förändring kommer att ske ska man nog räkna med.
Du verkar ha stirrat för mycket på aktiekursen och för lite på de underliggande ekonomiska värdena. Om jag förstått det rätt så går Viaplays nordiska del inte med förlust medan den internationella delen går med förlust. Men man har väl rätt nyligen expanderat internationellt och det är möjligt att man tänker lite långsiktigt när det gäller den delen. Men möjligt att man säljer av lite vad gäller sin internationella del. Sedan är det ju frågan om det är sportdelen som går dåligt eller om det är övriga streamingdelar (typ film och serier, egna produktioner) som går dåligt.
Vad gäller rättigheterna för längdåkningen är min poäng följande: Jag tror det är väldigt få som tecknat abonnemang hos Viaplay för att bara se på VM utan man tecknat för abonnemang för att se världscupen eller så har man tecknat abonnemang för att se världscupen och VM. Om man skulle sälja rättigheterna till VM (antingen exklusivt eller inte exklusivt) så tror jag man inte kommer att tappa så många abonnemang (alltså de som bara är intresserade av VM men inte av världscupen). Och de man tappar kommer nog kompenserats av de intäkter man får när man säljer rättigheterna för VM till SVT.
Sedan är ju frågan just om längdåkningen går dåligt hos Viaplay. Min uppfattning från den gångna vintern är att man haft ganska bra tittarsiffror. Det är nog snarare alpint där man haft en dålig exponering.
För egen del så hade jag abonnemang hos Viaplay redan innan man började sända längdåkning och jag tittar inte bara på längdåkning. Utöver film och serier samt övrig vintersport så tittar jag på Formel 1, fotboll, friidrott och volleyboll. Jag tror man måste ha en liten vidare blick än bara längdåkningen om man skall analysera hur det går för Viaplay och deras framtidsutsikter.